مقاله ولایت فقیه از دیدگاه شیعه و سنی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله ولایت فقیه از دیدگاه شیعه و سنی

تعداد صفحات : ۱۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ولایت یکی از ارکان مهم دو مذهب تشیع و تسنن می باشد و از دیدگاه‌های گوناگون قابل بررسی است. در این پایان‌نامه، مقایسه ای اجمالی صورت گرفته و آرای شیعه و اهل سنت در مورد ولایت بیان گردیده و اثر حاضر مشتمل بر این فصول است:

اولین فصل به مبحث «ولایت در قرآن» اختصاص داده شده که مشتمل بر دو بخش است، بخش اول درباره ولایت خدا بر مخلوقات و بخش دوم ولایت مخلوق نسبت به هم مورد بررسی قرار گرفته. عنوان دومین فصل این اثر «ولایت و رابطه آن با امامت» می باشد که شامل سه بخش است: بخش اول در مورد امامت، بخش دوم درباره وصایت و غدیر خم و بخش سوم به ولایت فقیه پرداخته است.

فصل سوم با عنوان «آیات ولایت در تفاسیر شیعی و سنّی» که مشتمل بر دو بخش می باشد. بخش اول آیه اکمال دین، آیه ولایت، آیه تبلیغ و بخش دوم ولایت در نهج البلاغه نامیده شده است.

چهارمین فصل این اثر تحت عنوان «ولایت از دیدگاه بعضی فرق معروف شیعه» و شامل پنج بخش می باشد: اسماعیلیه، شیخیه، کیسانیه، زیدیه و غلاه شیعه.

فصل پنجم با عنوان «ولایت در عرفان» که مشتمل بر سه بخش است: بخش اول دیدگاه عرفا درباره ولایت، بخش دوم نظریات ابن عربی درباره ولایت و بخش سوم به بحث درباره انسان کامل پرداخته است.

ششمین فصل این اثر درباره «ختم ولایت از نظر تشیع و تسنن» می‌باشد که شامل سه بخش است: بخش اول مهدی در تشیع، بخش دوم اعتقاد به مهدویت از دیدگاه اهل سنت و بخش سوم غلاه و مهدویت را مورد بررسی قرار می دهد.

واژه های کلیدی: ولایت، شیعه، سنی،امامت، واقعه غدیرخم، آیات ولایت

فهرست مطالب

چکیده    ۱
مقدمه    ۲
فصل اول    ۷
ولایت در قرآن    ۷
مقدمه    ۸
۱-۱ ولایت خدا بر مخلوقات    ۸
۱-۱- معنای لغوی ولایت    ۸
۱-۱-۲ معنای لغوی ولی    ۹
۱-۱-۳ معنای اصطلاحی ولایت    ۹
۱-۱-۴ معنای اصلاحی ولیّ    ۱۰
۱-۱-۵ واژه ولایت در قرآن    ۱۱
۱-۱-۶ ولایت خداوند تعالی    ۱۲
۱-۱-۷ ولایت تکوینی خداوند    ۱۳
۱-۱-۸ ولایت تشریعی خداوند    ۱۴
۱-۱-۹ تفاوت ولایت تکوینی و تشریعی خداوند    ۱۵
۱-۱-۱۰ ولایت عام    ۱۵
۱-۱-۱۱ ولایت خاص    ۱۶
۱-۱-۱۲ ولایت خاصه با واسطه و بی واسطه    ۱۷
۱-۱-۱۳ ولایت اخصّ    ۱۸
۱-۲ ولایت مخلوق نسبت به هم    ۱۹
۱-۲-۱ ولایت بشری یا ولایت انسان ها نسبت به یکدیگر    ۱۹
۱-۲-۲ ولایت خاص رسول اکرم (ص) و مؤمنینی که در حال رکوع در راه خدا انفاق می کنند.    ۱۹
۱-۲-۳ ولایت مؤمنین بر مؤمنین    ۲۱
۱-۲-۴ ولایت اصناف خاص فقهی    ۲۲
۱-۲-۵ ولایت کافران بر مؤمنین    ۲۲
۱-۲-۶ ولایت ملائکه بر انسان ها    ۲۴
۱-۲-۷ ولایت شیاطین نسبت به انسان    ۲۴
فصل دوم    ۲۷
ولایت و رابطه آن با امامت    ۲۷
مقدمه    ۲۸
۲-۱ امامت    ۲۸
۲-۱-۱ امام در لغت    ۲۸
۲-۱-۲ معانی امام در قرآن    ۲۹
۲-۱-۳ امامت نزد امامیه    ۳۰
۲-۱-۴ رابطه ولی، نبی و رسول    ۳۶
۲-۱-۵ فرق بین رسول و نبی و امام    ۳۸
۲-۱-۶ مقام ولایت قابل وصول برای همگان است.    ۳۸
۲-۱-۷ امامت و تشیع    ۴۰
۲-۱-۷-۱ اهمیت امامت    ۴۰
۲-۱-۸ تحکیم ولایت    ۴۱
۲-۲ وصایت و غدیرخم    ۴۳
۲-۲-۱ عقیده وصایت و جانشینی حضرت علی (ع)    ۴۳
۲-۲-۲ حدیث یوم الدار    ۴۴
۲-۲-۳ حدیث منزلت    ۴۵
۲-۲-۴ حدیث غدیر    ۴۶
۲-۲-۵ حدیث ثقلین    ۴۹
۲-۲-۶ حدیث لوح    ۴۹
۲-۲-۷ ولایت تشریعی و تکوینی در نبوت و امامت    ۵۲
۲-۲-۸ انواع ولایت تشریعی    ۵۲
۲-۲-۸-۱ تفویض تشریع احکام    ۵۲
۲-۲-۸-۲ زعامت سیاسی و اجتماعی    ۵۳
۲-۲-۸-۳ ولایت در اموال عمومی    ۵۴
۲-۲-۸-۴ مرجعیت در معارف و احکام اسلام    ۵۴
۲-۲-۹ ولایت تکوینی    ۵۵
۲-۲-۱۰ علی (ع) و مسئله وصایت از دید عرفانی اهل سنت    ۵۸
۲-۲-۱۱ واقعه غدیر خم    ۶۶
۲-۲-۱۲- غدیریه ها    ۷۱
۲-۳ ولایت فقیه    ۷۷
۲-۳-۱ ولایت فقیه از نظر شیعه    ۷۷
۲-۳-۲ سخنی از مرحوم آیت اله بروجردی (ره)    ۷۸
۲-۳-۳ نظر امام خمینی (ره) درباره ولایت فقیه    ۷۹
۲-۳-۴ ولایت اعتباری    ۷۹
۲-۳-۵ ولایت تکوینی امام معصوم از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)    ۸۰
۲-۳-۶ نظر شیخ مفید (ره)    ۸۴
۲-۳-۷ نظر شیخ مفید (ره) درباره اقامه حدود    ۸۵
۲-۳-۸ نظر محقق کرکی (ره)    ۸۶
۲-۳-۹ دیدگاه قرآن و حدیث درباره حکومت فقیه    ۸۷
۲-۳-۹-۱ حدیثی از اهل سنت درباره خلافت    ۸۹
فصل سوم    ۹۳
آیات ولایت در تفاسیر شیعه وسنی    ۹۳
مقدمه    ۹۴
۳-۱ آیه اکمال دین و اتمام نعمت    ۹۴
۳-۱-۱ زمان و سبب نزول آیه    ۹۵
۳-۱-۲ آیه ولایت    ۹۸
۳-۱-۳ زمان و سبب نزول آیه    ۱۰۰
۳-۱-۴ آیه تبلیغ    ۱۱۱
۳-۱-۵ زمان و سبب نزول آیه    ۱۱۲
۳-۱-۶ اشعار صفی علیشاه در شأن آیات مذکور    ۱۲۰
۳-۲ ولایت در نهج البلاغه    ۱۲۲
فهرست منابع و مآخذ    ۱۲۶

فهرست منابع و مآخذ

۱- قرآن کریم

۲- قیصری، شرح فصوص الحکم، ص ۷۶

۳- قرشی، قاموس قرآن، ۷/۲۴۵

۴- کلینی، اصول کافی، کتاب الایمان و الکفر، باب من أذی المسلمین و احتقرهم، حدیث ۸٫

۵- یثربی، عرفان نظری، ص ۳۸۹٫

۶- جوادی آملی، شمیم ولایت، ص ۹۷٫

 ۷ – خرمشاهی، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ۲/۲۳۲۳٫

۸- خرمشاهی، دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ۲/۲۳۲۳٫

۹- طوسی، الغیبه، نقل از دایره المعارف اسلام، ۱۰/۱۳۶٫

۱۰- نوبختی، التنبیه، ص ۹۵ ، نقل از دایره المعارف اسلام، ۱۰/۱۳۷٫

۱۱- اسدی گرمارودی، درس هایی از اصول عقاید، ۲/۱۳۰-۱۲۹٫

۱۲- اکبری، سیمای امیرالمؤمنین، ص ۱۶۸٫

۱۳- ناصرخسرو، دیوان اشعار، تصحیح حاج نصر الله تقوی، ص ۶۱۴٫

۱۴- بصائر الدرجات، ۱/۲۰ باب ۱۰؛ بحارالانوار، ۲۵/۱۰۳-۱ ، نقل از خمینی، ولایت فقیه، ص ۵۳٫

۱۵- بحارالانوار، ۱۸/۳۸۲ باب اثبات المعراج و معناه و کیفیته.

مقدمه

مسئله ولایت یکی از اساسی ترین و ریشه‌ای‌ترین مسائلی است که گستره آن تمامی دایره دین، از هدایت ظاهری و باطنی، عبادی و اجتماعی تا زعامت و خلافت و … را در بر می گیرد.

در باور تشیع و عرفان اسلامی ولایت همچون روحی در کالبد دین است که بدان حیات و زندگی می بخشد؛ زیرا قوام و استمرار دین، همچنین حیات دینی پیروان آن در گرو وجود کسی است که پاسدار حدود و مرزهای آن باشد و لازمه این معنا آن است که چنین شخصی، خود عالم و عارف به تمامی این حدود و قوانین آن باشد و این تنها برای کسی حاصل است که به نهایت درجه قرب به حق رسیده و صاحب مقام ولایت مطلقه الهی باشد تا بدین وسیله بتواند از مبدأ هستی، علوم و معارف دینی را اخذ نماید. چنین فردی نزد شیعه، تنها شخص امام معصوم (ع) و نزد اهل سنّت حضرت رسول اکرم (ص) و نزد عرفا، ولیّ کامل محمّدی (ص) است. کمتر کسی است که از اهمیت مسئله ولایت در دیدگاه اعتقادی شیعه، هر چند اجمالاً، مطلع نباشد، بلکه حتی به عقیده برخی، تشیع و ولایت مرادف با یکدیگرند، به گونه ای که اطلاق یکی، دیگری را در ذهن تداعی می نماید و شاید اگر بگوییم ولایت در عرفان، بخصوص در مکتب ابن عربی نیز دارای چنین اهمیتی است، گزاف نگفته ایم.

همانطور که در تشیع، ولایت، باطن دین و سرّ عبادات است، در عرفان نیز ولایت، باطن و اساس جمیع کلمات انسانی و سرآغاز رسیدن به مراتب عالی این کمالات است که این، نیز همان غایت دین می‌باشد، پس نزد عرفا نیز ولایت، باطن و اصل دین است. همچنانکه در تشیع به مقتضای آیه شریفه واذ ابتی ابراهیم …[۱] ، مقام امامت رسول برتر از نبوت و رسالت اوست، در عرفان نیز مرتبه ولایت او برتر از نبوت و رسالتش می باشد.

همانطور که در تشیع، امام و ولی کامل، واسطه در فیض الهی است، در عرفان نیز جمیع نعمات الهی ابتدا بر انسان کامل و سپس به واسطه او بر حقایق عالم نازل می شود.[۲]

و نیز همچنانکه در تشیع، وجود امام و  حجّت حق سبب تعادل نظام هستی، بلکه عامل برپایی و قوام آن می باشد و حدیث شریف «لو لا الحجته لساحت الارض باهلها»[۳] به آن اشاره دارد در عرفان نیز بقای ولی کامل محمدی (ص) سبب بقای این عالم است، همچنانکه رحلت او از دار دنیا، سبب زوال آن می باشد.

همانطور که ملاحظه می شود جوهره بحث ولایت در عرفان، قابل قیاس و حتی تطبیق با دیدگاه تشیع در این باره است، اگرچه احیاناً در بیان صاحب نظران شیعی و غیرشیعیِ آن در تعیین مصداق، اختلاف نظر وجود داشته باشد.

طرح این گونه مسئله ولایت در عرفان، ظاهراً از حکیم ترمذی آغاز گردیده است. وی اولین کسی است که علیرغم سنّی بودنش درباره حقیقت ولایت و مراتب آن مطابق با دیدگاه شیعه، سخن رانده و آن را در جهان بینی عرفانی داخل نموده است.[۴]

ابن عربی که خود از برجسته ترین عرفای متأخر است، تحت تأثیر شدید این حکیم عظیم الشأن قرار گرفت و مباحث ولایت او را شاید بتوان گفت در حدی افراطی تر از وی، طرح و گسترش داد و دامنه آن را تا عالم غیب نیز کشاند، چنانکه حقیقت ولایت مطلقه الهی را از آنِ حقیقت محمدی (ص) می داند که در نظر وی، اولین تعیّن و برترین مظهر و مجلای حق، همچنین سبب و غایت و غرض از آفرینش ماسوی است.

موضوع مورد بحث در این رساله، «ولایت از دیدگاه دو مذهب تشیّع و تسنّن» می باشد و غرض از آن، به هیچ وجه، ترجیح نظر یک مذهب بر دیگری نیست، بلکه مقصود بیان نظریات این دو مذهب درباره موضوع مذکور است.

بنابراین، موضوع و هدف اصلی این تحقیق بررسی ولایت در اسلام است، اعم از آراء مذهب تشیع که خود شاخه های متعدد دارد و نیز دیدگاههای اهل سنّت.

بدیهی است که با در نظر گرفتن ابعاد مختلفی که ولایت در اسلام و قرآن دارد و با عنایت به اینکه تحقیق مستقلی در این موضوع صورت نگرفته و این اثر، اولین تحقیقی است که به بررسی ولایت از دیدگاه‌های مختلف، از جمله قرآن، عرفان، فرق معروف شیعه و عقاید اهل سنّت می‌پردازد، وجود کاستی ها در این اثر، چندان دور از انتظار نیست و ادامه و تکمیل آن نیاز به تحقیقات مفصل بعدی دارد که امید است از این پس، در این مسیر انجام شود.

انگیزه نگارنده از انتخاب این موضوع، محوری و مهم بودن بحث ولایت در میان مسلمانان عموماً و شیعیان خصوصاً و در میان عرفا به طور اخصّ است، چرا که همیشه این سئوال ذهن نگارنده را به خود مشغول کرده که آیا ولایت مورد بحث در شیعه، همان ولایت مورد نظر در عرفان است یا نه. و مطلب دیگری که برایم سئوال برانگیز بود نوع اعتقاد به مهدویت نزد اهل سنّت و تفاوت آن با مهدویت مطرح در تشیّع بود و همین عوامل مرا بر آن داشت تا این موضوع را برای تحقیق برگزینم.

اثر حاضر مشتمل بر این فصول است:

اولین فصل به مبحث «ولایت در قرآن» اختصاص داده شده که مشتمل بر دو بخش است، بخش اول درباره ولایت خدا بر مخلوقات و بخش دوم ولایت مخلوق نسبت به هم مورد بررسی قرار گرفته. عنوان دومین فصل این اثر «ولایت و رابطه آن با امامت» می باشد که شامل سه بخش است: بخش اول در مورد امامت، بخش دوم درباره وصایت و غدیر خم و بخش سوم به ولایت فقیه پرداخته است.

فصل سوم با عنوان «آیات ولایت در تفاسیر شیعی و سنّی» که مشتمل بر دو بخش می باشد. بخش اول آیه اکمال دین، آیه ولایت، آیه تبلیغ و بخش دوم ولایت در نهج البلاغه نامیده شده است.

چهارمین فصل این اثر تحت عنوان «ولایت از دیدگاه بعضی فرق معروف شیعه» و شامل پنج بخش می باشد: اسماعیلیه، شیخیه، کیسانیه، زیدیه و غلاه شیعه.

فصل پنجم با عنوان «ولایت در عرفان» که مشتمل بر سه بخش است: بخش اول دیدگاه عرفا درباره ولایت، بخش دوم نظریات ابن عربی درباره ولایت و بخش سوم به بحث درباره انسان کامل پرداخته است.

ششمین فصل این اثر درباره «ختم ولایت از نظر تشیع و تسنن» می‌باشد که شامل سه بخش است: بخش اول مهدی در تشیع، بخش دوم اعتقاد به مهدویت از دیدگاه اهل سنت و بخش سوم غلاه و مهدویت را مورد بررسی قرار می دهد.

و در پایان، نتیجه گیری، پیشنهادها و … به اختصار گنجانده شده است.

با مروری گذرا بر موضوعات مندرج، محدوده پژوهشی خود را مشخص کردیم تا شیفتگان ولایت با زمینه فکری مناسب به کندوکاو در این مجموعه بپردازند.

فصل اول:ولایت در قرآن

 مقدمه

در این فصل به معنای لغوی و اصطلاحی ولیّ و ولایت پرداخته شده و سپس ولایت با توجه به آیات شریفه قرآن، تقسیم بندی شده و تحت دو عنوان کلیِ «ولایت خدا» و «ولایت مخلوق» مورد بررسی قرار گرفته است.

 ۱-۱ ولایت خدا بر مخلوقات

۱-۱- معنای لغوی ولایت

واژه ولایت به فتح واو به معنای نصرت و یاری و به کسیر واو به معنای امارت و تولیت است. ولایت مأخوذ از ولی به معنی قرب هم استعمال شده است. مطابق این معنا، ولایت دارای معنای عامی می شود که شامل هر نوع قرب و نزدیکی است. چنانکه راغب می گوید: وَلاء و توالی آن است که دو چیز چنان باشند که میانشان چیز دیگری نباشد و به طور استعاره به نزدیکی، وَلاء و توالی گویند خواه در مکان باشد یا صداقت یا نصرت یا اعتقاد.[۵]

از این رو می توان گفت که معنای قرب، معنای عامی است که شامل تمامی معانی دیگر ولایت می شود و شاید نظر بعضی که قائلند وَلایت و وِلایت هر دو به یک معنی می باشند در واقع ناظر به همین معنا باشد و فقط به جهت تفاوت میان معانی فرعی آنها، یکی را فتحه و یکی را کسره داده اند. این نظر با توجه به اشتراک این دو، در معانی دیگرشان قوّت بیشتری می یابد. همچنانکه وَلایت به فتح واو را به دوست داشتن، دوست شدن، یاری دادن، دست یافتن بر چیزی و  تصرف کردن در آن، پادشاهی راندن و تسلط پیدا کردن؛ و ولایت به کسر واو را به والی شدن، قدرت، سلطان و پادشاهی نیز معنا کرده اند.[۶]

۱-۱-۲ معنای لغوی ولی

ولی به معنای سرپرست و اداره کننده امر و نیز به معنی دوست و یاری کننده می آید. ولی از وَلْیْ است به معنی نزدیکی بدون فاصله و او کسی است که به تدبیر امور از دیگری احق و سزاوار است. به رئیس قوم والی گویند که به تدبیر و امر و نهی امور، نزدیک و مباشر است.[۷]

۱-۱-۳ معنای اصطلاحی ولایت

ولایت در اصطلاح به معنای قیام عبد به حق است. یعنی اخلاق او به اخلاق الهی و اوصاف او به اوصاف الهی مبدل گردد و این امر وقتی محقّق می شود که حضرت حق، متولّی امور او گردد تا آنکه او را به غایت قرب و تمکین برساند. چنانکه در حدیث قدسی است.

هنگامی که خدا، در شب اسراء پیامبر را به میهمانی پذیرفت، پیامبر از خدا سئوال کرد: پروردگارا! منزلت مؤمن نزد تو چگونه است؟ خدا در جواب فرمود: ای محمد! آن کس که ولیّ‌ای از اولیای مرا اهانت نماید، آشکارا با من به ستیز برخاسته است و من برای نصرت اولیای خود از هر چیزی سریع‌تر و شتابان‌ترم. هیچ بنده‌ای از بندگانم با وسیله ای محبوب تر از انجام فرایض به من تقرّب نمی جوید. اگر او محبوب من و من محبّ او شدم، همه مجاری ادراکی و تحریکی او را به عهده می گیرم، بنابراین اگر او می فهمد با نور علمی من می‌فهمد.[۸]

به طور کلی ولایت در اصطلاح عبارت است از قرب و نزدیکی به خداوند.[۹]

۱-۱-۴ معنای اصلاحی ولیّ

ولیّ در اصطلاح، کسی است که حق تبارک و تعالی به موجب آیه و هو یتولّی الصّالحین[۱۰] متولّی امور او گردیده است و وی را از عصیان و خذلان که نتیجه ارتکاب به معاصی است حفظ می کند و او را به مرتبه کمال رجال می‌رساند. یعنی مرتبه رجال لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکر الله[۱۱] و رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه[۱۲].

قشیری در رساله خود درباره ولی دو احتمال می دهد: ولی بر وزن فعیل است که یا به معنای فاعلی آن است و بدین معنا بر کسی اطلاق می شود که همواره در طاعت الهی می باشد بدون آنکه از او معصیتی سربزند و یا به معنای مفعولی آن می باشد که در این صورت به معنای کسی است که حق تعالی همواره حفظ و حراست او را از ارتکاب به معاصی به عهده گرفته است. همانطور که آیه شریفه و هو یتولی الصالحین به آن اشاره دارد.

ابن عربی در تعریف اولیاء چنین می گوید: همانا اولیاء کسانی اند که حضرت حق جل جلاله نصرت و یاری آنها را در مقام مجاهده با دشمنان چهارگانه یعنی هوی، نفس، دنیا و شیطان به عهده گرفته است.[۱۳]

 ۱-۱-۵ واژه ولایت در قرآن

در قرآن کریم ۲۳۳ بار مشتقات مختلف ماده «ولی» به کار رفته است. از این تعداد ۱۱۰ بار به صورت فعل (ماضی – مضارع – امر) و ۱۲۳ بار به صورت اسم به کار رفته است. در نزدیک به نیمی از استعمالات قرآنی واژه های خانواده ولایت به معنای لغوی به کار رفته اند، و به دور از اصطلاحات فنی عرفانی، کلامی و فقهی ولایت می باشند. بر اساس موارد استعمال قرآنی، مراد از ولایت، نحوه ای نزدیکی بدون فاصله بین دو شیء است که موجب نوعی حق تصرف و مالکیت تدبیر در غیر می شود. در ولایت نوعی اولی و احق بودن به غیر از خود او نهفته است. در کلی ترین تقسیم، ولایت در قرآن به دو قسم ولایت ایجابی و ولایت سلبی تقسیم می شود. مراد از ولایت ایجابی، ولایتی است که از سوی قرآن کریم به رسمیت شناخته شده، تجویز شده و بالاتر از آن از پیروان قرآن کریم خواسته شده آن را بپذیرند و از برکات دنیوی و اخروی آن بهره‌مند شوند. دخول در حوزه ولایت ایجابی از لوازم دینداری و خداپرستی است. و ولایت سلبی نیز ولایتی منفی است و چنین ولایتی نقطه ولایتی نقطه مقابل تدیّن و مسلمانی است و جامعه قرآنی جامعه ای است که از این ولایت مورد نهی قرآن به درآمده باشد.



[۱] . بقره/ ۱۲۴٫

[۲] – قیصری، شرح فصوص الحکم، ص ۷۶٫

[۳] – مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.

[۴] – محمد بن الحسن بن بشیر حکیم ترمذی از محدثان و حافظان و صوفیان معروف سده چهارم هجری است که تا سال ۳۱۸ هجری حیات داشته است. از کتب معروف وی، کتاب ختم الاولیاء است که در خصوص مسئله ولایت و مقام ولی و مقصد خاتم الاولیا پرداخته است. ابن عربی در فتوحات، بارها از وی نام می برد و برخی از عقاید خود را درباره ولایت، مستند به او می‌نماید. (عثمان یحیی، مقدمه ختم الاولیاء،  ص ۱۱۱-۱۳).

[۵] – قرشی، قاموس قرآن، ۷/۲۴۵٫

[۶] – دهخدا، لغتنامه دهخدا، ۱۵/۲۳۲۲۷

[۷] – قرشی، قاموس قرآن، ۷/۲۴۷

[۸] – کلینی، اصول کافی، کتاب الایمان و الکفر، باب من أذی المسلمین و احتقرهم، حدیث ۸٫

[۹] – یثربی، عرفان نظری، ص ۳۸۹٫

[۱۰] – اعراف/۱۹۶٫

[۱۱] – نور/ ۳۷٫

[۱۲] – احزاب / ۲۳٫

[۱۳] . ابن عربی، فتوحات مکیه،  ۲/۵۳٫

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رابطه دموکراسی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (ره)
  • مقاله مشروعیت ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره)
  • مقاله مبانی مشروعیت مطلقه فقیه
  • مقاله مباحثی پیرامون ولایت فقیه
  • مقاله مقایسه ولایت و قیمومت و آثار آن ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.