پایان نامه بررسی خواص ضد میکروبی کالای پشمی رنگ شده با مواد رنگزای طبیعی پوست گردو

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

پایان نامه بررسی خواص ضد میکروبی کالای پشمی رنگ شده با مواد رنگزای طبیعی پوست گردو

تعداد صفحات :۶۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

از آنجایی که در محیط پیرامون ما میکروب های متفاوتی وجود دارد و بسیاری از این میکروب ها عامل بیماری های مختلف است، وجود این موضوع در پیرامون نیاز به بررسی و ایجاد رو ش های نوین در جهت جلوگیری از بروز وپیدایش میکرو ارگانیسم ها ودر نهایت جلوگیری هر چه بیشتر از انواع بیماری های پیرامون افراد جامعه است.

 مواد رنگزای طبیعی در طبیعت به میزان فراوان موجود است که دارای خاصیت های فراوان می باشند این مواد در چرخه ی طبیعت تجزیه پذیرند ونیز ایجاد حساسیت های پوستی نمی کند .

طبق این فرضیه اگر پارچه ها والیاف مورد استفاده در اطرافمان را با استفاده از این مواد طبیعی رنگرزی کنیم  ،در بعضی از موارد می توان آنها را  ضد  میکروب کرده ودیگر در صنعت  نساجی نیازی به مرحله ی  تکمیل ندارد می توان با این روش یکی از مراحل رنگرزی در نساجی را کاهش داده ونیز کالای بدست آمده هم دارای خاصیت ضد میکروبی باشد . با فرض اینکه استفاده از پوست گردو برای رنگرزی در الیاف فرش با استفاده از دندانه های مختلف مناسب میباشد وغلظت های متفاوت بر روی آن تاثیر داشته باشد و به لیف حاصله از رنگرزی خاصیت ضد میکروبی دهد، این پروسه پیش گرفت

نتایج به دست آمده حاکی از آن است که افزایش غلظت رنگ مصرفی روی کالای پشمی ،باعث افزایش درصد بازداری رشد روی هر دو نوع میکروب میگردد.همچنین نمونه های دندانه شده با زاج سفید وسولفات مس ،خوب عمل  نموده است .و کالا رنگرزی شده ی بدون دندانه نیزبسیار خوب عمل نموده است .

در ادامه برای  بررسی میزان دوام شستشویی تکمیلی انجام شده ،نمونه های عمل شده ،تحت تاَثیر سیکل در شستشو قرار گرفت  در سیکل های شسته شده نمونه های بدون دندانه خاصیت ضد میکروبی را بیشتر از نمونه های دندانه شده از دست می دهد که به این نتیجه دست می یابیم که  دندانه ها نتوانستند در افزایش خاصیت ضد میکروبی تاثیر مستقیم داشته باشد اما به طور خیلی واضح مشخص است که در دوام شستشویی تکمیل انجام شده نقش به سزایی دارد.

واژه های کلیدی: پشم، رنگرزی ، ضد میکروبی، پوست گردو، غلظت رنگ، دندانه کردن، آب مقطر

فهرست مطالب

فصل اول: تدوین و فرضیه
مقدمه   ۲
۱-۱موضوع تخقیق   ۳
۲-۱فرضیه   ۳
۳-۱سوالات فرضیه   ۳
۴-۱ پیشینه و ضرورت تحقیق   ۴
فصل دوم: رنگ و رنگرزی و خصوصیات پشم
۲-۱ تاریخچه رنگرزی   ۶
۲-۲-رنگزای طبیعی   ۸
۲-۲-۱ روناس Rubia   ۹
۲-۲-۱-۱ تجزیه مواد ریشۀ تانن   ۹
۲-۲-۱-۲ دستورالعمل رنگرزی روناس   ۱۰
۲-۲-۲- اسپرک (ورث)  Reseda luteol   ۱۰
۲-۲-۲-۱ دستورالعل رنگرزی اسپرک   ۱۰
۲-۲-۳  نیل(شمل) Indigofera-tinctoria   ۱۰
۲-۲-۴ پوست انار   ۱۱
۲-۲-۴-۱ دستور عمل رنگرزی   ۱۱
۲-۲-۵ پوست گردو   ۱۱
۲-۲-۵-۱ طرز رنگرزی با پوست گردو   ۱۳
۲-۳- خصوصیات لیف پشم   ۱۳
۲-۳-۱ نژادهای مشهور گوسفندان پشمی   ۱۴
۲-۳-۲-ویژگی های مهم در تعیین کیفیت پشم   ۱۵
۲-۳-۳- ساختمان لیف پشم   ۱۵
فصل سوم: دندانه ها و آب مقطر
۳-۱ دندانه کردن   ۱۸
۳-۲ دندانه ها بر دو نوع هستند   ۱۸
۳-۲-۱ دندانه های نباتی   ۱۸
۳-۲-۲- دندانه های معدنی   ۱۹
۳-۲-۲-۱-زاج سیاه یا سولفات آهن   ۱۹
۳-۲-۲-۲-کات کبود یا سولفات مس (زاج سبز )   ۱۹
۳-۲-۲-۳-قلع   ۲۰
۳-۲-۲-۴-کروم   ۲۰
۳-۳ عمل دندانه کردن   ۲۱
۳-۴ آب مقطر   ۲۱

فصل چهارم: میکروارگانیسم ها
۴-۱ عوامل بیماری های عفونی در انسان   ۲۴
۴-۲ استافیلو کوکوس   ۲۴
۴-۲-۱ توصیف جنس   ۲۵
۴-۲-۲ شکل و رنگ آمیزی   ۲۵
۴-۲-۳ ویژگی های کشت   ۲۵
۴-۲-۴ مقاومت دارویی   ۲۶
۴-۲-۵ بیماریهای استافیلوکوکی   ۲۶
۴-۲-۵-۱ سندرم پوست برهنه   ۲۶
۴-۲-۵-۲ سندرم شوک سمی   ۲۷
۴-۳ چکیده کوکسی های گرم مثبت(استافیلو کوکوس اورئوس)   ۲۷
۴-۴ اشرشیا   ۲۸
۴-۴-۱ عفونت های ناشی از اشرشیا کلی   ۲۹
۴-۴-۱-۱ عفونت های مجرایی ادراری   ۲۹
۴-۴-۱-۲ مننژیت نوزادان   ۳۰
۴-۴-۱-۳ اسهال   ۳۰
۴-۴-۱-۴ عفونت بیمارستانی   ۳۰
۴-۴-۲ ایمنی   ۳۱
۴-۵ چکیده باسیل های گرم منفی اشرشیا کلی   ۳۱
فصل پنجم: بخش تجربی و آزمایشگاهی
۵-۱ بخش تجربی   ۳۳
۵-۱-۱ مواد شیمیایی و دستگاه های مورد استفاده   ۳۳
۵-۱-۲ روش انجام آزمایش   ۳۳
۵-۲ مراحل آزمایش   ۳۳
۵-۲-۱ دندانه کردن کالا   ۳۳
۵-۲-۲ رنگرزی کالای پشمی   ۳۳
۵-۲-۳ شستشو   ۳۴
۵-۲-۴ تست ضد میکروب کردن   ۳۶
۵-۳ نتایج و بحث   ۳۷
فصل ششم: نتیجه گیری
نتیجه گیری   ۴۹
۶-۱ برسی تاَثیر غلظت رنگ پوست گردو  روی درصد باز داری رشد میکروب   ۴۹
۶-۲ برسی میزان  دوام شستشویی تکمیلی انجام شده   ۴۹
منابع و ماخذ   ۵۰

منابع و ماخذ:

۱- فرزان ،ناصر ، تاریخ و تحول هنر وصنعت رنگرزی در ایران و جهان /انتشارات تهران ۱۳۷۷

۲- جهانشاهی افشار ویکتوریا -فرایند روش های رنگرزی الیاف با مواد طبیعی – دانشگاه هنر، ۱۳۷۵

۳- امیری ستاره – الیاف شناسی- انتشارات سمت- تهران ۱۳۸۵

۴- دکتر سید اصفهانی میر هادی– تکمیل کالای نساجی جلد اول- انتشرات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیر کبیر- تهران ۱۳۷۷

۵-  صدری ، نسرین ،  رنگرزی الیاف و نخ /جهاددانشگاهی /واحد صنعتی امیر کبیر/تهران۱۳۸۶

۶-تکمیل کالای نساجی جلد اول شیمی نساجی ومقدمات تکمیل –دکتر سید اصفهانی   میر هادی

۷- دکتر شریفی مسعود –میکروبیولوژی پزشکی

۸- و حاجی شریفی محسن و ساسان نژاد جواد- خصوصیات الیاف نساجی- مرکز نشر دانشگاهی –چاپ اول ۱۳۶۳- چاپ دوم ۱۳۷۴

۹-وکیلی ابوالفضل- رنگرزی الیاف فرش دست بافت- تهران -نقش هستی ۱۳۸۲

۱۰- بروکس. ودیگران- میکروب شناسی پزشکی جاوتز ۲۰۰۷- ترجمه ضیغمی حبیب و آل بویه مسعود زیر نظر قاضی سعیدی کیومرث- نشر اندیشه رفیع –تهران ۱۳۸۷

۱۱- تالیف و ترجمه همتی شهروز و آۀ یاسین مهناز- میکروب شناسی تشخیصی – انتشارات تحفه با همکاری انتشارات بشی- تهران۱۳۴۳

۱۲-IVO  Oliveira  Anabela Sousa lasabel c.f.R.ferreira  Albino  Bento .Leteicia Estevinho .jose Alberto Pereira*

Total phenolos ,antioxidant potential and antimicrobial activity of walnut  green husksw Food and chemical toxicology 469(2008)2326-2331

مقدمه:

گردو یک محصول با ارزش ویک میوه ی مغز دار خیلی معروف می باشد وبه صورت گسترده

مصرف می شود . در بعضی از کشورها نه تنها میوه ی خشک (میوه ی مغز دار ) آن مورد استفاده قرار می گیرد ،بلکه پوست های سبز ،پوسته ،دانه ،پوست درخت، پوست های سبز گردو و برگ ها نیز در صنایع زیبایی دارو سازی استفاده می گردد.

در دهه ی اخیر یک علاقه روز افزون نسبت به استفاده از مواد طبیعی به جای مواد مصنوعی مشاهده شده است .از آنجایی که مواد و محصولات مصنوعی در مقایسه با مواد طبیعی بسیار پیچیده تر هستند، و مدت زمان زیادی لازم است تا آنها چرخه ی خود را کامل کنند و به طبیعت برگردند بنابراین به میزان قابل توجهی باعث آلودگی محیط  می گردد .

 همچنین با افزایش قیمت مواد خام مشکل سود قیمت برای تولید شیمیایی بیشتر آشکار شده  است.

آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ترکیبات فنولیک اگر به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی استفاده شوند ، اهمیت و ارزش زیادی را به دنبال دارند ومنافع زیادی را برای سلامت انسان منجر می شوند، که به این دلیل  آزمایشات مختلفی بر روی گردو انجام گرفته است.

پوست سبز گردو که از طریق تولید گردو حاصل می شود . استفاده ی بسیار کمی دارد . بنابراین  استفاده از پوست سبز گردو به عنوان یک منبع فتو شیمیایی ارزش تولید گردو را افزایش می دهد و همچنین باعث استفاده از محصولاتی از طریق فعالیت های مختلف آنتی اکسیدان  با لقوه ی محصولات گردو را نشان داده ،در این  مطالعه به خاصیت پوست گردو و فعالیت های ضد میکروبی آن توجه می شود که بر روی دو میکروارگانیسمی که در محیط وجود دارد مورد بررسی قرار می گیرد .

۱-۱موضوع تحقیق :

بررسی خواص ضد میکروبی کالای پشمی رنگ شده با مواد رنگزای طبیعی پوست گردو

۲-۱فرضیه :

از آنجایی که در محیط پیرامون ما میکروب های متفاوتی وجود دارد و بسیاری از این میکروب ها عامل بیماری های مختلف است، وجود این موضوع در پیرامون نیاز به بررسی و ایجاد رو ش های نوین در جهت جلوگیری از بروز وپیدایش میکرو ارگانیسم ها ودر نهایت جلوگیری هر چه بیشتر از انواع بیماری های پیرامون افراد جامعه است.

 مواد رنگزای طبیعی در طبیعت به میزان فراوان موجود است که دارای خاصیت های فراوان می باشند این مواد در چرخه ی طبیعت تجزیه پذیرند ونیز ایجاد حساسیت های پوستی نمی کند .

طبق این فرضیه اگر پارچه ها والیاف مورد استفاده در اطرافمان را با استفاده از این مواد طبیعی رنگرزی کنیم  ،در بعضی از موارد می توان آنها را  ضد  میکروب کرده ودیگر در صنعت  نساجی نیازی به مرحله ی  تکمیل ندارد می توان با این روش یکی از مراحل رنگرزی در نساجی را کاهش داده ونیز کالای بدست آمده هم دارای خاصیت ضد میکروبی باشد . با فرض اینکه استفاده از پوست گردو برای رنگرزی در الیاف فرش با استفاده از دندانه های مختلف مناسب میباشد وغلظت های متفاوت بر روی آن تاثیر داشته باشد و به لیف حاصله از رنگرزی خاصیت ضد میکروبی دهد، این پروسه پیش گرفت

۳-۱سوالات فرضیه :

۱-۳-۱ آیا پارچه ها والیافی که با مواد رنگز ای طبیعی پوست گردو رنگرزی شده اند از خاصیت ضد میکروبی  برخوردار است ؟تا در صنعت نساجی نیازی به مرحله ی تکمیل نداشته باشد؟

۲-۳-۱آیا دندانه های مختلف بر خاصیت ضد میکروبی الیاف تاثیر گذاراست ؟

۳-۳-۱آیا غلظت های مختلف در رنگرزی الیاف بر روی خاصیت ضد میکروبی تاثیر گذار است؟

۴-۱ پیشینه و ضرورت تحقیق :

از آنجایی که الیاف وپارچه ها مکان های مناسبی برای رشد میکروب ها هستند واز طرفی این موضوع باعث آسیب زدن به خود منسوجات ومصرف کننده ی آن می شود ،به مسئله ی ضد میکروب کردن توجه بسیاری می شود . به طور کلی ترکیبات ضد میکروبی بسیاری وجود دارد که از آنها در صنایع متفاوتی استفاده می گردد. مانند(جنتامیسین ها –آنتی بیوتیک ها –نمک ها –تری آلکیل تین و استر ها – الکل ها و…)

۲-۱ تاریخچه رنگرزی:

تهیه و کاربردن رنگ از هزاران سال پیش معمول بود ه است واطلاعات  جامعه درباره رنگ سازی محدود ومستند به آثاری است که  مورخین گفته اند ویا آنکه این اثر باستانی از گذشته تا امروز در سرزمین ها به نحوی باقیمانده وحفظ شده است .لوحه هایی سفالی مشکوفه از سومر ی ها  در بین النهرین حاکی است که زنان آن دوره از تاریخ برای تهیه لباس های فاخر وزیبا از رنگهای گوناگون بهره می برده اند .در حفاری مقابر بسیاری از حکام منجمله :حفاری   یکی از قبور متعلق به مکه در غور، پارچه پشمی به چند رنگ وپارچه پنبه ای به رنگ سرخ کشف شده است وبسیاری دیگر از این آثار که نشان می دهد رنگ سازی ورنگرزی در تاریخ باستانی اهمیت  داشته, فن رنگرزی و رنگ آمیزی ابتدا از بدن انسان شروع گردیده است .

مصرف حنا بین زنان آفریقایی مانند ایران مرسوم بوده است .حرفه رنگرزی از ابتدا ی تمدن وتاریخ وجود داشته ودر آن روز احتمالا ۳تا۵ رنگ طبیعی مورد استفاده قرار می گرفته که پس از چندین هزار سال به ۳۰ رنگ رسید .در قرون ۱۷٫۱۸٫۱۹م برای رنگ آمیزی پوست از رنگهای طبیعی ، بقم ، سماق  ودیگر مواد تانن دار همراه با مواد معدنی نظیر : زنگار ,شنگرف وزاج سیاه وسفید استفاده می شده است وپوست را به رنگهای مشکی وقهوه ای رنگ می نمودند .[۱]

ونیز رنگرزی در میان مردم فلات ایران سابقه دیرینه دارد.هر چند از نقطه آغاز آن بی خبریم و قادر نیستیم به دقت نخستین جماعتی را که در این فلات به کار رنگرزی پرداخته اند را مشخص کنیم .

پیش از اسلام به خصوص در دوره ساسانی رنگرزان از احترام خاصی برخوردار بودند ,اما از آنجا که معمولا رنگرزی بر موادی انجام می گیرد که از مواد آلی فساد پذیر تشکیل شده اند آثار بازمانده از گذشته ی دور بسیار اندک است .

کهنترین اثر دارای گره ی ایران که تا به حال به نخستین نمونه ی قالی ایرانی محسوب می شود ، فرش پازیریک می باشد، که متعلق به ۳۵۰تا۵۰۰ق.م به زمان هخامنشیان نسبت میدهند که با برسی آن معلوم می شود که دست کم  سنت ۱۰۰۰ ساله ای لازم است که چنین فنون پیچیده ای شکل گیرد .ونیز به کارگاههای هخامنشی در شهر ((سارد)) در حدود چهارصد سال پیش از میلاد اشاره می کند که به دورانهای بعدی نیز ادامه پیدا کرده است.

فرش بهارستان نیز از نمونه فرش های دورهی ساسانی است که بهارخسرو نیز می گفتند.

((پیش از اسلام حداقل سه منطقه ی وسیع فرشبافی در فارس وجود داشته

منطقه اول که ظاهرا پر رونق تر است ؛ ناحیه دارابگر وفسا وجهرم بود .

ناحیه دوم ؛ کوه بیشابور که تا حاشیه ارجان وسرزمین لرنشین کهکیلویه امتداد دارد وشاپورو کازرون.

ناحیه سوم ؛بوانات وقونقری که دژ خرمه(خرامه)در آن بو ده است))[۱]

از دلایل دیگری که وجود سنت پیشرفته رنگرزی را در دوران ساسانی ثابت می کند رونق وتوسعه منسوجات در این عصر است .زیرا رنگرزی یکی از صنایع وابسته به نساجی است .

شیوه ساسانیان دربه کارگیری رنگها با شیوۀ بیزانسی متفاوت داشته وتنها رنگهای به کار رفته یکی است .ولی رنگهای ساسانی دارای درخشش کمتری ومعتدل تر وهنرمندانه تقسیم شده وبا در نظر گرفتن نقش انتخاب شده اند.

بسیاری از نمونه ها یک رنگ بوده ورنگی مثل آبی را برای زمینۀ سفید  ابریشم در نظر گرفته اند ,یا انکه نقش را با ابریشم بدون رنگ در کنار زمینۀ سفید به کاربرده اند .قرمز سیاه ویا آبی پر رنگ وسبز .

نمونه هایی که ۳رنگ در آن دیده می شود محدود است ورنگهای اختصاص یافته اغلب آبی پر رنگ، سبز و سرخ با یکدیگر بوده اند

با شروع حکومت سلاجقه در ایران تمامی فنون بخصوص نساجی رونق فراوان پیدا کرد.

پس از دوران سلطۀ مغولان در دورۀ تیموریان صنعتگران و هنرمندان به تمایل دولتمندان وسفارش دهندگان به اسلوب وطرحها ی چینی شروع به تقلید از این منسوجات کردند در این دوران فن رنگرزی وبافت چه در قالی به حدی از تکامل رسیده بود که برای درخشش بی نظیر دوران زری بافی از رواج بسیاری برخوردار بوده است. به کار بردن زمینه الوان که  روی آن نقوش با نخهای طلا ونقره به تصویر  می آید . همچنین به کار گرفتن طرح مناسب که بیشتر موضوعات الهی و مناظر رزمی وبزمی بوده و با استفاده از مواد  طبیعی هنوز درخشندگی وثبات خود را نیز  حفظ کرده است .

در زمان قاجار ورود صنایع خارجی به ایران و بخصوص ورود پارچه های فرنگی وارزان  روسی  سبب رکود صنایع وهنرهای ایرانی شد وبسیاری از کارگاهای پارچه بافی برچیده شده و تعداد معدود بر جای مانده نیز مشتریان خود را کم وبیش از دست دادند .

در این زمان رنگرزان همگی به رنگرزی برای فرش وگلیم ودیگر زیر اندازها رو آوردند .ولی به تدریج با ورود رنگهای شیمیایی، آنان نیز به خاطر قیمت ارزان مواد و سادگی شیوۀ رنگرزی رنگهای طبیعی  را نمی شناسند. در این میان بر پایی کارخانجات فرش ماشینی در شهرهایی که فرش های آن زینت بخش موزه های جهان بوده و هست به زودی آخرین هنر ارزشمند ایران را از بین خواهد برد .

با گذشت زمان وعصر حاضر پای رنگرزی شیمیایی که به ایران باز شد و این تجربه نخستین بار با استفاده از رنگهای جوهری وگروهی از رنگهای اسیدی قوی که در برابر نور وشستشو دوام خوبی ندارد به کارگرفته شد ودر نتیجه برای همگان این باور پدید آمده که رنگهای گیاهی مناسب تر وبهتر است و از ثبات خوبی برخوردار است .

اساتید رنگرزی در فرش با استفاده مواد رنگزای طبیعی از قبیل پوست گردو ،روناس ،پوست انار ودیگر مواد مشابه کم قیمت رنگهای ثابت ترکیبی را  به وجود می آورند که صدها سال از گزند نور و هوا ودیگر عوامل طبیعی مصون مانده و هر قدر به عمر وفرسایش فرش افزوده شود بر درخشش و جلای آن بیفزایند . [۱]

۲-۲-رنگزای طبیعی:


[۱] . سیروس پرهام

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله گلیم بافی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.