مقاله نقش و مسئولیت مشترک و اختصاصی والدین در تربیت فرزندان

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله نقش و مسئولیت مشترک و اختصاصی والدین در تربیت فرزندان

تعداد صفحات : ۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

اصولاً موضوع تربیت به طور اهم موجودی است که نشو و نما و رشد می کند و بالقوه استعداد و بالندگی را دارد و بهطور اخص انسان کامل پذیر است که درصدد تغییر مطلوب وحیات زندگی خود می باشد و بالقوه استعداد رسیدن به عالیترین مراحل کمال است به این ترتیب وقتی سخن از تربیت می رود مراد از آن بیشتر از هر موجودی تربیت انسان است که اگر بخواهیم جریان آنرا به نحو مطلوب هدایت کنیم مستلزمٍ فراهم آمدن عوامل و شرایط مناسبی است پس تربیت فرزندان از حساس ترین موضوعهایی است که والدین باید به آن توجه بیشتری داشته باشند در میان سایر عوامل نقش جو آزاد عاری از تهدید و فشار توام با همکاری و همدلی در رشد تربیتی فرزندان مورد تأیید قرار گرفته است . زیرا اگر چه ممکن است با فشار وارعاب فرزندان را به رفتارهای مورد نظر وادار کنیم اما آن رفتار پایدار و بادوام نخواهد بود از عبارت بالا می توان چنین نتیجه گرفت فردی که رشد می کند اگر به حال خود نیز رها شود رشد خواهد کرد . اما در جریان این رشد فرد دیگر با فراهم کردن زمینه ها و عوامل مقتضی وکنترل و مراقبت این عمل را تسهیل نماید و در جهت مطلوبی هدایت کند نتایج بهتری حاصل خواهد شد .

خوشبختی و بدبختی آینده هر فردی به کیفیت پرورش او در روزهای زندگیش بستگی کامل دارد و این وظیفه مقدس در اولین محیط و اولین کلاس یعنی خانه به عهده اولین مربی یعنی مادر و سپس بر عهده پدر گذاشته شده است .

موضوع مورد تحقیق بر این فریضه استوار است که پدر و مادر در تربیت فرزندان نقش و مسئولیت موثر دارند یا به طور کلی نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان تا چه میزان است .

واژه های کلیدی: خانواده، تربیت فرزندان، تربیت معنوی، تربیت اجتماعی، تربیت عاطفی، تربیت عقلایی

فهرست مطالب

چکیده    ۴
مقدمه    ۵
تعریف تربیت    ۷
موضوع تربیت    ۸
شرایط مساعد تربیتی    ۹
مراحل تربیت    ۱۰
وظایف والدین در مراحل تربیت    ۱۰
اهمیت تربیت فرزند    ۱۱
تربیت شخصیت فرزند    ۱۲
تربیت معنوی فرزندان     ۱۲
اصول تربیت روانی     ۱۲
تربیت اجتماعی فرزندان    ۱۴
تربیت روانی فرزندان    ۱۴
تربیت عقلانی     ۱۵
تربیت عاطفی فرزند    ۱۶
روابط پدر و مادر با فرزندان     ۱۶
تربیت فرزند از دیدگاه اسلام ( قرآن )    ۱۷
نام گذاری     ۱۹
تربیت جسم     ۲۰
زبان آموزی     ۲۱
شروع زبان گفتاری در کودکان     ۲۱
تحصیل فرزندان    ۲۲
اهمیت ازدواج در قرآن    ۲۳
نقش والدین نسبت به تربیت فرزندان در دوران بارداری    ۲۴
وظایف والدین نسبت به تربیت فرزندان در دوران کودکی    ۲۴
شناخت سطح درک و میزان فهم کودکان    ۲۴
شناخت موقعیت فعلی و آمادگی روانی کودک    ۲۵
گوش دادن کامل به سخنان و اظهار نظر های کودک    ۲۵
بی اعتنایی والدین وبزرگترها به احساسات و شخصیت نوجوانان     ۲۶
وظایف والدین نسبت به تربیت فرزندان در دوره جوانی    ۲۶
ازدواج فرزندان     ۲۷
نتیجه تحقیق     ۲۸
منابع و مآخذ    ۳۱

منابع و مآخذ

قرآن کریم

۱-امام علی ، غرر الحکم

۲-احمدی ، حسن ، روانشناسی رشد ، بی نا ، بنیاد ، چاپ نهم ۱۳۷۵

۳-احمدی ، علی اصغر ، تربیت اجتماعی فرزندان ، بی نا ، بی جا ، بی تا

۴-ارفع ، سید کاظم ، روش ارشاد نسل جوان بی نا ، طلوع آزادی ، چاپ اول ۷۵

۵-جهانگرد ، یدالله ، نحوه رفتار والدین با فرزندان ، بی نا – انجمن اولیا و مربیان ، چاپ دوم ۷۹

۶-حجتی ، محمد باقر ، اسلام و تعلیم و تربیت ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، بی جا ، چاپ اول ۷۵

۷-حسن ادیب ، علی محمد ، راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی ، بی نا ، بهمن ، چاپ سوم

۸-رشید پور ، مجید ، آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی ، بی نا ، انجمن اولیا و مربیان اسلامی ، چاپ سوم ۷۳

۹-سون ، دود ، والدین و فرزندان ، بی نا ، دستان ، چاپ دوم ۷۹

۱۰-فرهادیان ، رضا ، تربیت برتر ، قوم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، چاپ اول ۷۴

۱۱-فرمایش نصر الله ، راهنمای ازدواج ، بی نا ، سعید ، چاپ دوم ۱۳۸۱

۱۲-قائمی ، علی تربیت روانی – عقلانی – عاطفی فرزندان ، بی نا مجله پیوند – ۷۸

  مقدمه:     

بعقیده ما مهمترین دوره تربیت کردن ، دوره خردسالی و کودکی و نوجوانی است و بعبارت دیگر هر چه سن در دوره ی پائین تر قرار داشته باشد تربیت عملی تر و امکان پذیرتر است . برخی از رونشناسان و دانشمندان تربیت ،عقیده دارند که تمام شخصیت کودک تا سن هفت سالگی او تکوین می یابد شاید نظر عمده آنان آمادگی بیشتر و پذیرش کاملتر کودکان می باشد اسلام نیز به دوره کودکی و نوجوانی اهمیت خاص قائل شده است رفتار پدر و مادر با فرزندان دختر و پسر خود متفاوت از یکدیگر است مادران ما اگر چه می کوشند رفتار یکسانی با تمامی فرزندان داشته باشند نسبت به دختران سختگیر تر هستند در مقابل پدران می کوشند تا فرزندان پسر را تحت سلطه ی خود گیرند و با فرزندان دختر رفتاری نرم و ملایم دارند .

اگر جه پدر و مادر هر دو در ساختمان اصلی کودک سهیم هستند زیرا سلول جنسی زن و مرد باید فرزند را بسازد ولی مادر از این نظر که متجاوز از نه ماه باید جنین را در رحم خود نگه دارد ، شرایط زندگی او در زندگی جنین اثر مستقیم دارد . پس سهم مادر و مسئولیت او در تولد فرزند سالم بیش از پدر خواهد بود.

مادر باید توجه کند که سعادت و یا شقاوت ، خوشبختی یا تیره بختی فرزند آینده اش تا حد  زیادی به اصول رفتار و عملکرد او در این دوران دارد . پدر در همه امری که بیان شد نقش مهمی بر عهده دارد . مرد باید با حمایت و مراقبت مستمر خود همسرش را یاری کند و با ایجاد امید و الگویی در او ، زمینه مناسبی برای پرورش جنین فراهم سازد .

بعد از تولد طفل معمولا مراقبت و مواظبت مادر تا ۷ سالگی بیشتر از پدر است بخاطر ارتباط مستمر مادر با فرزندان در محیط خانه و بعد از ۷ سالگی نقش و مسئولیت پدر بیشتر می گردد البته بعد از رسیدن فرزندان به ۷ سالگی پدر و مادر در تربیت فرزندان بطور مشترک نقش و مسئولیت دارند.

در پایان نکته جالب در تربیت فرزندان اینست که همه پدران و مادران فرزندان خود را تربیت می نمایند ولی متأ سفانه به راه و روش تربیت آشنایی نداشته ، صلاحیت تربیت کردن را واجد  نمی باشند پس آنها باید در عین برخورداری از علاقه و شوق تربیت و راهنمایی باید به شیوه تربیتی آشنایی کامل داشته و آنها را در امر سازندگی بکار گیرند .

تعریف تربیت

تربیت : عبارتست از پرورش دادن ، یعنی استعداد های درونی را که بالقوه در یک شئ موجود است به فعلیت در آوردن و پروردن و لهذا تربیت فقط در مورد جاندارها یعنی گیاه و حیوان و انسان صادق است و اگر در مورد غیر جاندار این کلمه را بکار می بریم مجازاً بکار برده ایم نه اینکه به مفهوم واقعی ، آن شئ را پرورش داده ایم . یعنی یک سنگ و یا یک فلز را نمی شود پرورش داد . آنطور که یک گیاه یا یک حیوان و یا یک انسان را پرورش می دهند این پرورش دادنها به معنی شکوفا کردن استعدادهای درونی آن موجود ها است که فقط در مورد موجود های زنده صادق است . و از همین جا معلوم می شود که تربیت تابع و پیرو فطرت ، یعنی تابع و پیرو طبیعت سرشت شئ باشد اگر بنا باشد یک شئ شکوفا شود باید کوشش کرد همان استعدادهایی که در آن هست بروز و ظهور بکند .

تربیت پرورش دادن استعدادهای انسانی است که البته شامل پرورش جسم نیز می شود و پس تربیت ساختن نیست که مثلاً خانه ای را می سازند که اجزاء و اشیائی را با هم ترکیب می کنند و نظمی میانشان برقرارمی سازند ، بلکه از نوع پرورش یک موجود زنده یعنی فراهم کردن زمینه رشد استعداد های که در موجود زنده هست می باشد ، آنچنان که گلها و درختان را رشد وپرورش می دهند که البته در پرورش انسان مسائل بیشتری وجود دارد . مثلاً شاید در گلها و درختان نشود یک استعداد را پرورش داد و استعداد دیگری را راکد گذاشت ولی در انسان این جهت ممکن است که یک استعداد از استعدادهای انسان پرورش یابد و استعدادهای دیگر پرورش نیابد و این خود منشأ عدم تعادل در انسان بشود و بنابراین ضرورت دارد که در پرورش انسان تعادلی میان همه ی استعداد های طبیعی باشد که فعلاً این بحس مطرح نیست .[۱]
(مرتضی ، مطهری)

[۱] مرتضی ، مطهری ، تعلیم وتربیت در اسلام

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • تحقیق مبانی و روش های تربیت عقلانی در متون اسلامی
  • مقاله روابط بین والدین و فرزندان و تأثیر آن در تربیت
  • مقاله تربیت کودکان
  • مقاله تربیت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.