پروژه بررسی عملیات مالی بانک

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

پروژه بررسی عملیات مالی بانک

 تعداد صفحات : ۵۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

 چکیده

موضوع این تحقیق در شهرستان گچساران و در رابطه با موضوع بررسی عملیات مالی بانک تجارت و ارزیابی فعالیتها و خدمات ارائه شده توسط آن انجام پذیرفته است .

هدف از تحقیق این است که در ابتدا بدانیم بانک در نظام اسلامی به چه معناست و همچنین چه خدمات و تسهیلات را برای مشتریان ارائه میدهد و هدف از تاسیس آن چه بوده است . شناساندن فعالیتهای بانکی و مفهوم آن در نظام بانکی کشور به خوانندگان اداره در مورد انواع اعتبارات ، انواع حسابها

نظام بانکی به عنوان یکی ار محورهای اصلی و اساسی اقتصاد هر کشور مطرح است چرا که نقش اصلی واسطه ای وجوه و متعادل کنندگی نقدینگی در جامعه ها بازی می کند بر همین اساس مجموعه گردآوری شده خلاصه از چگونگی بوجود آمدن بانکها .

اسکناسها و عملیاتهای مختلف بانکی و چگونگی نگرش جوامع مختلف بشری در زمینه مقوله بانکداری می باشد در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی سیستم بانکداری بومی که از زیر مجموعه ای از اقتصاد سرمایه داری بود به دلیل مغایرت با اصول فقهی و اقتصاد اسلامی امکان ادامه حیات نیافت و در نهایت در شهریور ماه ۱۳۶۲ قانون عملیات بانکی بدون بهره به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اولین بانکی که در ایران تاسیس شد بانک ملی بود که در سال ۱۲۶۶ شمسی در محل بانک تجارت (بازرگانی سابق ) تاسیس شد این بانک که مرکزش در لندن بود در آغاز اهداف و وظایف خود را مبنی بر شناخت پولهای گوناگون و تعیین وزن و عیار پولها و معاوضه آنها با یکدیگر و نگهداری پولهای فلزی اشخاص اعم از طلا و نقره بود در سال ۱۳۰۶ اولین بانک ملی کشور که مرکزش در خود ایراتن بود با سرمایه ای معادل با ۰۰۰/۰۰۰/۲۰ در کشور تاسیس شد و در روز ۱۷ شهریور ماه همان سال آغاز بکار کرده .

از انواع مختلف بانکها تجارتی در ایران میتوان از بانک تجارت ، بانک ملی ، بانک صادرات ، بانک ملت ، بانک رفاه کارگران ، و بانک سپه نام برد و همچنین بانکهای تخصصی مانند بانک صنعت و معدن بانک کشاورزی و بانک مسکن نام برد .

بطور خلاصه بانک تجارت دارای اهداف چون اعطای تسهیلات و سرمایه گذاری در فعالیتهای اقتصادی مانند :

صنایع و خدمات . جلب سرمایه گذاری داخلی و پس اندازهای هر چند کوچک و ایجاد شبکه وسیع بانکی در سراسر کشور برای جلب اعتماد عمومی و ایجاد تسهیلات بانکی بهتر به مردم برای بالا بردن سودی باشد .

بانک تجارت ۱۳% منابع و ۱۱% تسهیلات کل سیستم بانکی را در اختیار دارد .

ضمن اینکه همچنان رتبه ال صدور ضمانتنامه را حفظ کرده است .

واژه های کلیدی: بانک اسلامی، بانک تجارت، اسکناس،

فهرست مطالب

مقدمه
فصل اول : کلیات و تعارف واژگان
هدف از تحقیق
تعریف و تعیین موضوع
قلمروها
واژگان
فصل دوم : مبانی نظری و تئوریک تحقیق
تاریخچه اسکناس
تاریخچه بانکداری
تاریخچه بانکداری در ایران
وظایف بانکداری در گذشته
فصل سوم : روش تحقیق بیان یافته ها
خدمات بانکی در عصر کنونی
اهداف بانک تجارت
انواع بانکهای کشور
حسابهای جاری
استراتژیهای توسعه و تحول در بانک تجارت
بانکها به خانه می آیند
خلاصه از طرح انفورماتیک بانک تجارت
جام جهانی و بانکها
سود بانکی حلقه ای از زنجیر اقتصاد
پولشوئی و تاثیر آن بر اقتصاد
جدول کاربرد تسهیلات اعطایی
سپرده های بانکی و انواع آن
پرداخت بهره به سپرده های بانکی
انواع ترازنامه
فصل چهارم : آزمون اموخته ها ، نتایج و پیبشنهادات
کارنامه بانک تجارت در سال ۱۳۸۰
ترازنامه در تاریخ ۲۹/۱۲/۸۱
عناصر سازمانی بانک تجارت
نتیجه گیری

 مقدمه

وضعیت اقتصادی جهان در سه دهه گذشته تحت سلطه و نفوذ دو فرضیه اقتصادی به نام سرمایه داری و سوسیالیستی قرار داشته است . و این دو فرضیه مورد بحث و منظاره بسیاری از صاحبنظران و محققین قرار گرفته است . کمتر کسانی از تفکر و اقتصاد اسلامی و ضوابط حاکم بر آن اطلاعای داشتند ، اما با انتشار کتاب ارزنده و کم نظیر “اقتصاد ما ” نوشته شهید محمد باقر صدر که با مطرح نمودن مباحث حقوقی و فقهی این تفکر بقاء و دوام هر دو فرضیه یاد شده را به زیر سوال برده و تو صاحبنظران را به سست بودن بنیاد آن جلب نموده و توانسته ذهن جویندگان راه حقیقت را خصوص وجود سیستم اقتصاد اسلامی روشن نماید .

انتشار این کتاب زمین های بحث و مناظره را با اصول اقتصاد اسلامی برای پیروان هر دو نظریه گسترده کرد و مباحث آن زمینه را برای تهیه و ارائه الگوهای اقتصادی اسلامی را فراهم نمود و در این راستا بانکداری اسلامی به عنوان رکن اساسی اقتصاد اسلامی شکل گرفت و توسعه یافت و همه میدانیم که توسعه اقتصادی هر جامعه در گرو استفاده بهینه از سرمایه ها می باشد و سرمایه گذاری مناسب در هر جامعه بخش مهمی از وظایف دولت و همچنین بخش خصوصی می باشد . در هر جامعه حداقل دو گروه وجود دارند ، گروه اول کسانی که سرمایه های نقدی در اختیار دارند ولی دانش و توانایی از آن را ندارند و گروه دوم بنگاههای اقتصادی می باشند که قادر می باشند سرمایه های راکد گروه اول را در جهت توسعه اقتصادی جامعه بکار گیرند . و دراکثر جوامع این امر توسط بانکها صورت می گیرد و نقش حساس بانکها در جهت نزدیک نمودن و ارتباط دادن این گروه مشخص می گردد .

بانکها برای صاحبان سرمایه و پس انداز کنندگان ایجاد انگیزه نموده و آنها را تشویق به پس انداز می نمایند . و از طرفی برای بنگاههای اقتصادی امکان بیشتر سرمایه گذاری را فراهم می آورند که در میان نقش ارزنده آنها در جهت رشد و توسعه اقتصادی معلوم می گردد .

در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی سیستم بانکداری ربوی که زیر مجموعه ای از اقتصاد سرمایه داری بود . بواسطه شیوه قعالیت خود که مبتنی بر (ربا) بود به لحاظ عملکرد نظام بانکداری اسلامی به گونه ای بوده است که هم اکنون بیشتر از ۲۰۰ بانک و شرکت سرمایه گذاری اسلامی در سراسر گیتی در حال فعالیت می باشند و جمع سرمایه در گردش و دارائیهای آنها بالغ بر ۱۷۰ میلیون دلار و حجم سپرده هایی که در اختیار دارند حدوداً به یکصد بیلیون دلار میرسد . دهها بانک بزرگ غربی نظیر CITY BANK , CLEN WORTH . ANZ که از معروفترین بانگکهای غربی می باشند نیز خدمات ویژه اسلامی هود را دائر کرده اند .

مغایرت با اصول فقهی و اقتصاد اسلامی امکان اداوه حیات نیافت و الزاماً به جانشینی که قادر باشد تجهیز و تخصیص منابع رال به شیوه اسلامی انجام دهد نیاز داشت . بنابراین زمینه و دامنه تحقیقات اقتصثادی و بانکداری اسلامی امر جدی تلقی گردد و در نهایت در شهریور ماه سال ۱۳۶۲ قانون عملیات بانکی بدون ( بهره ) از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت .

با شکل گیری بانکداری بدون ربا ( بهره ) که مبتنی بر بکار گیری سپرده های افراد در امر توسعه اقتصادی می باشد ، پرداخت سود برای سپرده گذاران مغایرت با موازین شرعی نداشته و شیوه فعالیت بانکداری بدون ربا به گونه ای می باشد که میتوان ارتباط منطقی بین دو گروه سپرده گذار و سرمایه گذار بوجود آورد و حتی سبب همبستگی بیشتر آنان نیز بشود .

با گسترش روز افزون بانکداری بدون ربا در ایران و جهان و شروع بحرانهای مالی و اقتصادی سالهای اخیر در سیستم یکبار دیگر توجه اقتصاد دانان را به سیستم بانکداری اسلامی جلب نمود . بطوری که روزنامه وال استریت ژورنال در آمریکا در مقاله ای نوشت بحران بانکی و مالی آمریکا با گرایش به سیستم بانکداری اسلامی قابل حل         می باشد . و در ادامه می افزاید که سیستم بانکداری اسلامی حاوی پیامی امیدورا کننده می باشد که قادر است مشکلات این بحران را حل نماید و ادامه میدهد که در سیستم بانکداری اسلامی پرداخت بهره غیر مجاز میباشد و بایستی بانکها بر اساس سیستم سود و زیان حهاصل از سرمایه گذاران در پروژه های سازنده و مطمئن فعالیت نماید و چنانچه امور بانکداری بین المللی و بانکهای داخلی آمریکا به ویژه در امر وام دادن بر اساس نظان بانکداری اسلامی عمل کرده بودند بحران بدهیهای بین المللی و بحران مؤسسات و بانکهای داخلی آمریکا معروف به بحران مؤسسات پس انداز و وام روی نماید .

حرکت رو به رشد سیستم بانکداری اسلامی سبب گردید طی سالهای ۱۹۹۶و۱۹۹۵ بانکداران بزرگ در کشورهای غربی به مشاوران خود ماموریت دهند تا راهکارهای علمی و همچنین روشی برای برقراری یک ارتباط پایدار بین عملیات بانکداری سنتی یا ربوی و عملیات بانکداری بدون ربا در اسرع وقت پیدا نمایند .

در اصطلاح حقوقی اسکناس سفته ای است به عهده بانک که به رویت و در وجه حاصل است و مشمول مرور زمان نمی شود . بانکی که اسکناس صادر می کند معادل مبلغی که روی آن ذکر شده مدیون می باشد و متعهد است که آن را به فلزی که رواج قانونی دارد تبدیل کند .

 هدف از تحقیق :

هدف از تحقیق این است که در ابتدا بدانیم بانک در نظام اسلامی به چه معناست و همچنین چه خدمات و تسهیلات را برای مشتریان ارائه میدهد و هدف از تاسیس آن چه بوده است .

شناساندن فعالیتهای بانکی و مفهوم آن در نظام بانکی کشور به خوانندگان اداره در مورد انواع اعتبارات ، انواع حسابها

تعریف و تعیین موضوع :

-بانک تجارت ایران سازمانی است که به لحاظ کار رقبتی در عدم تمرکز و متشکل از مجموعه ای از واحدهای صنف و ستاد

-موضوع حاضر در پس شکافتن مفهوم بانک در نظان بانکی و در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران و شناختن ساختار سلسله مراتبی این بانک می باشد .

قلمروها : (( دامنه تحقیق ))

قلمرو مکانی :

موضوع این تحقیق در شهرستان گچساران و در رابطه با موضوع بررسی عملیات مالی بانک تجارت و ارزیابی فعالیتها و خدمات ارائه شده توسط آن انجام پذیرفته است

قلمرو زمانی :

زمان تحقیق : شروع ۱/۸/۸۲ و پایان تحقیق ۲۰/۹/۸۲

 قلمرو موضوعی :

تحقیق حاضر در بررسی فعالیتهای ساختاری اعتبارات و انواع آن ها ، حساب ها و بررسی عملیات مالی بانک تجارت می پردازد .

۱- قرض الحسنه :

عقدیست که به موجب آن بانکها (بعنوان قرض ) مبلغ معینی را طبق ضوابط مقرر به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی ( بعنوان قلرض گیرنده ) به قرض واگذار نمایند  .

۱-۱- موارد استفاده از تسهیلات قرض الحسنه امور شخصی  :

الف) هزینه ازدواج

ب) درمان بیماری

ج)تعمیر و تامین مسکن

د)کمک هزینه تحصیلی

هـ)کمک برای ایجاد مسکن در روستاها

حداکثر مدت باز پرداخت اینگونه تسهیلات برای امور شخصی ۳ شسال می باشد که با اقساط مساوی ماهانه بایستی پرداخت شود .

۲- مشارکت مدنی :

عبارتست از در هم آمیختن اشرکه نقدی و یا غیره نقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد به نحو مشاع به منظور انتفاع طبق قرارداد .

 ۳-مشارکت حقوقی :

عبارتست از تامین قسمتی از سرمایه شرکتهای جدید و یا خرید قسمتی از سهام شرکتهای موجود .

۴-مضاربه

قراردادی است که به موجب ان از یکی از طرفین (مالک ) عهده دار تامین سرمایه نقدی می گردد با قید اینکه طرف دیگر عامل با آن تجرات کرده و در سود حاصله هر دو طرف شریک باشند .

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله شرکت سهامی بانک غیرربوی
  • گزارش کارآموزی بانک کشاورزی
  • مقاله نقش بانک های خصوصی بر تحولات سیستم بانکداری ایران
  • تحقیق بررسی روند کارایی بانک های تجاری ایران
  • مقاله بررسی عوامل موثر در کسری و فزونی صندوق از دید تحویلداران بانک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.