مقاله نقش نماز و مسجد در کاهش جرایم اجتماعی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نقش نماز و مسجد در کاهش جرایم اجتماعی

تعداد صفحات : ۳۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

در این مقاله سعی شده  نقش نماز و مسجد در کاهش جرایم اجتماعی و راهکارهای مبارزه با جرایم اجتماعی را بررسی کرده و بیان نماییم .

یکی از عوامل کاهش جرایم در میان افراد جامعه اسلامی و در مراکز اصلاح و تربیت و زندانها، انتشار فرهنگ اقامه نماز است.نمازی که با بصیرت و توجه اقامه شده همچون چراغی است که در دل روشن شود و در باطن فرد نوری فروزان شود که انسان را به عالم ملکوت هدایت کرده و مانعی از عصیان و نافرمانی انسان باشد.

اگر افراد جامعه و خصوصاً جوانان، اهل نماز شدند، دیگر مرتکب جرم و گناه نشده و از گذشته خود توبه خواهند نمود.امروزه که مسأله بزهکاری و بویژه بزهکاری نوجوانان در سراسر جهان، ذهن اندیشه وران را به خود معطوف نموده، اگر بتوانیم فرهنگ نماز خواندن را گسترش دهیم می‌توانیم مانع بروز انحرافات گوناگون در بین این قشر آسیب‌پذیر جامعه شده و یا آنها را به میزان قابل توجه کاهش دهیم.

سعادت جامعه در سایه توجه به آموزه های معنوی نماز خواهد بود و از سوی دیگر بی توجهی به این آموزه ها منشا غفلت ها و کج روی های فردی و اجتماعی حواهد گشت .

دین اسلام که کاملترین دین دنیاست، برای تمامی ابعاد زندگی انسان ها طرح ها و برنامه های مناسبی را تدوین نموده که عمل به آنها انسان ها را به سوی رستگاری هدایت می کند .

 یکی از بهترین عوامل بازدارنده از ارتکاب که اثر بسیار مهمی دارد عامل مذهب وفرهنگ سازی نماز است.

واژه های کلیدی: نماز ، مسجد ، جرایم اجتماعی ، راهکارهای مبارزه

فهرست مطالب

چکیده    ۵
مقدمه    ۷
نماز عامل بازداری از جرم و جنایت    ۸
پیشگیری از جرم درآیات و روایات    ۹
نـمـاز موجب یاد خداست    ۱۰
نماز عامل دورى از گناه    ۱۱
بررسی جنبه های کنترل اجتماعی مسجد    ۱۳
نقش مسجد در کاهش جرم    ۱۳
تأثیر مسجد در کاهش جرم افراد اهل مسجد    ۱۳
تقویت هویت دینی     ۱۴
ایجاد موقعیت اجتماعی     ۱۴
تأثیر مسجد در کاهش جرم افراد غیر مسجدی     ۱۴
نقش نمازخوان بودن والدین در گرایش فرزندان به نماز و مسجد    ۱۶
جایگاه مسجد و نمازدر کاهش جرایم اجتماعی    ۱۷
راهکارهای اجرایی ارتباط جمعی در پرتو نماز    ۱۹
مسجد از دیدگاه مقام معظم رهبری    ۲۱
نقش نماز در کاهش جرایم اجتماعی از نظر مقام معظم رهبری    ۲۱
بررسی آثار فردی و اجتماعی نماز و اثر آن بر کاهش جرایم    ۲۲
۱-  نماز یاد خداست و یاد خدا انسان را از ارتکاب جرم حفظ می کند .    ۲۵
۲- نماز راهی برای بازگشت    ۲۶
۳-  نماز سدی استوار    ۲۷
۴-  نماز حقیقتی غفلت زا    ۲۷
۵- نماز عنصر خود شکنی    ۲۷
۶- نماز احیاگر فضایل نماز گزار    ۲۸
۷-   نماز عنصر ارزش بخش به اعمال    ۲۹
۸-  نماز دعوت کننده به پاکسازی محیط    ۳۰
۹-  اثر گذاری  توجه به حقیقت نماز    ۳۰
۱۰-  نماز منادی حفظ نظم ودوری از بی انضباطی    ۳۱
نقش نماز در کاهش جرم    ۳۲
نتیجه گیری     ۳۴
پیشنهادات    ۳۵
منابع     ۳۷

منابع :

 ۱-سوره طه آیه۱۴

۲-سوره عنکبوت آیه ۴۵

۳-پیام های آسمانی دوم راهنمایی

۴-سوره اعراف آیه ۱۴۲

۵-سوره هود آیه۸۸

۶-محسن قرائتی ص۸۳

۷-مساله ۱۰۴۰۲رساله توضیح المسائل حضرت امام خمینی (ره)

۸-از بیانات مقام معظم رهبری در مورد نماز

۹-سوره مدثر آیه ۴۲-۴۳

۱۰-محمد باقر مجلسی ج ۷۷ ص۵۸

۱۱-نشریه اصلاح و تربیت شهریور ۸۰

مقدمه:

با نگاهی به آموزه های دینی می بینیم که آنچه امروزه از آن به عنوان پیشگیری از جرم یاد می شود در تار و پود پیام های آسمانی و رهنمودهای انبیا و اولیا الهی بوده است. و بالاتر از آن از آنجا که رسالت دین رهایی انسان از تباهی و فساد و گمراهی می باشد لذا پیشوایان دینی برای تحقق آن از هیچ تلاشی دریغ نمی کردند و قبل از مبارزه با معلول با علت و زمینه گناه و جرم مبارزه می کردند و بر این اساس پیشگیری از انحراف و جرم درصدر وظایف رهبران دینی قرار داشته است.

این مقاله نقش نماز و مسجد در کاهش جرایم اجتماعی را از زبان بزرگان دین و اسلام و همچنین قرآن مورد نقد و برسی قرار داده و با استفاده از متون قرآنی و احادیث معتبر سعی شده علل جرایم اجتماعی و راههای پیشگیری از این جرایم را بیان نماید ودر پایان به چند سوال اساسی جواب داده باشد ۱-آیا نماز و مسجد می تواند در کاهش جرایمات اجتماعی موثر باشد یا نه؟۲- حال این سوال مطرح است که آیا باورهای دینی می تواند از جرم پیشگیری کند؟ ۳-سوال بعدی که مطرح است این است که آیا نماز و مسجد در اصلاح بزهکار نقشی ایفا می کند یا نه؟

 نماز عامل بازداری از جرم و جنایت

یکی از عوامل کاهش جرایم در میان افراد جامعه اسلامی و در مراکز اصلاح و تربیت و زندانها، انتشار فرهنگ اقامه نماز است.نمازی که با بصیرت و توجه اقامه شده همچون چراغی است که در دل روشن شود و در باطن فرد نوری فروزان شود که انسان را به عالم ملکوت هدایت کرده و مانعی از عصیان و نافرمانی انسان باشد.

اگر افراد جامعه و خصوصاً جوانان، اهل نماز شدند، دیگر مرتکب جرم و گناه نشده و از گذشته خود توبه خواهند نمود.امروزه که مسأله بزهکاری و بویژه بزهکاری نوجوانان در سراسر جهان، ذهن اندیشه وران را به خود معطوف نموده، اگر بتوانیم فرهنگ نماز خواندن را گسترش دهیم می‌توانیم مانع بروز انحرافات گوناگون در بین این قشر آسیب‌پذیر جامعه شده و یا آنها را به میزان قابل توجه کاهش دهیم.

به فرمایش قرآن، تارکین نماز همان مجرمینی هستند که وقتی از آنان سؤال می‌شود که چه چیز باعث جهنمی شدن شما شده است؟ می‌گویند ما نماز نمی‌خواندیم.(۹)

و همان شخص پشیمان و حسرت‌مند است که به هنگام مرگ می‌گوید؛ خدایا مرا بازگردان تا نمازهایی را که نخوانده‌ام بخوانم(۱۰) و به او پاسخ منفی داده می‌شود.چه نیکو فرموده است رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، که:«به نماز و مساجد اهمیت دهید که پرونده‌های دادگستری مال بی‌نمازهاست و نمازخوانهای واقعی در دادگستری پرونده ندارند، نماز خوب، فحشا و منکر را از یک ملت بیرون می‌کند اینهایی که به مراکز فساد کشیده شدند بی‌نمازها هستند.(۱۱)

با این توضیحات می‌توان گفت، نماز ضامن اجرای واقعی برای بسط عدالت و گسترش حق و حقیقت و اجتناب از هر گونه جرم و جنایت توسط فرد و در نتیجه پاکسازی جامعه می‌باشد. جوانی که در جامعه امروزی به انواع وسایل تفریحی و شادی‌های کاذب مجهز است، پایه‌های حکومت غرایز طغیانگر در کانون وجود او مستحکم و پابرجاست و برای تمایلات جنسی و هوسهای نفسانی خود، مرزی نمی‌شناسد، یگانه وسیله برای کنترل کردن او یاد خدا و تذکر آفریدگار جهان است و آئین شریف اسلام که پیوسته خواهان سعادت بشر و جامعه انسانی است هر فرد را موظف ساخته هر روز چندین مرتبه با تشریفات خاص خدا را یاد نموده و اوقاتی را برای این عمل معنوی انتخاب نموده که از هر نظر حساس است و انسان را از اوج لذتهای دنیوی همچون، خواب و کار و … به یاد خدا و ذکر او متوجه می‌سازد.

پیشگیری از جرم درآیات و روایات

یا ایها الناس اعبدوا ربکم … لعلکم تنقون: ای مردم پروردگارتان را عبادت کنید شاید پروا پیشه کنید .

این آیه به صراحت راه پیشگیری از جرم را عبادت پروردگار دانسته که سبب ایجاد ترس و پروا در افراد می شود به این ترتیب که شخصی که پروردگار را ستایش نماید و به بزرگی او ایمان داشته باشد همان ایمان قلبی به بزرگی و قدرت پروردگار سبب ایجاد یک حس پیشگیری از جرم و گناه در فرد می شود.

و در آیه ای دیگر فرمودند: واذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون: خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید در اینجا نیز یاد خدا سبب می شود که شخص از افتادن به دام ارتکاب گناهان و جرایم دوری جوید و این امر خود سبب رستگاری فرد در دنیا و آخرت   می شود. در واقع همانا ذکر عظمت و کرامت پروردگار مانع ارتکاب جرم از سوی اشخاصی می شود که حداقل ارتباطی با خالق هستی دارند.

از این دو آیه چند مسئله بدست می آید. اول آنکه آیه اول در باب عبادت و تاثیر آن در پیشگیری از جرم است آیه دوم که بیان کننده ذکر خداوند است و همانطور که  می دانیم ذکر پروردگار در ادعیه جایگاه خاص دارد و از این رو این آیه شریفه به تاثیر دعا در پیشگیری از جرم اشاره دارد، دوم آنکه این دو بر یک موضوع بنیادین وحدت نظر دارند که آن نیز در کلام الله اینگونه آشکار گشته است. که قلب ها آرام نمی گردند  مگر با یاد خدا که این آرامش قلبی مانع سوق یافتن فرد به سوی ارتکاب جرم می شود.

 نـمـاز موجب یاد خداست:

یاد خدا بهترین وسیله براى خویشتن دارى و کنترل غرایز سرکش و جلوگیرى از روح طغیان است . نمازگزار همواره به یاد خدا مى باشد , خدایى که از تمام کارهاى کوچک وبزرگ ما آگاه است , خدایى که از آنچه در زوایاى روان ما وجود دارد و یا ازاندیشه ما مى گذرد , مطلع و با خبر است و کـمـترین اثر یاد خدا این است که به خودکامگى انسان و هوسهاى وى اعتدال مى بخشد , چنان که غـفلت از یاد خدا و بى خبرى از پاداشها و کیفرهاى او , موجب تیرگى عقل و خرد و کم فروغى آن مى شود . انـسـان غـافـل از خـدا در عـاقبت اعمال و کردار خود نمى اندیشد و براى ارضاى تمایلات و غرایز سـرکـش خـود حد و مرزى را نمى شناسد و این نماز است که او را در شبانه روزپنج بار به یاد خدا مى اندازد و تیرگى غفلت را از روح و روانش پاک مى سازد . به راستى , انسان که پایه حکومت غرایز در کانون وجود او مستحکم است , بهترین راه براى کنترل غرایز و خواستهاى مرز نشناس او همان یاد خدا , یاد کیفرهاى خطاکاران و حسابهاى دقیق و اشتباه ناپذیر آن مى باشد . از این نظر قرآن یکى ازاسرار نماز را یاد خدا معرفى مى کند : اقم الصلوه لذکرى نماز را براى یاد مـن بـپـا دار . (۱)

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • مقاله نماز
  • مقاله اهمیت نماز در کاهش جرم و بزهکاری
  • مقاله آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت خانواده
  • مقاله نماز
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.