عنوان :
تعداد صفحات : ۵۳
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
سلامت سازهای پیچیده است و منظور از آن تجربه وکنشوری بهینه روان شناختی است. اگرچه سئوال
« حال شما چطور است؟» بسیار ساده به نظر میرسد، نظریه پردازان معتقدند که موضوع سلامت بسیار پیچیده و بحث انگیز است.
از شروع تلاشهای عقلانی آدمیان تاکنون بحثهای قابل ملاحظهای در مورد تجربه بهینه و اینکه
« زندگی خوب » چگونه بنا میشود، صورت گرفته است. به چگونگی تعریف ما از سلامت بر اعمال حکومتی بر اعمال حکومتی، آموزشی، درمانگری، پدر و مادری کردن و همه تلاشهایی که با هدف تغییر آدمی برای بهتر شدن صورت میگیرد؛ تأثیر میگذارد.
سازمان بهداشت جهانی سلامت را چنین تعریف کرده است: حالت کامل سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی و نه فقط عدم حضور بیماری یا ضعف و سستی.
سلامت روان: یک حالت عملکرد موفقیت آمیز کنش وری روانی است که از فعالیتهای آفرینشی (مولد) روابط ارضا کننده و رضایت بخش با افراد دیگر، توانایی سازش یافتگی و سازگاری با تغییر و کنارآمدن با مشکلات و پریشانیها نتیجه می شود.
این پژوهش در حال حاضر به دو متغیر سلامت و ارتباطات اثربخش بر بهرهوری یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدار متمرکز است.
و با توجه به اینکه بهروری کارکنان یک موضوع بسیار مهم برای کارخانهها و مراکز صنعتی مختلف است و با توجه به اینکه ارتباطات اثربخش و سلامت روان میتواند بر بهرهوری کارکنان تأثیر بسیار بالایی داشته باشد. این موضوع مورد توجه مدیران این کارخانه ساخت نوشیدنی درمشهد قرار گرفت و پژوهشگر بر آن شد که سئوال ذیل را در رابطه با این کارخانه پاسخ دهد، آیا سلامت روان و ارتباطات اثربخش بر بهرهوری کارکنان در یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدار تأثیر دارد؟
رابطه بین سلامت روان و ارتباطات اثر بخش بر بهرهوری بحث نسبتاً جدیدی است و در این زمینه تحقیقات زیادی صورت نگرفته است.
واژه های کلیدی: سلامت روان، ارتباطات اثربخش، بهره وری فردی، سازمان، تمرکز قدرت
مقدمه ۱
بیان مسئله ۳
اهداف تحقیق ۴
اهمیت موضوع تحقیق ۵
فرضیه های تحقیق ۵
تعریف متغیرها ۵
تعریف نظری سلامت روان ۵
تعریف عملیاتی سلامت روان: ۵
تعریف نظری ارتباطات اثربخش ۵
تعریف عملیاتی ارتباطات اثربخش ۶
تعریف نظری بهره وری فردی ۶
تعریف عملیاتی بهره وری فردی ۶
قلمروی تحقیق ۶
تاریخچه سلامت روان ۷
سلامت روان و ابعاد آن ۷
مفهوم سلامت روان ۷
الف: سلامت روانی به معنای رفتار بهنجار (عادی) ۸
ب) سلامت روانی به معنای الگوهای ایده کامل ۸
ج)سلامت روانی به معنای یک فرآیند ۹
د) سلامت روانی به معنای فقدان بیماری ۹
اهمیت و تعاریف سلامت روان ۱۱
نظریهی انسان بالغ یا الگوی پیشنهادی آلپورت ۱۲
نظریه انسان با کنش کامل یا الگوی پیشنهادی راجرز ۱۲
نظریه انسان بارور یا مولد یا الگوی پیشنهادی فروم ۱۲
نظریه انسان خواستار تحقق خویشتن یا الگوی پیشنهادی مزلو ۱۳
نظریه انسان فردیت یافته یا الگوی پیشنهادی یونگ ۱۳
نظریه انسان از خود فرا رونده یا الگوی پیشنهادی فرانکل ۱۳
نظریه انسان این مکانی و این زمانی، الگوی پیشنهادی پرلز ۱۴
نظریه انسان غیر محدود، الگوی پیشنهادی دایر ۱۴
نظریه مربوط به سلامت روانی ۱۶
نظریه فروید: ۱۶
نظریه موری ۱۶
نظریهی آبراهام مازلو ۱۷
نظریه جورج کِلی ۱۸
نظریه فرانکل ۱۸
نظریه اسکینر ۱۹
نظریه اریکسون ۱۹
مروری بر تحقیقات در زمینه تاثیر سلامت روان بر بهرهوری فردی (کارکنان) ۲۱
مختصری در خصوص ارتباطات اثربخش بر سازمانها ۲۲
تعاریف ارتباطات از دیدگاههای مختلف ۲۲
مفهوم ارتباطات ۲۳
ارتباطات اثر بخش سازمانی ۲۴
مدیران و ارتباطات اثر بخش سازمانی ۲۶
ماهیت ارتباطات ۲۷
ارتباطات یک فراگرد یا جریان مداوم است . ۲۸
فراگرد ارتباطی میان کنشی است. ۳۰
ارتباطات میتواند ارادی باشد یا غیر ارادی : ۳۰
فراگرد ارتباطی میتواند تعاملی یا مراودهای باشد. ۳۱
فراگرد ارتباطی، عملکردی یا مبتنی بر وظیفه است. ۳۲
کارکردهای ارتباطات عبارتند از : ۳۲
شبکههای ارتباطی در سازمان ۳۳
ارتباطات رو به پایین ( از بالا به پایین ) ۳۳
ارتباطات روبه بالا (از پایین به بالا) ۳۳
ارتباطات افقی: ۳۴
ارتباط متقاطع ۳۴
شبکه های رسمی و غیر رسمی ۳۴
شبکه ارتباطات غیر رسمی ۳۵
الگوهای ارتباطات غیر رسمی ۳۵
شبکه های ارتباطی گروههای کوچک ۳۶
تمرکز قدرت: ۳۸
سرعت ارتباطات ۳۸
صحت اطلاعات ۳۹
احساس اعضای شبکه ۳۹
سرعت تصمیمگیری ۳۹
تعهد گروهها در برابر تصمیمات ۴۰
مروری بر تحقیقات در زمینهی ارتباطات اثربخش ۴۲
منابع و مأخذ ۴۳
۱-احمدوند، علی، (۱۳۸۲) بهداشت روانی،(رشته روان شناسی) تهران، دانشگاه پیام نور
۲-ایران نژاد پاریزی، مهدی، ساسانگهر، پرویز(۱۳۷۰)، « سازمان مدیریت از تئوری تا عمل» تهران انتشارات موسسه بانکداری ایران، ص ۳۴۸-۳۴۳
۳-الوانی، مهدی(۱۳۷۱)، مدیریت عمومی، تهران، نشرنی، چاپ پنجم، ص۱۶۳
۴-الوانی، مهدی(۱۳۷۱)، مدیریت عمومی، تهران، نشرنی، چاپ پنجم، ص۱۶۹-۱۶۷
۵-بنی جمالی، شکوه السادات، حسن احدی (۱۳۶۹)، بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی، تهران نشر نی، ص ۲۶
۶-پرهیزکار، کمال، (۱۳۸۰) روابط انسانی در مدیریت، ص ۳۲۲
۷-حقیقی، محمدعلی- برهانی، بهاء الدین- مشعوف، سحر- کردرستمی، مجید، (۱۳۸۰) مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات ترمه
۸-حیات، علی رضا- رابطه بین فشار روانی و بهره وری کارگران در کارخانجات یخساران و ارائه راه کارهای مقابله با آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۸۲
۹-رضائیان، علی(۱۳۷۳)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چاپ دوم، ص۱۹۷
۱۰٫ رابینز، استیفن، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه: علی پارسائیان، محمد اعرابی(۱۳۷۴)، تهران نشر، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ص ۵۳۳-۵۳۱
۱۱٫ ساعتچی، محمود (۱۳۸۲)، روان شناسی بهره وری،(ابعاد کاربردی روان شناسی کار و روان شناسی صنعتی و سازمانی)، تهران، موسسه نشر ویرایش، ص ۶-۲
۱۲٫ ساعتچی، محمود (۱۳۸۲)، روان شناسی بهره وری،(ابعاد کاربردی روان شناسی کار و روان شناسی صنعتی و سازمانی)، تهران، موسسه نشر ویرایش، ص ۱۰-۹
۱۳٫ ساعتچی، محمود (۱۳۸۲)، روان شناسی بهره وری،(ابعاد کاربردی روان شناسی کار و روان شناسی صنعتی و سازمانی)، تهران، موسسه نشر ویرایش، ص ۲۸۳
ساعتچی، محمود(۱۳۶۹)، روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت، تهران، انتشارات مدیریت دولتی، ص۴۴۲
۱۵٫ ساعتچی، محمود(۱۳۸۲)، روانشناسی کاربردی برای مدیران، درخانه، مدرسه، سازمان، جامعه، تهران، موسسه نشر ویرایش، ص
۱۶٫ عزیزی، مجید، (۱۳۸۳) بررسی تاثیر ارتباطات اثربخش بر عملکرد کارکنان سازمان بنادر و کشتی رانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۸۳
۱۷٫ علی نیا کروئی، رستم(۱۳۸۲)، بررسی رابطه بین خودکارآمدی عمومی و سلامت روان دانشآموزان پایه سوممقطع متوسط شهر بابل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی
فرهنگی، علیاکبر (۱۳۷۴)، ارتباطات انسانی، تهران، نشر خدمات فرهنگی رسا، چاپ دوم، جلد اول ص۳۶
فرهنگی، علیاکبر (۱۳۷۴)، ارتباطات انسانی، تهران، نشر خدمات فرهنگی رسا، چاپ دوم، جلد اول ص۹-۷
فرهنگی، علیاکبر (۱۳۷۶)، ارتباطات انسانی، تهران، نشر خدمات فرهنگی رسا، چاپ دوم، جلد اول
فرهنگی، علی اکبر (۱۳۷۹) رفتار ارتباطی در سازمان، نشریه تحول اداری، شماره دو
کروبی، زهرا، (۱۳۷۶) نقش ارتباطات اثربخش دربهبود عوامل موثر در بهره وری نیروی انسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
۲۳٫ کونتز، هرولد اودانل، سیرل،« اصول مدیریت» ترجمه علی اکبر فرهنگی و دیگران، تهران، انتشارات مدیریت دولتی(۱۳۷۰)، جلد دوم، ص۳۳۰
۲۴٫ کونتز، هرولد اودانل، سیرل،« اصول مدیریت» ترجمه علی اکبر فرهنگی و دیگران، تهران، انتشارات مدیریت دولتی(۱۳۷۰)، جلد دوم، ص۳۴۴
لوتانز، فرد « رفتار سازمانی » مترجم غلامعلی سرور، تهران، موسسه بانکداری ایران، ۱۳۷۴، جلددوم، ص۶۶۰
۲۶٫ نجات، حمید – ایروانی، محمود(۱۳۷۸)، مفهوم سلامت روان در مکاتبات روانشناسی فصلنامه بهداشت روانی، شماره سوم، سال اول، پاییز
محب علی، داوود،(۱۳۷۰)، ارتباطات سازمانی و نقش آن و افزایش بهره وری نشریه مدیریت شماره ۱۳
محبعلی، داوود، بررسی نظام ارتباطات در سازمانهای صنعتی ایران و ارائه الگوی مناسب، پایاننامه دکتری، ۱۳۸۱، ص۱۰
محسنیانراد، مهدی(۱۳۶۹)، « ارتباطشناسی» تهران، انتشارات سروش، چاپ اول۱۳۶۹،ص۵۷
۳۰٫ محمدزاده، عباس – مهروژان، آرمن(۱۳۷۵) « رفتار سازمانی » نگرش اقتضایی، تهران انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، ص۲۴۲-۲۴۱
۳۱٫ محمدزاده، عباس – مهروژان، آرمن(۱۳۷۵) « رفتار سازمانی » نگرش اقتضایی، تهران انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، ص۳۵۱-۳۴۹
مقیمی، سید محمد،( ۱۳۷۷)، سازمان و مدیریت، رویکردی پژوهشی، تهران، انتشارات ترمه، ص ۳۱۱٫
میرشفیعی، سید عیسی، (۱۳۸۵)، مقاله ای تحت عنوان بهداشت روانی کارکنان و بهره وری
۳۴٫ میناوردی، مهناز(۱۳۸۰)، رابطه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحلیلی دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی اهواز، پایان نامه
مورهد رگریفتن، رفتارسازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلام رضا معمارزاده، انتشارات مروارید۱۳۷۵، جلد اول، ص۴۵
۳۶٫ مورهد رگریفتن، رفتارسازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلام رضا معمارزاده، انتشارات مروارید۱۳۷۵، جلد اول، ص۴۵۸-۴۵۶
۳۷٫ هامیلتون، سیمور « تجزیه و تحلیل ارتباطات سازمانی » ترجمه، داوود محبعلی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی۱۳۷۵، ص۴
۳۸٫ هامیلتون، سیمور « تجزیه و تحلیل ارتباطات سازمانی » ترجمه، داوود محبعلی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی۱۳۷۵، ص۱
Corsini, R.J. (1999). The dictionary of psychology Philadelphia, Taylor & Francis.
Dimatteo, M.R & Martin, L.R.(2002). Health psychology. New York Allyn & Bacon.
Keyes, C.L.M & Lopez,SJ. (2002). Toward a Science of mental health in C.R . Snyder & Lopez S.J (Ed). The hand book of appositive psychology (pp, 45-60) New York Oxford university press.
Turner, N, Barling, A & Zacharatos. A(2002). Positive psychology at work , In CR. Snyde & Lopez, S.J (Ed). The hand book of positive psychology (p.p.716-725), New York , Oxford university press.
Turner, R.J & Lioyd , D.A (1999). The sties process and Social distribution of depression, Journal of health and Social Behavior, 40, 371-404.
بیمارهای روانی از آغاز پیدایش بشر وجود داشته است و هیچ انسانی در مقابل این بیماریها مصونیت ندارد این خطر همیشه بشر را تهدید میکند. (احمدوند، ۱۳۸۲، ص ۲)
عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است. در هر طبقه و صنفی در هرگروه و جمعی، اشخاص نامتعادلی زندگی میکنند بنابراین در مورد همه افراد، اعم از کارگر، دانشپژوه، پزشک و مهندس، زارع، استاد دانشگاه و غیره، خطر ابتلاء به ناراحتیهای روانی وجود دارد به عبارت دیگر، هیچ فرد انسانی در برابر امراض مصونیت ندارد (شاملو ۱۳۸۱،ص۱۰)
سلامت جسم و روان، انبساط خاطر و در نهایت شادکامی و تن آرامی پدیدههایی هستند که در ارتباط محیط زیست انسانها تحقق میپذیرند کارکرد نامناسب نهادها، نظامهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهداشتی، درمانی در یک جامعه در ارتباط مستقیم با بهداشت روانی و جسمی مردم آن جامعه است و سلامت افراد را دچار مخاطره میکند، در اجتماعاتی که انسانها تحت تأثیر عوامل نامساعد محیطی باشد حوادث طبیعی (سیل و زلزله و …) بیماریهای اپیدمیک، نارساناییهای ناشی از گسترش شهرهای بزرگ (آلودگی هوا، ترافیک، محیط پرهیاهو) بیعدالتیهای اقتصادی، جنگ، بحرانهای اجتماعی، از هم گسیختگی خانوادگی، تضادهای درون گروهی و برون گروهی فرهنگی و مسائلی از این قبیل نمیتوان از این قبیل قرار دارند نمیتوان انتظار سلامت جسمی و روانی را داشت هریک از پدیدههای اجتماعی و طبیعی بالا میتواند زندگی عادی یک شخصیت سالم را تحت تأثیر قرار داده و آن را از حالت طبیعی خارج کند.
صاحبنظران معتقدند تا زمانی که مفهوم عدالت، تساوی، حقوق اجتماعی و اقتصادی، بهداشتی و درمانی در جهان به نحو مطلوبی پیاده نشود و توزیع عادلانه وسائل و امکانات درمانی و پیشگیری بیماریها به طور منصفانه صورت نگیرد امکان سلامت جسمی و روانی مطلوب برای جامعه بشری میسر نیست (احمدوند،۱۳۸۲، ص۲ ).
ارتباط یک فرایند دوطرفه است، ارتباط رفتار خاصی است که شکل آن از آدمی سر میزند و او را از سایر موجودات زنده متمایز میکند(ساعتچی،۱۳۸۲، ص۲۸۳ )
برقراری ارتباط یکی از مسائلی است که اغلب مواقع ضمن بحث از رفتار سازمانی مطرح میشود و این امر هنوز یکی از بزرگترین مشکلات مدیریت نوین است.
ارتباطات مبحثی بسیار گسترده است و بی شک به قلمروی رفتار سازمانی محدود نمیشود. برآورد میشود که این اصطلاح تقریباً سه چهارم حیات انسان را در میگیرد و هرگاه پای مدیران در میان باشد این عدد بازهم بزرگتر خواهد شد (لوتانز[۱]، مترجم سرمدی، ۱۳۷۴ ، ص۶۷)
تمام صاحبنظران سازمان و مدیریت و علمای علوم اجتماعی بر این عقیدهاند که ارتباطات یکی از مهمترین فعالیتهای بشری است. انسانها در تمامی احوال احتیاج به برقراری ارتباط با دیگران دارند و بدون برقراری ارتباط با دیگران نمیتوانند به حیات خود ادامه دهند.
(فرهنگی،۱۳۷۹، شماره ۲)
سازمانی که افراد آن برخود نافذ و مؤثر با یکدیگر نداشته باشند توانمندیهای لازم را برای اجرای وظایف خود ندارد و نمیتواند در کارکنان انگیزه لازم را ایجاد نماید. زیرا ارتباط بستر مبادله اطلاعات است بدون برقراری ارتباطات اثر بخش مبادله اطلاعات امکانپذیر نمیباشد لذا با عنایت به اهمیت روزافزون مبادله اطلاعات در دنیای پرتلاطم کنونی، لزوم عنایت بیشتر به مقوله ارتباط مشخص میشود.(محبعلی،۱۳۷۰، شماره۱۳)
ارتباطات موثر یکی از عناصر کلیدی موفقیت مدیران است چرا که اطلاعات به عنوان یک داده مهم در سیستم سازمانی در سایه ارتباطات مؤثروارد سازمان میشود و همین که به سازمان راه یافت، باز نیازمند یک سیستم ارتباطی کارآمد است. تا مورد پردازش قرار گرفته و بسان خون در رگهای سازمان جریان یابد. (مقیمی، ۱۳۸۵، ص۳۱۱)
بنابراین اگر جامعهای قصد دارد در دنیای پر رقابت امروزی از رونق اقتصادی، رشد اجتماعی و زندگی بهتر برخوردار باشد، و نیز خود را برای زندگی بهتر در قرن بیست و یکم آماده سازد لازم است بهرهوری یالایی داشته باشد برای اینکه بهرهوری یک کشور افزایش یابد لازم است همهی سازمانهای (تولیدی، خدماتی، پرداختی، آموزشی و …) آن کشور بهرهوری بالا داشته باشند. براساس نظریه چند عاملی بهرهوری در شرایطی امکان دستیابی به بالاترین میزان بهرهوری امکانپذیر است که کارکنان سازمان از سلامت روانی کامل برخوردار باشند و شبکه های ارتباطی سازمان، سالم و اثربخش باشد(ساعتچی،۱۳۸۲، ص۱۰-۹ )
از مشخصات یک سازمان سالم آن است که سلامت جسمی و روانی کارکنان آن به همان اندازه مورد توجه و علاقهی مدیریت سازمان قرار گیرد که تولید و بهرهوری مورد تأکید قرار گرفته است. در یک جامعهی سالم، مسئولیتهای سازمانهای تولیدی منحصربه تولید هرچه بیشتر کالاها و خدمات سودآور نیست و مدیران سازمانهای چنین جوامعی میدانند که تولید بیشتر نتیجه و محصول مدیریت اثربخش است و مدیریت اثربخش نیز بدون توجه و اعتقاد به سلامت روانی، کارکنان حاصل نمیشود(ساعتچی، ۱۳۸۲، ص۶-۲).
بنابراین، امروزه مسئولین امر با سرمایهگذاری کلان سعی دارند با ایجاد شرایط فیزیکی و روانشناختی بهینه برای پرسنل خود آنها را برای انجام بهتر و دقیقتر وظایف خودیاری دهند تا بهرهوری کارکنان افزایش یابد. (تورنر[۲]، بارلینگ[۳]، زاچارتوس[۴]،۲۰۰۲،تورنر و لیوند[۵]،۱۹۹۹)
بسیاری از مسائل و مشکلات روابط انسانی در سازمانهای رسمی حاصل عدم وجود یک سیستم ارتباطی منظم میباشد بدون ارتباطات هیچ یک از سازمانهای انسانی قادر به ادامه حیات خود نیستند و مطلوبیت سازمانی بستگی به مطلوبیت کارکنان دارد (پرهیزکار، ۱۳۸۰، ص۳۲۲ )
مشکلی که اکثراً در سازمانهای خود با آنها مواجه هستیم این است که افراد حرف یکدیگر را نمیفهمند و مسائل زود جنبهی شخصی پیدا میکند، این سو، تفاهمات افراد در را در مقابل هم قرار میدهد، بدین ترتیب پیامدهای ناخوشایندی برای کل سازمان به همراه دارد که شاید یکی از این پیامدها پایین بودن بهرهوری نیروی انسانی باشد.
در یک بررسی جامع به منظور بررسی راههای افزایش بهرهوری واحدهای تجاری و صنعتی که در سال ۱۹۹۲ صورت پذیرفت آشکار شد که عدم استفاده صحیح از اطلاعات و فقدان ارتباط مؤثر میان تصمیمگیرندگان و مجریان در واحدهای بزرگ و کوچک از مؤثرترین علل ناکامی این واحدها در دستیابی به اهداف مورد نظر و یا رقابت موفقیت آمیز با رقباست. نتایج این تحقیقات نشان داد که تنها ۳% از گزارشها و بخشنامه و اطلاعیه های داخلی به گونهای تنظیم میشود که همه دریافتکنندگان به خوبی از مفاد آنها سر در آورند و ۷۰% بقیه دستورالعملها دارای کیفیتی نامطلوب و توزیعی نامناسب میباشند ( محبعلی،۱۳۸۱،ص۱۰)
ساعتچی(۱۳۸۲) به عوامل برون سازمانی و درون سازمانی به عنوان متغیرهای اثرگذار بر بهرهوری ناممیبرد و از جمله این متغیرها، سلامت و بهداشت روان کارکنان و ارتباطات اثربخش را بر بهرهوری می داند.
این پژوهش در حال حاضر به دو متغیر سلامت و ارتباطات اثربخش بر بهرهوری یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدار در مشهد متمرکز است.
و با توجه به اینکه بهروری کارکنان یک موضوع بسیار مهم برای کارخانهها و مراکز صنعتی مختلف است و با توجه به اینکه ارتباطات اثربخش و سلامت روان میتواند بر بهرهوری کارکنان تأثیر بسیار بالایی داشته باشد. این موضوع مورد توجه مدیران این کارخانه ساخت نوشیدنی درمشهد قرار گرفت و پژوهشگر بر آن شد که سئوال ذیل را در رابطه با این کارخانه پاسخ دهد، آیا سلامت روان و ارتباطات اثربخش بر بهرهوری کارکنان در یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدار در شهر مشهد تأثیر دارد؟
رابطه بین سلامت روان و ارتباطات اثر بخش بر بهرهوری بحث نسبتاً جدیدی است و در این زمینه تحقیقات زیادی صورت نگرفته است.
تحقیقات نشان میدهد که بسیاری از تضادها و تعارضهایی که بین افراد یا کارکنان یک سازمان پیش میآید ناشی از ارتباطات ضعیف یا ارتباطات ناقص است زیرا افراد هفتاد درصد ساعت کارشان را به صورت نوشتن، خواندن، صحبت کردن و یا گوشدادن، صرف ارتباطات میکنند.
چنانچه قبل از این مطرح شد هدف این پژوهش، تأثیر بررسی سلامت روان و ارتباطات اثربخش بر بهرهوری در یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدارد در شهر مشهد است.
که در راستای تحقق این هدف دستیابی به اهداف جزئی زیر مد نظر است:
بررسی تأثیر ارتباطات اثر بخش بر بهرهوری کارکنان یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدار در مشهد میباشد.
بررسی تأثیر سلامت روان بر بهرهوری کارکنان یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدار در مشهد میباشد.
بررسی فوق به احتمال بسیار زیاد بر تصمیمگیری مدیران در رابطه با کارهای آموزشی بر روی بهرهوری میشود این پژوهش پس از مشورت با مدیران و به علت نیاز مدیران به سلامت روان و اطلاعات مربوط به ارتباطات اثربخش کارکنان و تأثیر این متغیرها بر بهرهوری کارکنان انجام میشود.
از طرف دیگر متغیرهای سلامت روان و ارتباطات اثربخش متغیرهای مهمی هستند که به علت فشارهای موجود در جامعه و رابطهگرایی موجود در جامعه ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و چه بسا به این علت مدیران مربوط نظر مثبت به این پروژه داشته اند.
سلامت روانی بر بهرهوری کارکنان در یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدار تأثیر دارد.
ارتباطات اثربخش بر بهرهوری کارکنان در یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدار تأثیر دارد.
سلامت روان و ارتباطات اثربخش بر بهرهوری کارکنان در یک کارخانه ساخت نوشیدنی گازدار تأثیر دارد.
– سلامت روانی: حالت روانی که ویژگی بارز آن سلامت و بهبود هیجانی و عاطفی و نداشتن اضطراب و نشانگان مختلکننده زندگی و ظرفیت ایجاد رابطه حسنه و رضایتبخش با دیگران و مقابله مناسب با تنیدگیها و تناقضهای زندگی است(کورسینی[۶]،۱۹۹۹)
سلامت روانی در این تحقیق براساس نمره فرد که از پرسشنامه SCL-90-R کسب مینماید، مشخص میشود.
– ارتباطات : کلیه فعالیتهای گفتاری، نوشتاری و کرداری (حرکتی) که برای انتقال معنی و مفهوم و یا اثرگذاری و نفوذ بر دیگران به کار گرفته میشود.(فرهنگی، ۱۳۷۶)
ارتباط موثر آن ارتباطی است که فرستنده بتواند منظور خود را به گیرنده برساند به عبارت دیگر محرکی را به عنوان آغازگر و مورد نظر فرستنده با محرک مشهود گیرنده که از خود بروز می دهد در یک راستا قرار دهد و آن دو را به گونه ای نزدیک به هم مورد توجه قرار دهد( حقیقی، ۱۳۸۰، ص ۲۴۴)
دراین پژوهش ارتباطات اثربخش سازمانی با شاخص های (کاهش تعارض، گردش سریع و صحیح اطلاعات، هماهنگی، تسهیل در تصمیم گیری) که براساس نمره فرد که از پرسشنامه ارتباطات اثربخش نوشته مجید عزیزی(۱۳۸۳) کسب مینماید مشخص میشود.
پژوهشگر معتقد است:
درمدل اچیو الگوی هرسی و گلدسمیت بهره وری فردی معادل برآیندی از مولفه های توانایی، وضوح، کمک، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط می باشد.
بهره وری فردی در این پژوهش براساس نمره فرد که از پرسشنامه بهره وری فردی مدل اچیو الگوی هرسی و گلدسمیت کسب می نماید مورد سنجش قرار می گیرد.
۱٫ Lotanz
[۲] . Turner
[۳] . Barling
[۴] . Zacharatos
[۵] . Turner & Lioyd
[۶] . Corsini
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .