مقاله کودکان تیزهوش

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله کودکان تیزهوش

تعداد صفحات :۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

هوش یکی از جذابترین و جالب توجه ترین نیروهای روانی است  که  جلوه های آن در موجودات  مختلف  به میزان  متفاوت  قابل مشاهده است. هوش هرفرد به مجموعه عملکردهای وی درکلیه امورزندگی اطلاق میشود .

کودک تیزهوش نیز چون سایر کودکان است و به همین لحاظ باید نیازهای کودکانه اش را مانند تمامی اطفال اعم از عادی، ناشنوا، عقب مانده، نابینا، برطرف نمود و به دلیل تیزهوشی نباید از وظیفه ای معاف شود، یا خواستهای کودکانه اش سرکوب گردد.

قبل از تشکیل هر کلاس یا آموزشگاه، برای اینگونه کودکان باید نیروی انسانی و بخصوص مربی که اصلی ترین رکن آموزش است تأمین شود. طریقه گزینش و استفاده از آزمون ها باید به دقت انجام پذیرد. فقط افراد متخصص با استفاده از تست های استاندارد شده می توانند این کودکان را بشناسند و انتخاب کنند.

واژه های کلیدی: هوش،استعداد،  دانش آموزان تیزهوش، تعلیم و تربیت، موسیقی‌درمانی

فهرست مطالب

تعریف هوش   ۳
تعریف تیز هوشان و با استعدادها   ۴
توانایی هوش کلی   ۴
روشها و معیارهای شناسایی تیزهوشها و با استعدادها   ۵
شناسایی بر اساس آزمونهای میزان شده   ۶
ویژگیهای دانش آموزان تیزهوش   ۸
چگونگی طراحی برنامه های آموزشی برای تیزهوشان   ۱۰
راههای غنی تر کردن برنامه های آموزشی   ۱۱
محاسن و معایب برنامه های ویژه   ۱۳
آموزش و پرورش کودکان استثایی   ۱۴
● تعلیم و تربیت کودکان پرتوان   ۱۷
کاربرد موسیقی درمانی برای کودکان استثنایی   ۲۱
اثرات موسیقی‌درمانی   ۲۲
تمایلات مهم برای گرایش به موسیقی   ۲۳
نکاتی برای آموزش موسیقی به کودکان استثنایی   ۲۳
نوع برنامه‌ها در موسیقی درمانی   ۲۴
خواندن   ۲۵
ساخت آهنگ   ۲۶
گوش‌دادن به موسیقی   ۲۶
حرکات موزیکال   ۲۷
منابع   ۲۸

تعریف هوش

هوش یکی از جذابترین و جالب توجه ترین نیروهای روانی است  که  جلوه های آن در موجودات  مختلف  به میزان  متفاوت  قابل مشاهده است .

۱- هوش کشش مغزی وتوان روانی موجود زنده است .

۲- هوش بینش در حل مسایل و امور است .

۳- هوش ترکیبی از تفکر و تخیل است .

۴- هوش درک رابطه علت و معلولی است .

۵- هوش همان چیزی است که آزمون های روانی آن را اندازه گیری می کند .

۶- وکسلر – هوش مجموعه نیرو یا ظرفیتی است که فرد با کمک آن  می تواند در محیط خود با اندیشه ای سنجیده و رفتار و کرداری موثر و با هدف عمل کند .

۷-  پیاژه  – هوش نتیجه   تاثیر دائمی  ومتقابل فرد با محیط است که  اگر این  رابطه  به  صورت   متعادل  صورت  گیرد ،موجب توانایی سازگاری فرد با محیط و پیشرفت هوشی می شود .

هوش هرفرد به مجموعه عملکردهای وی درکلیه امورزندگی اطلاق میشود .

 تعریف تیز هوشان و با استعدادها

هیچ  تعریف  مطلق  و کاملی  که مورد قبول همگان باشد و جود ندارد .

بعلاوه  هر فرهنگی  نیز با  توجه به ارزشها،  نگرشهاو سبک زندگی،تیزهوشی واستعداد را به گونه ای متفاوت تعریف می کند .

تعاریف اولیه درباره تیزهوشی،بیشتربر بهره هوشی تاکید داشت .

 تعریف مارلند از تیزهوشی

کودکان تیزهوش و با استعداد ،کسانی هستند که  به   تشخیص  متخصصان  روان شناس و روان سنج ، دارای تواناییهای برجسته اند وقادربه انجام اموردرسطحی عالی میباشند. او  عقیده  دارد  که   این   کودکان   دارای توانایی های فوق العاده در یک یا چند زمینه از شش زمینه زیر هستند .

 توانایی هوش کلی

این تواناییها ، بوسیله آزمونهای میزان شده هوش و توسط متخصص سنجیده می شود .

استعداد درسی ویژه

توسط آزمونهای پیشرفت تحصیلی  اندازه گرفته می شود .

 توانایی فکری آفریننده ، ابتکاری و مولد

دارای افکاری به طرزغیرعادی ابتکاری  بوده   و جنبه خلاقیت دارد .

   توانایی رهبری

توانایی نفوذ در دیگران را داشته و می توانند  آنان را در جهت مورد نظر خود هدایت نمایند .

ذوق و استعداد هنری

افرادی که دارای ذوق و استعداد فوق العاده  در زمینه های موزیک،شعر،نقاشی،رهبری ارکستروازاین دست هستند .

توانایی حرکتی فوق العاده

افرادی  که معمولا“ درمدرسه  بعنوان قهرمان دریکی از ورزشها شناخته می شود .

تفاوت ظریف بین تیزهوش بودن و با استعداد

افراد تیزهوش درهوش کلی برجسته اند یعنی عملکرد آنان درکلیه امورازمتوسط همسالانشان بیشتر است .

اما افراد با استعداد عملکردشان در کلیه امور ازمتوسط همگنان  خود برترنیست بلکه  در یک  یا چند زمینه ویژه ، فوق العاده برجسته اند .

روشها و معیارهای شناسایی تیزهوشها و با استعدادها

بطورکلی دوروش کلی برای تشخیص تیزهوشان معمول است .

۱- شناسایی آنان به وسیله آزمونهای میزان شده

۲- شناساسی آنان از راه مشاهده معلم

شناسایی بر اساس آزمونهای میزان شده

الف- آزمونهای انفرادی هوش – هوش  کلی  را  می سنجند مانند آزمون  وکسلر ، استنفورد- بینه  و لی تر

ب- آزمونهای گروهی هوش –  هوش کلی  را  می سنجند     و به  صورت   گروهی  اجرا  می شوند  مانند آزمون هوش ریون

ج- آزمون های  پیشرفت تحصیلی –  میزان معلومات درسی دانش آموزان وچیرگی آنها سنجیده می شود  که   به صورت گروهی اجرا می شود .

د – آزمونهای آفرینندگی یا خلاقیت

به صورت فردی  یا گروهی اجرا  می شود  و با آنها نیروی ابتکار نوآوری و خلاقیت فرد سنجیده می شود مانند آزمون خلاقیت تورنس

شناسایی دانش آموزان تیزهوش و با استعداد ،با استفاده از روش مشاهده :

  ۱ – قضاوت آموزگار

آموزگار با مشاهده خود می تواند چگونگی درس خواندن، یادگیری و علاقه های دانش آموزان را ارزشیابی کند .

علاوه براین مشاهده آموزگار در زمینه های زیر  می تواند  به شناسایی تیزهوش ها و با استعدادها کمک کند .

الف – توانایی  بیان  احساسات و هیجانات

ب- توانایی درهنرهای تجسمی و لذت بردن  از آنها

ج- مهارت در حل مسائل و مشکلات گروه

د- ابتکار و ابداع

 ۲ – قضاوت پدر و مادر

قضاوت والدین از فرزندان خود بعلت آگاهی نداشتن از  معیارهای  سنجش ، اعتبار علمی ندارد.

والدین معمولا“ از نظر عاطفی  به فرزندان خود وابسته هستند و همین امر اجازه ارزشیابی عینی وخالی از احساسات را به آنان نمی دهد .

دیگر اینکه امکان مقایسه کودکان همسن وسال با فرزندشان وجود ندارد.

با این حال شاید  والدین  در سنین پیش از دبستان بهترین مشاهده کننده و مطلع ترین داور در مورد علاقه ها ،استعدادها،نیازهاو رفتار کودکان باشد.

  ۳- قضاوت همسالان

نظر دانش آموزان نسبت  به  همکلاسان خود می تواند مکمل آگاهیهای ما در مورد شناخت شاگردان تیز هوش و با استعداد باشد.

۴- قضاوت شخصی

با توجه  به  بلوغ  جسمی  و ذهنی  در  دوره راهنمایی و دبیرستان ،می توان ازبرداشت ها و  قضاوت   آنان   نسبت   به   توانایی ها و محدودیتهایشان بهره برد .

 ویژگیهای دانش آموزان تیزهوش

با  توجه  به خلاصه   تحقیقات  دکتر  ترمن  وسایرپژوهشها در این زمینه،بشرح پاره ای از ویژگی های تیزهوشان می پردازیم :

۱ – وضعیت اقتصادی و طبقه اجتماعی

الف – میزان تحصیلات والدین دانش آموزان تیزهوش در اکثر موارد ۴الی ۵ سال بالاتر از حد متوسط تحصیلات در جامعه مورد مطالعه است .

ب- میزان طلاق و جدایی والدین در این  نوع  خانواده ها،کمتر از نوع متوسط طلاق در جامعه مورد مطالعه است .

 شرایط خانوادگی و محیط زندگی تیزهوشان

۱- محیط  روانی و عاطفی تیزهوشان بسیار مهمتر از محیط فیزیکی و مادی زندگی آنان است .

۲- تفاهم و توافق  والدین  عامل  عمده ای در موفقیت تیزهوشان است .

۳- والدین تیزهوش به فرزندان خود علاقه شدید دارند    و نسبت به آنان احساس تعهد می کنند.

۴- دراکثر موارد ،به نظر می رسد که والدین تیزهوشان خود را وقف رشد و کمال فرزندان کرده اند .

۵- والدین  تیزهوشان  تاکید  بسیاری  بر مسایل اخلاقی  و مذهبی دارند .

۶- والدین تیزهوشان به سازماندهی وبرنامه ریزی های دقیق در زندگی فرزند خود توجه دارند .

۷- والدین  تیزهوشان  بر زندگی فرزندان خود ، کنترل معقول و منطقی اعمال می کنند .

۸- در خانواده های تیز هوشان روابط حمایتی و منطقی متقابلی وجود دارد

ج –  نسبت  دانش آموزان  تیزهوش  در شهرهای بزرگ،بیشتر از شهرهای کوچک و روستاها است

۲ – مشخصات بدنی :

رشد بدنی  این  کودکان  بطور متوسط ، بیشتر از کودکان معمولی است . آنها از نظر قد ، بلندترواز نظروزن ، سنگین ترازحد متوسط اند . کمتربیمار می شوندونیزمیزان نقص حسی، پوسیدگی دندان ، ضعف عمومی ، سوءتغذیه و… در آنان  کمتر از کودکان عادی است.

۵- وضعیت تحصیلی  و فعالیت های  خارج

 ازکلاس درس:

معمولا“خواندن راپیش از مدرسه  رفتن یاد می گیرند و از نظر درسی  دو یا سه  سال جلوترازهمکلاسان خود هستند.

تمایل دارند با کودکان بزرگترازخود  بازی کنندوعلاقه خودرانسبت به بازیهای کودکانه زودتر از دست می دهند.

30,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هوش و عوامل موثر در کم هوشی
  • مقاله بررسی رابطه هوش شناختی و هوش هیجانی
  • مقاله بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان
  • مقاله هوش و خلاقیت
  • تحقیق رابطه بین هوش و استرس در دانشجویان ممتاز
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.