1,581 views
عنوان :
تعداد صفحات : ۵۲
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مقاله حاضر شامل هشت فصل می باشد.فصل اول درباره ویژگیهای دوره پیشنوینگرایی توضیح می دهد. مدیریت در تاریخ پرفراز و نشیب حیات بشری در اغلب به سه دوره تکامل تقسیم میشود: عهد قدیم (دوره باستان)، عصر قرون وسطی ، دوره انقلاب صنعتی یا مقطع آگاهی اداری
فصل دوم نوین گرایی در مدیریت را بیان می کند. تقسیم کردن دوران تحولات تفکرات انسان برحسب تغییر شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به سه دوره اختیاری است و مرز یک دوره با دوره دیگر را نمیتوان به طور قطع و یقین تعیین کرد. این سه دوره را میتوان پیش صنعتی، صنعتی و فراصنعتی به شمار آورد.
در دوره پیش صنعتی، کشاورزی بخش قالب فعالیت اقتصادی است. محور تولید، بازوی انسانی است. نیروی فیزیکی شاخص عمده تعیین کننده قدرت تولیدی است و ارتقاء تولید از طریق بهبود فیزیکی انسانها به کمک بهداشت، تغذیه و امثال آن میسر است.
در دوره صنعتی، بخش صنعت، برکل فعالیت اقتصادی تسلط دارد. با گسترش فعالیتها در بخش صنعت، سایر بخشها مثل کشاورزی هم تحت تأثیر قرار میگیرد و کشاورزی صنعتی میشود و توان تولید به مراتب بیشتر میشود.
در فراصنعتی، بخش خدمات، بیشترین سهم را در کل تولید دارد. دانش محول تولید است که خود ماحصل تجربه و تفکر انباشته انسانهاست. تولید عموماً متکی بر عملکرد مغز انسانهاست.
فصل سوم مفهوم و فلسفه پسانوینگرایی، سازمان از دیدگاه پسامدرنیسم، اساس تفکر سازمانهای مدرنیسم عبارت بودند از، پست مدرنیسم در مدیریت و مقایسه بین مدرنیسم و پست مدرنیسم را توضیح می دهد. پست مدرن، فرانوینگرایی، فراتجددگرایی، پسانوینگرایی، پست مدرنیسم و فرا صنعتی. در رشتههای گوناگون علمی مثل فلسفه، ادبیات،سیاست، هنر، اقتصاد و علوم اجتماعی پست مدرن مطرح میباشد و طرح آن ناشی از آن است که نظریههای گذشته دارای کمال نبودهاند. با توجه به اینکه سازمان و مدیریت، علمی است که از یافتههای علوم مختلف مثل علوم انسانی و علوم تجربی استفاده میکند، این تعابیر وارد عرصه سازمان و مدیریت شده است و آن را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
زمینه به وجود آمدن فرانوین گرایی را میتوان ایجاد بحران در مدرنیسم در اواسط قرن بیستم به علت از بین رفتن عمق فرهنگ مدرن و خمودگی عاطفی در این دوره دانست
فصل چهارم مفهوم و اهمیت بینش (چشمانداز)، عناصر مؤثر در بصیرت، ویژگی، اهمیت، رابطه بصیرت و عمل در نظام آموزشی و سطوح بینش را بیان می کند.چشمانداز، توضیحدهنده هر چیز اعم از فرهنگ، کسب و کار، تکنولوژی و یا هر نوع فعالیت سازمان در آینده است. چشمانداز، شامل استراتژی است.
فصل پنجم سازمان مجازی، سازمانی است که از طریق واگذاری فعالیتها به سازمانهای دیگر و تأمین خدمات و کالا با همکاری واحدهای خارجی و اتحاد آنها، به وجود آمده است. تفاوت بارز این سازمانها با سازمانهای کلاسیک در استفاده گسترده از تکنولوژی اطلاعاتی نظیر اینترنت، باینت، پست الکترونیک و همچنین استفاده فراگیر از کامپیوتر و شبکههای کامپیوتر میداند.
فصل ششم سازمانهای یادگیرنده، اهداف سازمان یادگیرنده و مهارتهای لازم برای افراد در سازمان یادگیرندهرا توضیح می دهد. سازمان یادگیرنده الگوی منحصر به فردی ندارد. سازمان یادگیرنده نوعی نگرش یا فلسفه درباره چیزی است که سازمان بدانگونه است. نگرشی نقشی است که اعضای سازمان ایفا میکنند. سازمان یادگیرنده یک الگوی تغییر یافته است و راهی نوین برای اندیشیدن درباره سازمان میباشد.
فصل هفتم تعارض و کشمکش های سازمانی، اجزای تعارض، فلسفههای گوناگون تعارض ، سطوح تعارض سازمانی و فصل هشتم مدیریت کیفیت جامع، شاخصهای اصلی، اصول چهادهگانه مدیریت کیفیت جامع از نظر دمینگ را بیان می کند. مدیریت کیفیت جامع را باید سیستمی در مدیریت دانست که انجام کارها به طور درست، پیوسته و در همه ردههای سازمانی را تضمین میکند. آن طرح زیربنایی سیستم است که کیفیت لازم را برای سیستم دربردارد. مدیریت کیفیت جامع یک سیستم ساختاری برای رضایتمندی مشتریان و فراهم کنندگان داخلی و خارجی است، به وسیله فعالیتهای منسجم محیطی، بهسازی مداوم، و موفقیت و پیشرفتهایی با توسعه، بهبود و نگهداری چرخههای ضمن تغییر فرهنگ سازمان است.
واژه های کلیدی: مدیریت، پیشنوینگرایی، نوینگرایی، پسانوینگرایی، بصیرت، سازمان های مجازی، سازمان های یادگیرنده، تعارض، مدیریت کیفیت جامع
مقدمه ۱
فصل اول ۲
پیش نوین گرایی ۲
عهد قدیم ۳
سومریها ۳
مصر باستان ۴
چین باستان ۴
یونان باستان ۵
سقراط ۵
افلاطون ۵
ارسطو ۶
ایران باستان ۶
مدیریت بعد از اسلام ۶
جمعبندی ویژگیهای دوره پیشنوینگرایی ۷
فصل دوم ۹
نوین گرایی در مدیریت ۹
خصوصیات قرون وسطی ۱۰
مدرنیسم: ۱۱
دستاوردهای مدرنیسم ۱۱
تئوری سیستمها ۱۳
ویژگی سیستم: ۱۳
انواع سیستم ۱۳
ویژگیهای تئوری: ۱۴
فصل سوم ۱۶
پسانوین گرایی در مدیریت ۱۶
مفهوم و فلسفه پسانوینگرایی ۱۷
سازمان از دیدگاه پسامدرنیسم: ۱۷
اساس تفکر سازمانهای مدرنیسم عبارت بودند از: ۱۷
پست مدرنیسم در مدیریت ۱۸
مقایسه بین مدرنیسم و پست مدرنیسم ۱۹
فصل چهارم ۲۰
بصیرت و عمل ۲۰
لزوم و اهمیت بینش (چشمانداز) ۲۱
عناصر مؤثر در بصیرت: ۲۲
ویژگیهای بصیرت ۲۲
اهمیت بصیرت: ۲۳
رابطه بصیرت و عمل در نظام آموزشی ۲۴
ویژگیهای مدیریت آیندهنگر ۲۴
سطوح بینش ۲۴
فصل پنجم ۲۶
سازمان های مجازی ۲۶
ویژگیهای سازمان مجازی ۲۷
ادارات مجازی و سازمان مجازی و انواع آن ۲۸
دانشگاه مجازی ۲۹
دانشگاه مجازی در مقابل دانشگاه واقعی ۳۰
ساختار دانشگاه مجازی ۳۰
فصل ششم ۳۱
سازمانهای یادگیرنده ۳۱
سازمانهای یادگیرنده ۳۲
اهداف سازمان یادگیرنده ۳۲
سطوح حوزههای معرفتی فراگیری سازمانی ۳۴
فعالیتهای سازمان یادگیرنده ۳۴
مهارتهای لازم برای افراد در سازمان یادگیرنده ۳۵
راهبردهای گسترش سازمان یادگیرنده ۳۶
فصل هفتم ۳۸
تعارض و کشمکش های سازمانی ۳۸
تعارض: ۳۹
اجزای تعارض: ۳۹
فلسفههای گوناگون تعارض ۳۹
سطوح تعارض سازمانی ۴۰
انواع تعارض سازمانی ۴۱
دستهبندی دیگر از انواع تعارضهای سازمانی: ۴۱
راهبردهای مدیریت تعارض ۴۲
فصل هشتم ۴۳
مدیریت کیفیت جامع ۴۳
مدیریت کیفیت جامع ۴۴
شاخصهای اصلی مدیریت کیفیت جامع ۴۴
اصول چهادهگانه مدیریت کیفیت جامع از نظر دمینگ: ۴۵
فناوریهای مدیریت و فناوریهای پشتیبانی در مدیریت کیفیت جامع ۴۶
مشکلات پنجگانه مدیریت کیفیت: ۴۶
فهرست منابع: ۴۷
نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز، غلامحسین حیدری تفرشی، رضا یوسفی سعید آبادی، اسدالله خدیوی.
مراحل اولیه زندگی بشر در این کره خاکی حالت طبیعی داشته است. گلههای انسانی از طریق شکار، خوشهچینی یا غارت طبیعت، زندگی میکردند. آنان با ابزارسازی از دوره غارت طبیعت به دوره تولید خوراک رسیدند و بدین ترتیب تمدن بپر آغاز گردید. بشر با اختراع خط به جمعآوری تجربیات و ثبت و ضبط آنها پرداخت. گروههای اولیه به صورت کلان و قبیلهای شکل میگیرند. وضعیت اجتماعی آنان به صورت اشتراکی[۱] بوده است. نهادهای اجتماعی عصر حاضر مثل حکومت، مدرسه، اقتصاد، علم، هنر و جنگ هم با تحول گروههای کوچک یاد شده در طول تاریخ به وجود آمدند. نهادهای اجتماعی هر کدام دارای هدف یا اهدافی هستند که نیازهای انسان را برطرف میکنند. برای نیل به اهداف نهادها، ضرورتاً سازمانهایی شکل میگیرند (گلش فومنی، ۱۳۷۹).
مدیریت پدیدهای نوظهور نیست؟ بلکه عمر آن به درازای عمر تاریخ بشری میرسد. انسان در یک پیوستار تاریخی از زندگی انفرادی به زندگی قومی و از زندگی کشاورزی به حیات مدرن صنعتی و نهایتاً به زندگی پیچیده کنونی که با عناوین عصر اتم، الکترونیک، انفجار اطلاعات و عصر آدمهای مصنوعی از آن یاد شده است، پانهاده است.
مدیریت در تاریخ پرفراز و نشیب حیات بشری در اغلب به سه دوره تکامل تقسیم میشود:
۱) عهد قدیم (دوره باستان)
۲) عصر قرون وسطی
۳) دوره انقلاب صنعتی یا مقطع آگاهی اداری
مدیریت در عهد قدیم به صورت آزمایش و خطا بوده است و هیچ شگرد خاصی جهت تبادل نظر افکار و تجارب نداشته است؛ بلکه به گونهام خام و پرورش نایافته موجودیت داشته است.
پیشنوینگرایی از زمان حضرت آدم و حوا شروع میشود. تولید مثل، آموزش تغذیه، بهداشت و حفظ آنها و حاکمیت در آن دوره بیشتر سنتی بوده و تغییر در آن بسیار اندک روی میداده است.
یکی از قدیمیترین نوشتههای بشری در زمینه مدیریت را میتوان در آثار سومریان یافت.
سومریها در ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد از روشهای مدیریت برای اداره و کنترل منابع مالی استفاده میکردند، و به ثبت و ضبط عملکرد مالی خود میپرداختند.
بیشترین تأکید در تمدن سومریها بر اداره امور به وسیله کشیشها و معابد و انجام امور کشاورزی استوار است. در اندیشه رامسس سوم و سلاطین تولمی اشاراتی به مسایل مدیریت شده است.
مصریان نیز تمدن عظیمی را رقم زدند. ساختمان اهرام، با توجه به ابزار و تکنولوژی زمان خود یکی از بهترین نشانههای توان مدیریت و سازماندهی در ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد است.
بدین طریق چینیان در بیش از سه هزار سال قبل با برخی از مفاهیم مدیریت نظیر سازماندهی، تشریح وظایف، همکاری، روشهای ایجاد کارایی و کنترل آشنا بودهاند.
تخصص به وسیله چینیان باستانی مورد تأکید قرار میگرفت؛ بنابراین مشاغل جنبه ارثی داشت. چینیان برای اولین بار انتخاب افراد و نیروی انسانی را به وسیله امتحانات در ۱۲۰ سال قبل از میلاد آغاز کردهاند. آموزش در این تمدن کهن بر محور اندیشههای دو شخصیت بزرگ استوار بوده است: یکی لائوتسه[۲] که آموزش و پرورش را ثمره اندیشه و تعقل میدانست و بر زندگی روحی و شیوه فکری مناسب تأکید میکرد،و دیگر کنفوسیوس[۳] است که آموزش و پرورش را فرآیندی در جهت محافظت از جامعه و نهادهای آن میدانست.
آنان بیش از سایر ملل اندیشه خود را معطوف به مسایل مدیریتی نمودند.
در یونان نیز مانند سایر تمدنهای باستانی، مشاغل ارثی بوده و تخصص مورد توجه بسیار قرار میگرفته است. پایههای اولیه برنامه درسی امروز را باید در شیوه تعلیم و تربیت یونان قدیم جستجو کرد.
در مورد سقراط غیر از مکالمات او با شاگردش افلاطون، اطلاعات زیادی در دست نیست.
به نظر افلاطون کمال اجتماعی مردم در پناه دولت و جامعه مدنی است و حکومت ویژه متفکران است. افلاطون در کتاب جمهوریت، جالبترین توجیه نظری را از بحث تخصص و تقسیم کار ارائه داده است. به اعتقاد او وقتی شخصی یک کار میکند، آسانتر و بهتر و دقیقتر آن را انجام میدهد (صادقپور، ۱۳۷۴).
ارسطو سعادت انسان را در پناه زندگی اجتماعی میداند. نظریات ارسطو - شاگرد افلاطون- مکمل دیدگاه افلاطون نسبت به آموزش و پرورش است. ارسطو در کتابهای هفتم و هشتم خود به نام سیاست بر این باور است که آموزش و پرورش آزاد باید به رشد فردی توجه کند و در این مسیر گام بردارد. پرورش افراد توانا با نهایت به پیشرفت جامعهای پیشرفته و توانمندی کشور میانجامد. از دیدگاه ارسطو سعادت خیر اعلی است.
برای ساختن کاخهایی همچون پرسپولیس و نظایر آن و احداث هزاران کیلومتر راه شوسه به منظور ایجاد ارتباط بین پایتخت و نقاط مهم مملکت برای لشکرکشیها، نیاز به وجود مهندسان،کارشناسان، راهدارها، متخصصان و کارگران ماهر و نیمه ماهر بوده است که برای استخدام این نیروی انسانی و به کارگیری آنان و فراهم آوردن وسایل و امکانات، قطعاً سازمانهای متعدد با وظایف مختلف وجود داشته است.
در دین اسلام، قرآن کریم، مهمترین و معتبرترین منبع اداره و رهبری امور است که روشنگر خطمشیهای تصمیمگیری است. بعد از قرآن کریم، از منابع معتبر اسلامی برای درک شیوه اداره امور سازمانها، از عهدنامهای که حضرت علی(ع) برای مالک اشتر نخعی فرماندار مصر نوشته است، میتوان نام برد.
براساس آنچه گفته شد، مدیریت پدیده نوینی که منشأ و مبدأ پیدایش آن اروپا یا آمریکا باشد،نیست؛ بلکه پدیدهای است که جامعه بشری از ابتدای پیدایش با آن روبهرو بوده و تمدنهای گذشتته در تکوین آن نقش سازندهای داشتهاند.
[۱] – Commune
[۲] – Lao – Tse
[۳] – Cobfucius
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .