مقاله چگونه جوانان مشتاق نماز شوند

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله چگونه جوانان مشتاق نماز شوند

تعداد صفحات : ۱۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده:

نماز مظهر پیوند و ارتباط بنده با خدا است، به همین دلیل در بین همه عبادات ارزش ویژه‌ای دارد و از تمام آن‌‌ها برتر است تا جایی که در قیامت محور قبول تمام اعمال و عبادات می‌باشد. رسول خدا (ص) فرمود: «خداوند نماز بنده‌اش را که با حضور قلب نباشد قبول نمی‌کند»

 در این مقاله با موضوع  نماز وجوانان به اهمیت نماز توجه می‌کنیم و به بررسی آثار و فواید نماز می‌پردازیم . نماز سدی در برابر گناهان آینده است و به اعمال انسان ارزش می‌دهد و در صورت قبولی آن، سایر اعمال نیز پذیرفته می‌شود همچنین نماز خردکننده‌ی شیاطین است از این‌رو شیطان همواره می‌خواهد انسان را از نماز دور کند. نماز شیطان را دور می‌کند و باعث شفاعت اهل بیت (ع) در قیامت می‌شود و مهمترین وسیله برای ارتباط با خدا و نزدیکی به او و ضامن سعادت ابدی انسان است و نماز روح نظم‌وانضباط را در انسان تقویت می‌کند.

کلید واژگان:جوانان ،نماز،اقامه نماز،

فهرست مطالب

مقدمه:    ۲
مبانی نظری تحقیق    ۶
تأثیر قلب در تحقق نماز    ۷
پیامدهای بی‌توجهی به نماز    ۱۲
آثار و فواید نماز    ۱۳
سیمای نمازگزاران واقعی    ۱۴
منابع و مآخذ    ۱۷

منابع و مآخذ

۱-  قرآن

۲- بسیج، احمدرضا (۱۳۸۶) اسرار نماز، انتشارات اندیشه اسلامی، تهران.

۳-بیضایی، طیبه (۱۳۷۹) نماز و مفاهیم نمادین آن، ناشر ستاد اقامه نماز.

۴- بادکوبه‌ای، واصف (۱۳۷۷) در محضر عارفان، انتشارات پارسایان، قم.

۵-ذاکری، محمدجواد (۱۳۸۵) راز پرستش پژوهشی در حقیقت و حکمت عبادت، انتشارات حرم. قم

۶-راشدی، حسن (۱۳۷۸) نمازشناسی، ستاد اقامه نماز، تهران.

۷- رضوانطلب، محمدرضا (۱۳۷۵) پرستش آگاهانه، ستاد اقامه نماز، قم.

۸- زاهدی، مرتضی (۱۳۷۷) فلسفه فعالیت‌های تربیتی مؤسسه انتشارات آوای نور، تهران.

۹- سوخته (۱۳۸۸) هیئت تحریر به مؤسسه‌ی فرهنگی مطالعاتی شمس‌الشموس تهران

۱۰-شمس، سعید (۱۳۹۰) نماز، نور چشم مصطفی‌(ص) مرکز فرهنگ و معارف قرآن، قم

۱۱-عزیزی، عباس (۱۳۷۵) پرورش روح نماز و عبادت در تفسیر المیزان، انتشارات نبوغ

۱۲-نمایه پژوهش سازمان آموزش‌وپرورش استان اصفهان: بررسی فرا تحلیلی عوامل مؤثر بر جذب و شرکت دانش‌آموزان در نماز جماعت مدارس پژوهشگر حمیده معینی فر

۱۳-  قرائتی، محسن، (۱۳۸۴ ) پرتوی از اسرار نماز، انتشارات آجا ، تهران

۱۴- محبوبه درخشش (۱۳۸۹)، عوامل مؤثر بر بازگشت پس از طلاق

مقدمه:

نماز در دین مقدس اسلام، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از فروع دین و حتی ستون دین به‌حساب می‌آید و قرآن کریم با تعبیرهای مختلفی، مانند «اقیموالصلوه» بر واجب بودن آن تصریح فرموده است، هر چه در مورد اهمیت نماز مطالعه کنیم شناخت ما در مورد نماز بیشتر می‌شود. نماز به معنای ارتباط و سخن گفتن مستقیم با خداوند بزرگ است و این بالاترین توفیقی است که یک جوان می‌تواند از آن برخوردار شود و سعی می‌کند همواره خود را آماده سازد: نماز از واجباتی است (شمس،۴۵:۱۳۹۰) که در هیچ شرایطی نباید ترک شود نماز میراث تمامی انبیاء است و از اساسی‌ترین ارکان حیات، تمدن، فرهنگ، زندگی و تحرک جوانان است و تاریخ این حقیقت را نشان می‌دهد که هرگاه نماز در جامعه رو به ضعف و فراموشی گذاشت، مقدمات انحطاط آن جامعه فراهم می‌شود.در این تحقیق برراهکارهای جذب جوانان به عنوان موثرترین قشر هر جامعه تاکید گردیده است و روش تحقیق به صورت مقطعی و اسنادی بوده است .

 روش تحقیق:ُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُُ

 برای اجرای هر پروژه تحقیقی روش های برای گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها با در نظر گرفتن بعد زمان ، پژوهش حاضر از نوع تحقیق مقطعی است زیرا در یک برهه از زمان صورت می گیرد . از نظر گرد آوری داده ها روش پژوهش حاضر جزء روش های تحقیق اسنادی لحاظ می شود بدین ترتیب که برای جمع آوری اطلاعات لازم ، از روش پژوهش اسنادی (از قبیل کتاب ، مجله ، پایان نامه) بهره برداری کردیم.در ابتدای تقدیم وتشکر پیشگفتاروچکیده می باشد .عناصر متن شامل مقدمه روش تحقیق ادبیات وسوابق تحقیق  بیان تحقیق عناصر تحقیق شامل جلد صفحه نام خدا  صفحه ی عنوان داده ها واطلاعات وتجزیه وتحلیل ان ها نتیجه گیری واظهار نظر ودر نهایت بیان موانع ومحدودیت هامی پردازد.

 پیشینه‌ی تحقیق:

«پرستش خداوند» یکی از چیزهایی است که همه پیامبران الهی مردم را به آن دعوت می‌کردند. قرآن کریم از زبان پیامبران نقل می‌کند که به امت‌هایشان می‌گفتند: خدا را پرستش کنید. بنابراین اصل عبادت و پرستش خداوند در همه‌ی شریعت‌های الهی وجود داشته، ولی شکل و کیفیت آن متفاوت بوده است، همه پیامبران از حضرت آدم تا حضرت خاتم، نماز می‌خواندند، اما از چگونگی آن اطلاع دقیقی در دست نیست. (شمس، ۲۹:۱۳۹۰) پایدارترین و قدیمی‌ترین تجلیات روح آدمی و اصیل‌ترین ابعاد وجود انسان‌ها حس نیایش و پرستش است. مطالعه‌ی آثار زندگی بشر نشان می‌دهد هر زمان هر جا که بشر وجود داشته است نیایش و پرستش هم وجود داشته است چیزی که هست شکل کار و شخص معبود متفاوت شده است.

(رضوانطلب،۵۱:۱۳۷۵)

حکم وجوب نماز را پیامبر اکرم (ص) در سفر آسمانی و در لیله‌الاسراء دریافت کرد و به مسلمانان ابلاغ نمود از سوئی دیگر صفحات نخستین روزشمار تاریخ اسلام تصویرهایی از نماز پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) و حضرت خدیجه سلام‌الله علیها را پیش‌روی قریش و در کنار کعبه در خود جای داده است. آنچه از سابقه تاریخی نماز، نتیجه می‌شود این است که نماز در همه شرائع و همه ادیان سابقه داشته و پیامبر اکرم (ص) که قبل از اسلام نیز از دین حنیف تبعیت می‌کردند حتی قبل از بعثت و در اقامت‌های طولانی در غار حراء به این عبادت اشتغال داشته‌اند و پس از مبعث نیز نماز از نخستین عبادات و مراسم دینی مسلمانان بوده است اما در شب معراج یا در نخستین سال‌های تشکیل حکومت در مدینه تغییری در شکل و عدد رکعات نماز پدید آمده است. (رضوانطلب،۷۰:۱۳۷۵)

دهد نه گاهی نماز بخواند و گاهی ترک کند. یکی از لوازم متقی بودن و برپا کردن نماز این است که نمازگزاران علاوه‌بر خواندن نماز، برای برپاداشتن آن در جامعه تلاش کنند. نماز بزرگترین عبادتهاست و نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد.(ان‌الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر). (شمس، ۲۹:۱۳۹۰)

 ۱-۱تعریف نماز:

واژه نماز در لغت فارسی از لفظ پهلوی «نماک»(namac) و آن هم از ریشه ایران باستان واژه‌ی نم (nam) به معنای خم شدن و تعظیم کردن گرفته شده است. از جمله معنای نماز که در کتاب‌های لغت فارسی وجود دارد می‌توان به بندگی، اطاعت، سجود، پرستش، خدمتکاری و فرمان‌برداری اشاره کرد. برخی معتقدند «صلاه» از ریشه‌ی عربی گرفته شده و به معنای کنیسه یهودیان است. به نظر نولدکه «صلاه» از لفظ عربی «صلوها» مشتق شده است. راغب می‌نویسد: اصل «صلاه» برای دعا بوده و از باب نام‌گذاری کل به نام اجزایش، بر نماز اطلاق گشته که بخشی از اجزای آن دعا است. (شمس، ۲۳:۱۳۹۰)

 واژه «الصلوه» ۶۱ بار بدون مشتقات و ۹۸ بار با مشتقات، در قرآن به‌کار رفته است. واژه «صلی» در قرآن، دو ریشه دارد: یکی (صلی‌یصلی) به‌معنای افروختن آتش یا چیزی شبیه آن واژه (صلوه) در قرآن به چند معنا به‌کار رفته است. ۱- دعا، تبریک و تمجید ۲- عبادت خاص (نماز) ۳- عبادت ۴- رحمت خداوند ۵- کنیسه‌های یهودیان. (شمس، ۲۴:۱۳۹۰)

۱-۲-تعریف اقامه نماز:

قرآن کریم درباره «اقامه نماز» بسیار تأکید کرده است، تا آن‌جا که ۴۶ بار، نماز را با واژه‌ی «اقامه» در تعبیرهای گوناگون به‌کار برده است. این عبارت: (اقیموالصلاه) نماز را به‌پا دارید، بارها در قرآن بیان شده است. برای اقامه نماز، چند تفسیر ارائه کرده‌اند: ۱- منظور از «اقامه» این است که تنها خودتان نماز خوان نباشید بلکه چنان کنید که آیین نماز در جامعه انسانی برپا شود و مردم با عشق و علاقه به آن روی آورند. ۲- به گفته بعضی مفیران، تعبیر «اقامه نماز» به‌جای «خواندن» یا «به‌جای آوردن نماز» بیان‌گر این نکته است که نماز تنها یک‌سری از وردها، اذکار و حرکات نیست. بلکه باید آن‌را به‌طور کامل به‌پا دارید، آن‌گونه که  روح نماز که همان تسلیم شدن مطلق اثار نماز است در چهره و زندگی شما دیده شود.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش خانواده در تربیت فرزندان برای نماز
  • مقاله نماز
  • مقاله اهمیت نماز در کاهش جرم و بزهکاری
  • مقاله آثار فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نماز جماعت خانواده
  • مقاله نماز
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.