عنوان :
تعداد صفحات : ۵۸
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
نجوم علم مواضع ، حرکات ، ساختمان ها ، سر گذاشتها و سرنوشت های اجرام آسمانی است. نجوم در سیر تحول خود به عنوان یک علم ، بسیاری از قوانین بنیادی حاکم بر این اجرام را کشف کرده است.
در این مقاله درباره تاریخ نجوم و اجزای جهان توضیح می دهیم.
تاریخ نجوم رامی توان به سه دوره تقسیم کرد:دوره زمین مرکزی،دوره کهکشانی،ودوره کیهانی..آغازدوره اول درتاریخ باستان است وپایان آن درقرن شانزدهم .دوره دوم ازقرن هفدهم تاقرن نوزدهم طول کشیدودوره سوم درقرن حاضرآغازشدوهنوزادامه دارد.
سحابی ابروسیعی متشکل ازغباروگازاست.گازهایی که آن هاراتشکیل می دهندفوق العاده رقیق ودردمائی کم هستند.سحابی هابه علت نورخودنمی تابند بلکه بر اثر نور ستارگان مجاور قابل رویت هستند. در صورتی که به این تر تیب مرئی شده باشند ، به ستاره ای محووابری می مانند . ولی به اندازه و ساختمان واقعی آنها فقط به کمک تلسکوپ می توان پی برد . سحابی ها دیگر ، تاریک هستند و مانع نور ستارگانی می شوند که پشت آنها قرار دارند.
منظومه شمسی از خورشید و اجرام فضایی که در دام جاذبه آن قرار دارند تشکیل شده است . این اجرام شامل هشت سیاره ، سه سیاره کوتوله ، ۱۶۲ قمر و اجرامی چون سیارک ها ، سیاره نماها ، دنباله دارها ، غباربین سیاره ای می شوند. کره زمین در منظومه شمسی جای گرفته است .
واژه های کلیدی: نجوم، اجزای جهان، پارسک ها، صور فلکی، سیارات، ستارگان، ماه،
تاریخ نجوم ۱
اجزای جهان ۸
ستاره گان ۹
پارسک ها ۲۵
ابزار نجوم ۲۵
ماه ۲۷
صورفلکی ۴۴
سیارات ۴۵
نتیجه گیری ۵۶
نظرات وپیشنهادات ۵۷
منابع وماخذ ۵۸
پی نوشت ۵۹
مایردگانی . نجوم به زبان ساده . جلد اول . خاجع پور . محمد رضا . انتشارات گیتا شناسی ۱۳۸۲٫
گیامی یزدی .حمید رضا . شناخت مبانی نجوم . جلد دوم . انتشارات موسسه فرهنگی مدرسه رهربان .۱۳۸۲ .
نیسکن. لین . دانستنیهای اختر شناسی . جلد اول . ۱۳۷۰
گانوی .آنیتا. علم بیرون از خانه . جلد اول . خواجه نصیر طوسی احمد . انتشارات فامی .
۱۳۷۷٫
آسیموک آیزاک . ستاره های دنباله دار وشهابها . غفاری محمد رضا . انتشارات فرهنگی اسلامی . ۱۳۷۴
جهانی که زیستگاه ما در آن است جایگاهی بس بزرگتر از آن چه ما تصور می کنیم است فقط در ۶۰ سال اخیر یا همین حدود ها که ما در یافتیم جهان ما چه عظمتی دارد. اکنون ما توانسته ایم به سطح ماه پای بگذاریم و ۹ سیاره کشف کنیم ما کهکشان های اطراف را شناخته ایم از ویژگی های سیارات دیگری توسط ماهواره ها و رادیو و تلسکوپ ها و کاوشگر ها با خبر شویم .
توانسته ایم جهان اطراف را بهتر بشناسیم . علاقه ی مابه این مبحث آگاه شدن از خلقت خدا و پرده برداشتن از شگفتی های آفرینش اوست که چنین انسان را در تفکر خود برداشتن از شگفتی های آفرینش اوست که چنین انسان را در تفکر خود غرق کرده است و او را وامی دارد تا برای رسیدن به اهدافش دانش بیاموزد و تحقیق کند تا این جهان و ایران را به قله صعود برساند.
ما با توجه به توان علمی و تخصص و علاقه ی شخصی با همکاری دبیران و او لیا، خود موضوعی را جهت ارزیابی و تحقیق انتخاب می کنیم . مثال : تاثیر طرح نجوم در طرز تفکر افراد جامعه به خصوص علاقه مندان .
دامنه وحدود موضوع در قالب زمان ، مکان ، جمعیت وموضوع مشخص باشد مثلا : مشخص شود که منظور از نجوم چیست ؟
ـ دانش آموزان مورد نظر دختر یا پسر هستند ؟
در کدام دوره تحصیلی ودر چه سالی بررسی می شود ؟
و…
با توجه به موضوع تحقیق به مقالاتی که در روزنامه ، کتاب ، مجله یا…نوشته شده است ، مراجعه کردیم ویا اگر در جاهای دیگر همانند این تحقیق صورت گرفته بود مطالعه شد وتسلط بیشتری پیدا کردیم .
بعد از جمع آوری اطلاعات مقدماتی نسبت به موضوع ، نوبت به ارائه فرضیه می شود
ماقبل از جمع آوری اطلاعات تحقیق است که پایه واساس پژوهش قرار می گیرد . در مثال فرضیه های زیر را می توان ارائه نمود : طرح نجوم : سبب ایجاد اطلاعات بیشتر در مورد نجوم در بین مردم می شود و…
ما پس از طرح فرضیه واطلاعات به دست آمده از روش های مناسب ( مصاحبه ، مشاهده ، پرسشنامه و.. )برای تحقیق خود استفاده می کنیم.
ما با استفاده از روش وابزار مناسب اطلاعات لازم را کسب و جمع آوری می نمائیم تا فرضیه های ارائه شده اش را رد یا اثبات کنیم . مثلا در طرح نجوم با مراجعه با کادر دفتری مدرسه واولیاء دانش آموزان یا با استفاده از مصاحبه به صورت تصادفی از تعدادی افراد اطلاعات را جمع آوری می کنیم .
۷ـ تجزیه وتحلیل اطلاعات = ماپس از تعقیق وجمع آوری اطلاعات تجزیه وتحلیل آن می پردازیم . مابا توجه به پاسخ سوالات افراد مختلف اطلاعات فراوانی را به دست می آوریم . که باید پاسخ های هر سوال را به صورت جداگانه بررسی کنیم تا به نتیجه برسیم .
اگر با تجزیه وتحلیل اطلاعات حدس وگمان تایید یا اثبات شد به یک نظریه جدید دست یافته ایم .
طرح نجوم در طرز تفکر دانش آموزان به منظور آشنایی بیشتر باپیرامون خود بیش تر آشنا شویم .
ما بعد از مشخص شدن اثبات یا رد فرضیه به نوشتن وارائه گزارش می پردازیم واطلاعات را در اختیار سایر افراد قرار می دهد .
موضوع : نجوم
پس از انتخاب موضوع ومطالعه مقالاتی که در ارتباط با طرح نجوم بود و همچنین با مراجعه به کتاب ها مجله ها روزنامه یا …. وهمچنین سایت های اینترنتی اطلاعاتی را کسب نمودیم وفرضیه مان را ارائه نمودیم که عبارت است از: (( طرح نجوم سبب شناخت جهان پیرامون خود می شود )) .
از زمانی که بشر از خود واز جهانی که در آن سکنی دارد آگاه شده است . آسمان را با ترس و شگفتی ، منبع جذبه ای پایدار و افسون کننده دانسته است. ترس و شگفتی ، مطالعه و علم را سبب می شود . بشر که بی وقفه در تلاش فائق آمدن بر جهل وحل اسرار بود، سرانجام علم نجوم را پدید آورد.
نجوم علم مواضع ، حرکات ، ساختمان ها ، سر گذاشتها و سرنوشت های اجرام آسمانی است. نجوم در سیر تحول خود به عنوان یک علم ، بسیاری از قونین بنیادی حاکم بر این اجرام را کشف کرده است. اما ،ما هیت پژوهش علمی است که کار آن هر گز پایان نپذیر د واینجا نیز چون علم دیگر ، تلاش های بسیار به جا مانده که باید انجام گیرد.
ما این تحقیق را به خاطر اینکه به نجوم علاقه داشتیم ، انجام دادیم .
این تحقیق درباره ی جهان اطراف ماست جهانی که در آن زندگی می کنیم .
بعضی ها راجع به این جهان نمی دانند که چه چیزهایی در اطرافشان می گذرد.
این تحقیق راجع به سیاره های جهان است کهکشان ها و ستاره های اطراف ما.
در این تحقیق نخست را جع به فضا های اطراف و سپس به راجع به فضا های دور نوشته شده است.
ما سعی خودرا کرد یم تا این تحقیق را به خوبی انجام دهیم ، امید واریم از این تحقیق بهره لازم را ببرید.
اعراب پیش از اسلام در نجوم محاسباتی و پیش بینی وضعیت افلاک تبحری نداشتند و دانش آنان محدود می شد به جهت یابی از طریق ستارگان و منازلی که برای ماه معین نموده بودند . بقیه دانش ایشان از نجوم مربوطه به پیش گویی های جوی وطا لع بینی بوده است .
او اخر قرن دوم هجری شروع آشنایی مسلمانان بافلسفه و علوم یونانیان از غرب ، و ریاضیات و فلسفه و عرفان هند وایران از شرق بوده است . خلفای عباسی اهتمام زیادی در حمایت از نهضت ترجمه آثار خارجی داشتند. هر چند به نظر می رسد خلفادر تشویق نهضت ترجمه به دنبال اهداف سیاسی خود بوده اند ، چرا که با پرداختن به فلسفه یونانی و عرفان شرقی و امتزاج آنها با علوم قرآنی می توانستند داعیان حقیقی خلافت را هرچه بیشتر در حاشیه قرار دهند . ولی دانشمندان آن دوره نه برای قرب به خلفا ، بلکه برای ارزشی که در علومی مانند نجوم و ریاضیات یافته بودند و همچنین نیاز های کاربردی به نجوم ( برای شمارزمان) و ریاضیات و هندسه ، ذوق و شوق بسیاری نسبت به این علوم در خود احساس می نمودند.
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .