پایان نامه حقوق کودک آزاری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

پایان نامه حقوق کودک آزاری

تعداد صفحات : ۸۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر در ۳ فصل طراحی شده است.در فصل اول به بررسی کودک آزاری، سلامت کودکان، تاریخچه کودک آزاری در جهان و ایران، انواع کودک آزاری، پیشگیری از کودک آزاری و بررسی اجمالی حقوق و قوانین مربوط به کودک آزاری می پردازیم.

کودک آزاری و غفلت از کودکان از جمله شایع ترین و پیچیده ترین مسایل روانی اجتماعی جامعه است  . گزارشهای تکان دهنده ای که اخیرا در باره موارد کودک آزاری و غفلت از کودکان در رسانه های  گروهی ایران منعکس شده است و کودک آزاری نتیجه عوامل متعدد روانشناختی و جامعه شناختی است و از اینرو پیشگیری از آن مستلزم تلاشهای همه جانبه و جامعه نگر است .

کودک آزاری در طول تاریخ در ایران نیز وجود داشته است و تنها شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم بر کشور بوده است که اشکال و شدت و ضعف آنرا تغییر می داده است.

خشونت علیه کودکان  به صورت بهره کشی کاری و تنبیه  بدنی و مراقبت نکردن – رسیدگی نکردن  به وضعیت تحصیلی  و وادار کردن کودکان  به  شیشه  شوری ، تکدی و گلفروشی بود و در حال حاضر نیز ادامه دارد .

در ایران در بعضی موارد روشهای خشنی در تادیب کودکان و گاهی از سوی والدین و معلمان با وجود  منع تنبیه کودکان در آیین نامه  آموزشی اعمال می شود  و هر دو موجبات آزار  روحی و جسمانی کودکان ایرانی  را فراهم می آورد

در فصل دوم به تعریف بزهکاری اطفال، علل و عوامل بزهکاری، پیشگیری و درمان بزهکاری و ریشه یابی بزهکاری اطفال و نوجوانان مورد بررسی قرار می گیرد. بزهکاری را عبارت از هر عاملی می داند  که مانع رشد سالم کودکان از نظر جسمانی و عاطفی شود. این عامل ممکن است باعث ایجاد الگوی اختلالات عاطفی گردد که همیشه ریشه ی رفتارهای ضد اجتماعی دارد. ریشه های  اصلی بزهکاری را باید در کل حیات اجتماعی و نوع خاص روابط انسانی جستجو کود انواع نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی از قبیل فقر ، تورم و گدایی ، بیکاری ، فقدان امنیت مالی و حقوقی و سایر عوامل محرومیت زا زمینه ی مساعد برای ارتکاب جرم را فراهم می کنند. از طرف دیگر ماهیت ارزش ها و ضوابط فرهنگی  حاکم بر جامعه که به طور فرضی همبستگی گروهی و صبر و تحمل فردی راتشویق می کنند یا بر موفقیت مادی ومنافع فردی تاکیدمی ورزند انگیزه های لازم را برای زیستن در حریم قانونی یا به عکس ، درگیری های مجرمانه فراهم می کنند . بعضی علت ارتکاب جوانان به گناه  را از اختصاصات جوامع پیشرفته و متمدن امروزی دانسته اند و اعتقاد دارند که بشر با همان سرعتی که به سوب پیشرفت  و تکامل صنعتی و مادی پیش می رود از معنویات فاصله می گیرد و به سوی تبهکاری و ارتکاب جرم روی می آورد .

فصل سوم درباره آسیب شناسی در بزهکاری اطفال و انواع جرائم ارتکابی توسط اطفال بزهکار و بزهکاری اطفال در کشورهای  اروپایی، قانون انگلیس و لایحه قانونی اسپانیا تنها، مقررات آلمان، مقررات انگلستان و ولز، مقررات بلژیک و اسپانیا توضیح می دهد.

در جامعه ای که اکنون در آن زندگی می کنیم اطفال آئینه آینده جامعه می باشند و اهمیت فراوانی در جامعه دارند به همین منظور در این فصل قصد داریم موضوع آسیب شناسی را در بزهکاری اطفال مورد بررسی قرارداده تا به این نتیجه رسیده که آسیب های وارده براطفال ناشی از کجاست ودر برخورد با این آسیب ها چه راهکارهائی می توان ارائه نمود.

 واژه های کلیدی: کودک آزاری، آزار جسمی، آزار عاطفی، آزار بی توجهی، اختلال رفتاری، پیشگیری از کودک آزاری، بزهکاری اطفال، آسیب شناسی، درمان بزهکاری

فهرست مطالب

فصل اول کودک آزاری    ۱
گفتار اول : سلامت کودکان     ۲
بهداشت جنسی در کودکی    ۳
راهبرد اسلام برای کنترل غریزه جنسی     ۹
گفتار دوم اهمیت موضوع      ۱۰
گفتار سوم : اهداف  تحقیق      ۱۲
تعاریف عملیاتی     ۱۲
گفتار چهارم : تاریخچه کودک آزاری در جهان     ۱۴
گفتار پنجم تحقیقات انجام شده در جهان     ۱۶
گفتار ششم : تاریخچه کودک آزاری در ایران     ۱۷
تحقیقات انجام گرفته در مورد کودک آزاری در ایران     ۱۸
تعاریف کودک     ۱۹
گفتار هفتم : انواع کودک آزاری    ۲۱
آزار عاطفی Emot.onal Abuse     ۲۳
آزار بی توجهی : neglect abuse     ۲۳
آزار آموزشی : (Educat.onal Abuse)     ۲۳
علل کودک آزاری     ۲۴
۱- علل مربوط به آزار شونده     ۲۴
۲- علل مربوط به خانواده     ۲۵
عوامل محیطی  کودک آزاری     ۲۶
روشهای اعمال خشونت و آزار علیه کودکان در خانواده    ۲۷
تاثیر و پیامدهای کودک آزاری بر کودک     ۲۸
تاثیر آزار  بر روابط اجتماعی کودک     ۲۹
تاثیر آزار بر عواطف کودک      ۲۹
گفتار هشتم:پیشگیری از کودک آزاری     ۳۱
برنامه های پیشگیری مبتنی بر جامعه     ۳۲
برنامه های پیشگیری مبتنی بر سیاستگذاری و قوانین     ۳۳
گفتار نهم : بررسی اجمالی حقوق و قوانین مربوط به کودک آزاری    ۳۳
موارد تلقی جرم در صیانت از کودکان در قوانین جمهوری اسلامی ایران     ۳۶
فصل دوم بزهکاری اطفال    ۳۸
گفتار اول: تعریف بزهکاری      ۴۰
گفتار دوم :علل و عوامل بزهکاری     ۴۰
عوامل بزه زای داخلی     ۴۱
عوامل بزه زای خارجی     ۴۱
بزهکاری نوجوانان     ۴۲
گفتار سوم : پیشگیری و درمان بزهکاری     ۴۳
گفتار چهارم : ریشه یابی بزهکاری اطفال و نوجوانان    ۴۵
عوامل موثر در بزهکاری اطفال و نوجوانان    ۴۶
فصل سوم آسیب شناسی در بزهکاری اطفال    ۴۹
گفتار اول   آسیب شناسی در بزهکاری اطفال      ۵۰
۱) آسیب های وارده بر اطفال ناشی از کجاست    ۵۱
گفتار دوم:  انواع جرائم ارتکابی توسط اطفال بزهکار    ۵۳
۳) راهکارهای قابل ارائه در باب بزهکاری اطفال      ۵۵
گفتار سوم: بزهکاری اطفال در کشورهای  اروپایی    ۵۸
گفتار چهارم: تقریبا تمامی اصلاحات تصویب شده یا در حال تهیه، …    ۶۰
گفتار پنجم : قانون انگلیس و لایحه قانونی اسپانیا تنها ……     ۶۱
گفتار ششم:  مقررات آلمان    ۶۳
گفتار هفتم:  مقررات انگلستان و ولز    ۶۴
گفتار هشتم : مقررات بلژیک    ۷۱
گفتار نهم : مقررات اسپانیا    ۷۱
منابع     ۷۶

منابع استفاد دراین تحقیق :

 ١ – دکتر نجفی ابرند آبادی مبانی جرم شناسی

٢ – دکتر هوشنگ شمابیاتی بزهکاری اطفال

٣ – دکتر تاج زمان دانش مجرم کیست ؟ جرم شناسی چیست ؟

۴ – قانون مجازات اسلامیایران مصوب ١٣٧۵

۵ – قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ١٣٧٨

۶- نشریه ماهانه آموزشی و تربیتی پیوند – سال ۱۳۸۴ شماره های ۳۰۷-۳۱۱

۷- آقابیگ لویی عباس و دیگران ، (۱۳۸۰): کودک آزاری، انتشارات کتاب آوند دانش ،‌تهران چاپ اول

۸-پورناجی، بنفشه (۱۳۷۸)مرگ خاموش نگاهی به پدیده کودک آزاری، انتشارات همشهری، تهران، ۹-  ۹-برودهرست. وایان دی (۱۳۸۰) : کودک آزاری و غفلت از کودکان، ترجمه شهرام محمدخانی ،‌انتشارات ورای دانش ،‌تهران – چاپ اول

۱۰- بخشی پور و  رودسری  عباس (۱۳۷۹) کودک آزاری و پیشگیری از آن ، فصلنامه پیام مشاور ضمیمه تربیت سال دوم شماره ۵ پائیز

۱۱-دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی گروه پژوهشی رفاه اجتماعی (۱۳۸۲) رفاه اجتماعی۹٫ تهران،پائیز ۸۲

۱۲-دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گره پژوهشی رفاه اجتماعی (۱۳۸۲) رفاه اجتماعی ۷، تهران، بهار ۸۲

۱۳- تریولاماریو (۱۳۷۴): آمار کاربردی، ترجمه محمد صادق  تهرانیان و ابوالقاسم بزرگ نیا ، انتشارات جهاد دانشگاهی شهید – چاپ اول

۱۴- لودیک فون برتالنفی (۱۳۷۴):  مبانی تکامل و کاربرد نظریه عمومی سیستمها، ترجمه کیومرث پریانی ، نشر تندر، تهران – چاپ دوم

۱۵- اعلامیه حقوق کودک( ۱۳۷۰)، پیام یونسکو شماره ۲۵۷۵ ، سال ۲۳ تهران

فصل اول  کودک آزاری

گفتار اول : سلامت کودکان

سلامت کودکان یک موضوع  استراتژیک در کودکان می باشد و حضور کودک در خانواده رابطه آموزش و سلامتی و رشد تحصیلی را با  تشکیلات اجتماعی نشان می دهد. اساس خانواده مانند سایر تشکیلات اجتماعی بر قدرت استوار است گاهی قدرت به طور نامساوی بین والدین و کودکان تقسیم می شود و فرد غالب صاحب اختیار فرزندانش می باشد و به خود حق می دهد تا برای تربیت کودک خود به هر شیوه ای که صلاح میداند عمل نماید .

 بر اثر ارتباط و تعامل زیاد اعضای خانواده با یکدیگر ، احتمال بروز ناسازگاری ها ، تحریکات و هیجانات ، پرخاشگری و خشونت بالا می رود . بنابراین میزان تنشی و رنجی که افراد درون  خانواده تجربه می کنند بیش از تنشی است که در موارد مشابه خارج از خانواده تجربه می شود و تامل بر این اثرگذاری یکی از وظایف  آموزش و پرورش است .

 خلوت و خصوصی بودن خانواده  نیز احتمال خشونت را افزایش می دهد اصل خصوصی بودن  خانواده سه عارضه منفی دارد . اول اینکه به دلیل محدود و محصور بودن خانواده، اجتماع برای حفاظت  کودکان در مقابل آزار توان کافی ندارد دوم اینکه افراد در درون خانواده خود را فارغ از کنترل  جامعه می دانند و این اثر، افزایش بر  آزار کودکان دارد سوم اینکه اصل خصوصی  بودن خانواده  مانع کمک خواهی قربانیان آزار از  خارج از خانواده می شود .

 در حال حاضر مشکل  جدی تفکر حاکم بر جامعه این است که کمتر به مسایل عاطفی و روانی آزار بر کودکان توجه می شود و شناخت  تاثیر بد رفتاری نسبت به   دانش آموزان  یک ضرورت است و عدم توجه به این امر مهم منشا  بروز بسیاری از انحرافات کودکان نظیر  اعتیاد بزهکاری و تبهکاری  در سنین بالا می باشد .  برنامه ریزی  برای حمایت  و پشتیبانی این کودکان از مواردی است که اهمیت زیادی دارد که تاکنون  توجه کافی  به آنها به عمل نیامده است .

بهداشت جنسی در کودکی

پیامبراکرم (ص) می فرمایند: غریزه جنسی همیشه به همراه انسان است و از تولد تا  مرگ وجود دارد، حتی در نوزادی که بر فطرت است .

غریزه جنسی جزئی ازفطرت انسانی است که بایستی بدون رفتن به بیراهه در قالبی مطمئن و ایمن، مرتفع شود تا مبنای آرامش گردد و راه انسان را در رسیدن به انسانیت خویش هموار سازد.

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی در رابطه با بهداشت جنسی :

بهداشت جنسی عبارت : از یکپارچگی و هماهنگی میان ذهن ، احساس و جسم می باشد که جنبه های اجتماعی و عقلانی انسان را در مسیر ارتقاء شخصیت او سوق داده و منجر به ایجاد ارتباط و عشق می شود.

 ضرورت آموزش بهداشت جنسی در کودکان

•  بیش از ۸۰ هزار مورد در سال Ch.ld Sexual Abuse (آمریکا) روی می دهد.

•  یک میلیون دختر نوجوان حامله می شوند.

•  ۳ میلیون نوجوان به بیماریهای مقاربتی مبتلا می شوند.

•  یک دختر از چهار دختر ، یک پسر از ۶ پسر قربانی نوعی Sexual Abuse می شوند.

•  میانگین سن Sexعal Abuse 9 سالگی است .

•  انواع Abuse از لمس کردنهای نادرست ، نوازش کردن ، تماشا گری جنسی (پورنوگرافی) ، اجبار شدید   .n tercoursex  می باشد در آمریکا در سال ۲۰۰۳ از هر ۵ نوجوان یک نفر قبل از پانزدهمین سال زندگیش .ntercourse داشته است.

این مسئله ضرورت آموزش بهداشت جنسی توجه به بهداشت و آموزش Sex را در سنین پایین تر روشن می سازد، اگر کودکی نتواند به راحتی در مورد Sexual.ty سالم و عملکرد طبیعی بدن صحبت کند چگونه و چطور می تواند در مورد Sexual Abuse حرف بزند؟

بنا بر این کودکان و نوجوانان نیازدارند که در مورد بهداشت جنسی در مورد Sex، تولید مثل، کنترل تولدو بیماریهای Sexual اطلاعات داشته باشند، این اطلاعات به انسان قدرت میدهد .

-امتناع از صحبت راجع به Sex به این معنی نیست که کودکان در امان هستند بلکه فقط با صحبت کردن متناسب با کودک در مورد Sex در سن کودکی و نوجوانی، قادر خواهیم بود که آنها را از Abuse شدن حفظ کنیم.

 عوارض بی شمار ناشی از Sexual Abuse می تواند:

۱- احساس گناه ، شرمندگی و سرزنش

۲- شوک روحی و ضربه عاطفی

۳- نفرت از رفتارهای جنسی طبیعی

۴- اختلال در خواب و کابوسهای شبانه

۵- دپرسیون وگوشه گیری از دوستان و فامیل

۶- آسیب ها و صدمات جنسی

۷- خود داری ازمدرسه رفتن

۸- پرخاشگری

۹- خشونت گرایی وآزار رساندن به دیگران ( سادیسم)

۱۰- خود فرد Abuser شود.

۱۱- تن به ارتباط جنسی بی قید و بند دهند . ( خود فروشی)

بچه ها بسیاری از مطالب را در مورد Sex از محیط کسب می کنند، ازسایت ها با اطلاعات نادرست، از دوستان، ازمدرسه بنابراین آموزش بهداشت جنسی تصحیح اطلاعات نادرست آنها است . دیدن و شنیدن چیزهایی که ممکن است معنای آن را درک نکند .فرصت خوبی است که با آموزش مناسب به دانش درک شده و درست تبدیل گردد.

 Sex Educat.on چیست؟

•فر آیندی از بدست آوردن اطلاعات و شکل گیری آگاهی ، نگرش و رفتار در خصوص جنس، هویت جنسی ، نحوه ارتباط و رفتار شایسته و اعتماد به نفس در رابطه با جنس مخالف می باشد، که منجر به مصونیت در برابرسوء استفاده جنسی، حاملگی های ناخواسته و بیماریهای مقاربتی و H.V,A.DS و … می گردد.

 اهداف Sex Educat.on

۱- توانمند سازی در رفتار و اعتماد به نفس

۲-ارتقا کیفیت ارتباط با دیگران

۳- کاهش خطرات ناشی از ارتباط جنسی خواسته و یا ناخواسته از جمله حاملگی، ابتلاء، عفونتهای مقاربتی و …

بنابراین قبل از آنکه کودک در معرض اطلاعات درست و نادرست بدون چهار چوب خاصی قرار گیرد، آموزش باید شروع گردد. بعضی مواقع زمان دقیق شکل گیری افکار و عقیده و تفسیر آن قابل تشخیص نیست. بنابراین ارتباط با بچه ها برای آنکه آنها بتوانند در موقع ایجاد سئوال از پدر و مادر بپرسند بسیار اهمیت دارد.

پدر و مادرها در این موضوع بایست پیش قدم باشند و بسته به میزان وقدرت فهم و درک کودکان و سئوالهایی که برای آنها ایجاد میشود صحبت های کوتاه و مستمر را داشته باشند.

بسیاری از والدین میترسند که مبادا صحبت کردن در مورد Sex و فعالیت جنسی را  در کودکان بیدار یا افزایش دهد، به بچه ها باید تنها جواب همان سئوال را داد و بهترین زمان آموزش مسائل جنسی به کودک زمانی است که خود او سئوال را می پرسد در سنین نوپائی کودک تفاوت بین اندامهای خودشان را درک می کنند و ممکن است با اندام تناسلی خود بازی کند و ابراز علاقه به دستگاه تناسلی بچه های دیگر نماید . اسامی خاص نقاط مختلف بدن خود را می آموزد و آموختن اسامی صحیح اعضای تناسلی به جای اسامی خود ساخته در این مرحله  از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مرحله به او یاد دهید مواظب همه بدن خود باشد از جمله اندام جنسی ای خود و این عضوی است که فقط مال او است و در انظار عمومی نباید دیده شود. مثل دستشوئی رفتن، حمام رفتن ، در این دوره در می یابند که لمس برخی از اعضا با لذت همراه است از مشکلات شابع این دوره خود ارضائی Masturbat.on میباشد، حرکاتی مانند خوابیدن روی شکم، مالیدن خود به زمین یا عروسک و سایر اشیا بسیار معمول است . خود ارضائی در کودکان گوشه گیر و عصبی زیاد تر دیده میشود .

  نکات مهم در آموزش والدین کودکان نوپا:

– به والدین بایست اطمینان داده شود که توجه به اندام جنسی و اینکه کودک در مورد جنسیت خود کنجکاو می باشد رفتاری طبیعی است.

-از رفتارهای ترساننده و برخوردهای خشن در مورد کودکان اجتناب شود.

-به کودک تفهیم شود که این رفتار را از نظر مذهبی ، فرهنگی و جامعه مورد پسند نیست و تکرار نشود.

-در محیطی آرام و بدون ترس با کودک صحبت شود.

-کودک را به فعالیتهای دیگر مشغول کرده و حواس او متوجه رفتارهای مفید گردد.

 در دوران پیش از مدرسه

در این دوره بچه ها علاقه مند به کشف بسیاری از مسائل بوده و پرسشهایی مانند بچه ها از کجا می آیند، از سئوالهای معمول این دوره می باشد ولی این سئوال مانند پرسش در مورد منبع باران و رنگ آبی آسمان است ارائه جواب مبهم و یا اینکه تو کوچکتر از آن هستی که این چیزها را بفهمی بچه ها را ناچار می کند که این سئوالها را پیش خودشان نگهدارد و از تولد ، تصورات عجیب و غریب برای خود بسازند در مورد جنسیت خود کنجکاو بوده و بازیهایشان تا حدودی نقش و رنگ جنسیت را بخود می گیرد.

در سن ۴-۳ سالگی سئوالهای جنسی کودکان آغاز می گردد. آنها نیازمند اطلاعات صحیح بوده و سئوالهای خود را تا رسیدن به جواب قطعی به بهانه های مختلف تکرار می کنند.

برای کودکان ۴-۵ ساله زندگی پرندگان و تولد جوجه های آنها را شرح دهید که برای یک کودک ۵ ساله یک جواب ساده به این شکل کافی است ، نوزاد از رشد یک تخم کوچک در دل مادر بوجود می آیدو پدر کمک می کند که یک تخم کوچک از بدن او به تخم کوچک بدن مادر متصل شود و نوزاد در شکم مادر بزگ میشود.

پس در این دوره به سئوالات کودکان کوتاه اما صحیح پاسخ داد.

صداقت در بیان مطالب گفته شده به کودک داشت و تنها به همان سئوال او پاسخ داد. و بهترین زمان آموزش مسائل جنسی در این دوره زمانی است که خود او سئوالی را مطرح می کند.

 در سالهای دبستان

در این سالها علاقه به sex خیلی مشهود نیست و در دوران ۶-۹ سالگی اندامها جنسی کودک بدون تغییر می ماند. اما با گذشت زنان و نزدیک شدن زمان بلوغ علاقه بچه ها به کشف تفاوتهای جنسی افزایش می یابد. نقش و هویت جنسی بچه ها با برخوردهای مختلف والدین و جامعه شکل واضح تری می گیرد. اطلاعاتی که در این دوره داده  می شود کوتاه و مفید باشد .وبستگی به رشد فیزیکی ، روانی، عقلانی و میزان درک و فهم آنها دارد.

 اطلاعات این دوره شامل محورهای زیر می تواند باشد:

پس: کودکان بیاموزند که بدنشان متعلق به خودشان است و مسئول حفظ زندگی و نگهداری حریم خودشان می باشد.

نباید وادار به بوسیدن خویشاوندان و دوستان خانوادگی شوند.

روشهای مقابله با تجاوز و آزارهای جنسی را فرا بگیرند و هوشیاری لازم را بدست آورند.

اطلاعات متناسب با رشد فیزیکی ، روانی و عضلانی و میزان درک فهم آنها باشد.

به کودک مهارتهای آموزشی مثل ایجاد ارتباط ، گفتگو کردن، اعتماد به نفس ، توان نه گفتن و تشخیص خوب و بد را آموزش داده شود.

اجزای بدن و نامهای صحیح آن را بداند.

مسئولیت هر کس برای حفظ سلامت اجزای بدن خود و دیگران به عنوان امانت و نعمت که خداوند عطا کرده را درک نماید.

-احترام به بدن خود .

-احساس تعلق شخصی اندام بدن هر فرد به خودش را یاد بگیرد و دیگران اجازه استفاده از آن را ندارند.

-یاد بگیرد که اندامهای بدن برای بازی کرد و سرگرمی کردن خود نیست و مراقبت ازبدن خود را یاد بگیرد.

-به او اطمینان دهید شما از شنیدن اتفاقات احیانا” بدی که برای او افتاده عصبانی نمی شوید.

-دیدگاه و ارزشهای مذهبی و فرهنگی خانواده را در مورد اندام جنسی ارتباط با جنس مخالف را در یک چهارچوب قابل فهم برای کودک بگویند.

 آموزش بهداشت جنسی به عهده چه کسی می باشد؟

والدین بهترین و شایسته ترین منبع آموزش بهداشت جنسی می باشند .

پدران و مادران کسانی هستند که همیشه در دسترس بوده و دوستدار و حمایتگر واقعی می باشند، بچه ها قبل از ورود به مدرسه و محیط بیرون بیشترین زمان را با پدر و مادر می گذرانند. شناخت دقیق از میزان آمادگی ، درک و فهم کودکان با پدر و مادر است و کودکان برای شخصیت سازی خود از پدر و مادر الگو می گیرند.

 مدارس می توانند درمحورهای زیر برنامه ریزی آموزشی داشته و موثر باشند.

–       کاهش خطر رفتارهای خاص

–       پایه تئوری برای بیان رفتارهای مختلف جنسی

–       بیان پیامهای روشن و مستمر رفتاری های صحیح جنسی را تقویت و خطر را کاهش دهد.

–       تهیه و آموزش اطلاعات صحیح در مورد اطلاعات ناشی ازفعالیتهای جنسی، وسایل جلوگیری از حاملگی، روشهای خود داری و یا به تعویق انداختن روابط جنسی

–       ایجاد مهارت همکاری با گروه خود و سایر اجتماعات جوانان ، فراهم سازی فرصت ها برای تمرین مشارکت و گفتگو و آموزش مهارتهای دفاعی و اعتماد به نفس

 پیام نهایی آموزش بهداشت جنسی ۱۰ -۰ ساله ها :

– بهترین مکان جهت یادگیری مسائل مربوط به جنس خانه است و از زبان کسانی که آنها را دوست دارند و از آنها مراقبت می کنند.

– بهترین وضعیت این است  که اطلاعات در یک شکل و محتوای درست و مناسب طی چند سال و به طور مستمر در شرایط و فرصت های مناسب در اختیار کودک گذاشته شود.

اصولی که در اسلام برای تربیت صحیح غریزه جنسی در کودکان و نوجوانان به آن تکیه می شود عبارت است از :

۱- بیداری به موقع: اسلام با بیداری نابهنگام غریزه جنسی مخالف است.

۲- هدایت غریزه: انرژی غریزه جنسی باید به موقع و در جهت خیر و صلاح فرد و اجتماع مورد استفاده قرار گیرد و از سرکوبی و اتلاف آن در دوران قبل از بلوغ جلوگیری می شود.

۳- رعایت عامل معنوی : اسلام با آگاهی از نیروی غریزه جنسی و در مرحله بالاتر آن نیروی عشق، بعنوان محرکی برای به راه انداختن فرد ، تن دادن به دشواریها و مشکلات و عامل پذیرش خطر برای وصول به مقاصدی ارزنده تر، یعنی خلیفه الهی که هدف آفرینش است.

۴- رعایت اصل کنترل: اسلام می خواهد رابطه ای بین انسانیت و جنسیت باشد، تسلیم گوسفند وار و سر اطاعت فرود آوردن در برابر آن مطرح نباشد که روح را آلوده، تنها هدف آن ارضاء باشد.

 راهبرد اسلام برای کنترل غریزه جنسی

اسلام برای کنترل غریزه جنسی سه راهبرد را پیشنهاد می کند.

 الف. کنترل آگاهانه و عقلانی سرکشی ها و عصیانهای جنسی و اعمال بی بندوبار آن .

ب. جلوگیری ازوضعی که در آن الودگیهای جسمانی و روانی ، امراض مقاربتی و عصبی ایجاد گردد.

ج. حفظ عفت و تقوا و پاکدامنی ها در چهارچوب ضوابط شروع و اخلاق شرعی .

در پایان آنکه اسلام با تکیه برلزوم پرورش و رشد تمام استعدادها و امانت های الهی در انسان ، مخالف سرکوب کردن غرایز انسانها می باشد. با اعتقاد به اینکه خداوند هیچ عضو و استعدادی را بیهوده نیافریده است و باید که نیازهای آنها برآورده گردد تا سبب رشد و تکامل و تعالی انسانها باشد ، به لزوم پرورش و رشد غرایز و از جمله غریزه جنسی تاکید می نماید. اختلاف آن با دیدگاه غرب در زمینه چگونگی و راه صحیح پرورش و تربیت طبیعی آن است که منجر، آشفتگی ، بی نظمی واختلال در مسیر ورشد و تکامل خود و اجتماع نگردد.

محافظت کودکان در برابر این مشکلات گام بزرگی  در پیشگیری از افت  تحصیلی و حفظ سلامت روانی  کودکان است و این هدف عمده چالش بزرگ سلامتی و تربیت در قرن بیست و یکم خواهد بود.

 گفتار دوم اهمیت موضوع

کودک آزاری و غفلت از کودکان از جمله شایع ترین و پیچیده ترین مسایل روانی اجتماعی جامعه است  . گزارشهای تکان دهنده ای که اخیرا در باره موارد کودک آزاری و غفلت از کودکان در رسانه های  گروهی ایران منعکس شده است سازمانهای متولی بهداشت روان و آموزش و پرورش را به تحرک جدی واداشته است آنچه  که مسلم است کودک آزاری نتیجه عوامل متعدد روانشناختی و جامعه شناختی است و از اینرو پیشگیری از آن مستلزم تلاشهای همه جانبه و جامعه نگر است و گروه تحقیق به عنوان عضوی از جامعه تربیتی کشور خود را به عنوان جزیی از  مجموعه مداخله گر دانسته و حمایت از این گروه دانش آموزان را یک ارزش  الهی و انسانی می داند و با توجه به فعالیت خود در هسته های مشاوره  از این جایگاه  ممتاز برای اقدام گروهی  برای مقابله با کودک آزاری استفاده مینماید .

اعضاء گروه تحقیق با توجه به اینکه در حرفه مشاوره ، مربی امور تربیتی  و مسئول هسته مشاوره مسئول فعالیت  هستند وظیفه خود می داند در قبال  مراقبت از دانش آموزان احساس مسئولیت شدید نموده و نگران سلامت امنیت و خوشبختی دانش آموزان باشند . چرا که اینها تنها منبع حمایت و توجه  قابل دسترس برای بسیاری از کودکان معصوم میباشند و بنیانهای اخلاقی بر خاسته از حرفه گروه  محققان دلایل محکمی را برای اجرای این تحقیق به وجود می آورد . تا در پیشگیری  اصلاح کودک  آزاری در گیر شوند .

80,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی حقوق کودک آزاری
  • مقاله نگاهی به پدیده کودک آزاری
  • تحقیق کودک آزاری
  • مقاله کودک آزاری
  • تحقیق بررسی علل اجتماعی و روانی کودک‌آزاری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.