مقاله هوش و خلاقیت

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله هوش و خلاقیت

تعداد صفحات : ۲۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله  ابتدا با انواع هوش و تعریفی از هوش آشنایی پیدا می کنیم. سپس درباره ویژگی های کودکان خلاق، ویژگی های بدنی و تحصیلی کودکان تیزهوش و مشکلات کودکان نابغه را بررسی می کنیم.

کودک هنگام تولد توانایی بالقوه ای برای رشد ذهنی را دارا است چنانچه محیط برای به فعل درآمدن این توانایی فراهم نباشد در روند رشد ذهنی وقفه ایجاد خواهد شد. چنانچه توانایی بالقوه ذهنی در سطح پایینی باشد، محیط نمی تواند ضریب هوشی بالایی را برای فرد تدارک ببیند از این رو توارث دامنه رشد هوشی را مشخص می کند.

تمایل به تجربه و آزمایش ، گرایش درونی به ارزشیابی، توانایی بازی با عقاید و نظرات، تمایل به ریسک کردن، تمایل به ترجیح دادن پیچیدگی ،گرایش به امور مبهم و عمل به آنها ، خودپنداری توانایی چسبیدن به کار و … از جمله ویژگی های کودکان خلاق است.

 واژه های کلیدی: هوش هوش سیال، هوش متبلور، کودکان خلاق، ویژگی های بدنی ، ویژگی های تحصیلی،  کودکان تیزهوش و مشکلات کودکان نابغه

فهرست مطالب

در ابتدا آشنایی با انواع هوش و تعریفی از هوش:    ۱
با توجه به این تعاریف هوش A :    ۳
ویژگیهای کودکان خلاق    ۵
اصطلاحات مرتبط با تیزهوش    ۶
تعاریف خلاقیت از دیدگاههای مختلف    ۶
ویژگی های کودکان خلاق    ۸
– آموزش خلاقیت :    ۸
ویژگی های بدنی کودکان تیزهوش :    ۱۰
ویژگی های شخصیتی :    ۱۱
ویژگی های تحصیلی کودکان تیزهوش:    ۱۲
ویژگی های تحصیلی تیزهوشان از دیدگاه معلمان    ۱۳
علایق تیزهوشان    ۱۵
مشکلات دانش آموزان نابغه    ۱۵
منابع:    ۱۷

منابع:

۱-افروز،غلامعلی،روانشناسی تربیتی کاربردی

۲-سیف،علی اکبر،روانشاسی حافظه

۳-گنجی،حمزه،روانشاسی حافظه و یادگیری

۴-سانتراک،جان دبیلیو،زمینه روانشاسی سانتراک ترجمه مهرداد فیروزبخت

۵-حمزه،گنجی،روانشاسی عمومی

در ابتدا آشنایی با انواع هوش و تعریفی از هوش:

تعریف هوش به سه دسته تقسیم می شوند :

۱)     تربیتـی : کیفیتی است که سبب موفقیت تحصیلی می شود از این رو آن را یک نوع استعداد تحصیلی تلقی میکنند و مربیان تربیتی مدعی اند که کودکان باهوش نمرات بهتری در دروس خود کسب می کنند و پیشرفت تحصیلی آنان نسبت به کودکان کم هوش چشمگیرتر است.

۲)     تحلیلـی : هوش به بخشهای تشکیل دهنده اش تقسیم می شود (تحلیل می شود).

۳)     کـاربردی :  هوش پدیده ای است که از طریق آزمونهای هوش سنجیده می شود.

از دیدگاه دیگر هوش تقسیم می شود به :

۱-     آمـوزشی : (دیدگاه وکسلر، ترمن، بینه و سیمون، پیاژه و فراگرد هوش)

۲-     فیـزیولوژیکی ( هب، کتل، دو سطحی جنس )

۱- دیدگاه آموزشی ( الف ) – وکسلر : از دید وکسلر هوش نتیجه ی تأثیر دایمی و متقابل فرد با محیط است و هوش توانایی کلی و جامع فرد برای این که به طور هدفمند رفتار کند و به طور منطقی بیاندیشد و به طور مؤثر با محیط خود به مبادله بپردازد.

( ب ) – تـرمن : ظرفیت فرد در تفکر انـتزاعی است.

( ج ) – بیـنه و سیـمون : قابلیت عمومی درک و استدلال است . درست قضاوت کردن، درست درک کردن و درست استدلال کردن فعالیتهای بنیادی هوش هستند و هوش از ۴ استعداد، ترکیب یافته است :۱ – فهم- ۲- ابتکار – ۳- انتزاع ۴- توجیه فکر.

( د ) : پیـاژه : استعداد انطباق با محیط است.

( ه ) : نظریه ی فراگرد هوش : پیچیدگی خیلی زیاد در یک وضعیت به عدم اطمینان و ناراحتی

می انجامد. افراد تیزهوش قادرند اطلاعات خود را به روشهایی سازمان دهند که عدم اطمینان را کاهش می دهد. (کاهش پیچیدگی) پس هوش شامل کاهش پیچیدگی از طریق انتخاب، دسته بندی و ساخت دهی و اطلاعات می شود و افراد تیزهوش کسانی هستند که زودتر و کارآمدتر از دیگران این کار را انجام می دهند.

۲- دیدگاه فیزیولوژیستی : ( الف ) : هوش BوA ( هِب ) :

کودک هنگام تولد توانایی بالقوه ای برای رشد ذهنی را دارا است چنانچه محیط برای به فعل درآمدن این توانایی فراهم نباشد در روند رشد ذهنی وقفه ایجاد خواهد شد. چنانچه توانایی بالقوه ذهنی در سطح پایینی باشد، محیط نمی تواند ضریب هوشی بالایی را برای فرد تدارک ببیند از این رو توارث دامنه رشد هوشی را مشخص می کند.

 با توجه به این تعاریف هوش A :

توانایی ذاتی فرد برای رشد استعداد ذهنی است و هوش B سطحی است که رشد ذهنی به آن خواهد رسید؛ هوش A قابل اندازه گیری نیست، چون کنش ذهنی نوزاد قابل اندازه گیری و مشاهده نمی باشد از این رو ضریب هوشی، فقط هوش B را اندازه می گیرد هوش  AوB به طور کامل و مستقل از یکدیگر نیستند و هوش A به رشد هوش B کمک می کند و یکی از عوامل لازم در تشکیل آن تلقی می شود.

ب).  هوش سیال و متبلور ( کتل ) : کتل وجود دو جزء عمده در فعالیت هوشی را تحت عنوان هوشی سیال و هوش متبلور فرض کرده است.

هوش سیال : ظرفیت کلی ادراک است که معرف هوش بالقوه فرد است، مستقل از اجتماعی شدن و آموزش و پرورش فرد است. که شامل پادگیری های تصادفی و تجارب بدون برنامه است. در محیط و در همه فرهنگ ها تقریباً مشترکند. (توانای بنیادی)

هوش متبلور : بازتاب تجارب و تماس های فرهنگی فرد نظیر تجارب رسمی آموزشی است که مهمترین آنها دانش و مهارتهایی است است که در مدرسه تدریس می شود مانند مهارتهای عددی …

# – هوش متبلور سالها بعد از پایان یافتن دوران آموزشی به رشد خود ادامه می دهد. در حالی که هوش سیال در حدود ۱۴ سالگی به اوج خود می رسد پس به فلات در می آید و در بعد از ۲۰ سالگی سیر نزولی طی میکند.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خلاقیت
  • مقاله هوش و عوامل موثر در کم هوشی
  • مقاله بررسی رابطه هوش شناختی و هوش هیجانی
  • مقاله بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان
  • مقاله خلاقیت در مدیریت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.