مقاله تاریخچه دانشگاه آزاد دزفول

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله تاریخچه دانشگاه آزاد دزفول

تعداد صفحات : ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در این مقاله به تاریخچه  و معرفی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول می پردازد. دانشگاه در ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۶ با صدور دستور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی جناب آقای دکتر دکتر جاسبی فعالیت خود را آغاز کرد . ابتدا واحد دزفول کار خود را با دو رشته ادبیات فارسی و کشاورزی شروع کرد و طی سالهای گذشته تا کنون توانسته است به عنوان یکی از مهمترین واحدهای دانشگاهی کشور و منطقه ۶ با درجه بسیار بزرگ و از نظر امتیاز واحد دزفول به عنوان واحد برتر منطقه به حساب می‌آید. که در ۸۴ رشته در مقاطع کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد با تعداد ۴۵۰ نفر استاد ( حق التدریس ، تمام وقت و نیمه وقت ) ارائه خدمات نماید .

برنامه‌ریزی در سازمان دانشگاه بر اساس روند رشد وتخمین است. اما در این میان نگاهی استراتژیک به آینده بلند مدت خود نیز دارد.

اطلاعات مورد استفاده در این برنامه ریزی‌ها ، داده های مربوط به سالهای گذشته و تجزیه و تحلیل محیط جهت تعیین وضعیت فعلی واحد نسبت به فرصتها و تهدیدات محیطی بوده تا بتواند با استفاده از آنها برنامه ریزی معقول و مناسبی داشته باشد.

خط مشی‌های کلی در سطح سازمان مرکزی تعیین شده و واحد بر اساس شاخص‌های آن برنامه های عملیاتی خود را طرح ریزی می‌کند.

 واژه های کلیدی: دانشگاه، اصول مدیریت، برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل، هماهنگی

فهرست مطالب

تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی      ۱
تاریخچه دانشگاه آزاد واحد دزفول     ۲
مقدمه     ۵
بیان کارکردها و اصول مدیریت     ۸
اهداف سازمان     ۱۰
برنامه ریزی سازمان     ۱۱
سازماندهی     ۱۲
فرماندهی و رهبری     ۱۳
هماهنگی و رهبری     ۱۴
هماهنگی و کنترل     ۱۴
کارگزینی و بودجه بندی     ۱۴
تعداد پرسنل سازمان     ۱۵
مقایسه تئوری مدیریتی     ۱۵
سازمان با تئوری های مدیریت     ۱۶
پرسشنامه شناخت جو سازمانی     ۱۶
نتیجه گیری    ۱۷
ضمیمه : پرسشنامه     ۱۸
چارت سازمانی     ۱۹
کروکی سازمان     ۲۰
منابع  ۲۱

منابع و مآخذ :

۱- کتاب مدیریت عمومی  -دکتر علی علاقه بند

۲- کتاب مدیریت رفتار سازمانی . تألیف : پال هرسی و کنت بلانچارد – ترجمه : دکتر علی علاقه بند

۳- کتابچه : دانشگاه آزاد اسلامی در یک نگاه – چاپ : دانشگاه آزاد دزفول

تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی؛

  دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۶۱ با کمک ده میلیون ریالی و دعای امام راحل (ره) آنجا که فرمود : « من امیدوارم که این دانشگاهی‌ که به پیشنهاد آقای هاشمی تأسیس گردیده در همه جا توسعه پیدا کند » . پا به عرصه وجود گذاشت. هنگامی‌که ۲۲ سال پیش ، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کردند هیچ سرمایه‌ای جز همت بلند ، عزم راسخ و حمایت‌های مردم و مسئولان مناطق نداشتند. اما اینک پس از گذشت بیش از دو دهه از این رنج ها و مرارتها ، در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی بیش از۱۵۰ واحد دانش‌گاهی و ۸۰ مرکز آموزشی در داخل و خارج کشور دارد که در آن‌ها بیش از یک میلیون دانشجو در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکترای‌حرفه‌ای و دکترای تخصصی به تحصیل مشغولند.

دانشگاه آزاد تا کنون بالغ بر یک‌ونیم میلیون نفر فارغ‌التحصیل داشته است که قریب به اتفاق آن‌ها جذب بازار کار شده یا مشغول ادامه تحصیل در دانشگاههای داخل و خارج از کشور هستند .

اینک بیش از ۳۶۵ کتاب‌خانه‌ی تخصصی و عمومی با میلیون‌ها جلد کتاب و هزاران عنوان نشریه ، افزون بر ۵۷۰ آزمایشگاه تخصصی و عمومی ، بالغ بر ۲۵۰ کارگاه تخصصی و عمومی ، ۱۰ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ، ۲۳ درمانگاه و بیش از ۶۷۰ خوابگاه دانشجویی در اختیار دانشگاه است که این آمار روزانه درحال ازدیاد و توسعه می‌باشد .

   دانشگاه آزاد اسلامی اینک دارای بیش از ۱۶۵ میلیون متر مربع زمین ملکی است و حدود ۵ میلیون متر مربع زیر بنا با کاربری‌های اداری ، آموزشی ،   رفاهی ، خوابگاهی و تربیت بدنی دارد و هیچ فرد و گروهی مالک یک ریال ویا یک وجب از این حجم عظیم اموال نیست ، از این‌رو دانشگاه به معنای واقعی کلمه غیر انتفاعی است .

 همینک بیش از ۳۵ هزار عضو هیئت علمی تمام وقت ، نیمه وقت و حق‌التدریس و افزون بر ۲۴ هزار پرسنل غیر عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اشتغال دارند.

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

 این دانشگاه در ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۶ با صدور دستور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی جناب آقای دکتر دکتر جاسبی فعالیت خود را آغاز کرد . ابتدا واحد دزفول کار خود را با دو رشته ادبیات فارسی و کشاورزی شروع کرد و طی سالهای گذشته تا کنون توانسته است به عنوان یکی از مهمترین واحدهای دانشگاهی کشور و منطقه ۶ با درجه بسیار بزرگ و از نظر امتیاز واحد دزفول به عنوان واحد برتر منطقه به حساب می‌آید. که در ۸۴ رشته در مقاطع کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی   ارشد با تعداد ۴۵۰ نفر استاد ( حق التدریس ، تمام وقت و نیمه وقت ) ارائه    خدمات نماید .

   این واحد دانشگاهی دارای ۱۵۰ هکتار زمین کشاورزی که ۱۰۰ هکتار در منطقه کرخه و ۵۰ هکتار در چم دولتی می‌باشد . همچنین دارای ۶ مجموعه آموزشی سماء می‌باشد .

تعداد دانشجویان فارغ التحصیل این دانشگاه تا کنون در مقاطع کاردانی ۷۵۹۱ نفر ،کارشناسی ۵۲۸۲ نفر ، کارشناسی ارشد ۳۲۱ نفر و کارشناسی ناپیوسته ۳۵۱۶ نفر که مجموعاً ۱۶۷۱۰ نفر می‌باشند.

این واحد با داشتن فضای آموزشی بالغ بر ۲۴۴۱۱ متر مربع و همچنین ۶۸۱۱ متر مربع فضای کارگاهی و آزمایشگاهی در زمینه های فنی و مهندسی کشاورزی ، شیمی ، برق و الکترونیک ، کامپیوتر و . . .  به عنوان قطب فنی و مهندسی منطقه ۶ دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رود.

 فعالیتهای پژوهشی واحد دزفول ؛

 واحد دزفول یکی از فعال ترین واحدهای دانشگاهی در زمینه پژوهش می باشد. تا آنجا که برخی از اساتید این واحد در سمینارها و کنفرانس‌های بین المللی مقالاتی ارائه کرده‌اند به طوری که محقق برجسته سال ۲۰۰۴ از اساتید این واحد دانشگاهی است. همچنین فعالیتهای پژوهشی دانشجویان این واحد قابل توجه بوده تا آنجا که دو تن از دانشجویان این واحد در مؤسسه ثبت اختراعات کشور دارای اختراعات متعددی می‌باشند.

20,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پایان نامه بررسی وضعیت مسکن دزفول
  • مقاله بقعه های متبرکه دزفول
  • مقاله جاذبه های توریسم بافت قدیم دزفول از جنبه معماری
  • مقاله طبیعت و معماری خوزستان، دزفول
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.