تحقیق روانشناسی عمومی

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق روانشناسی عمومی

تعداد صفحات : ۱۱۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

روانشناسی ( یا بهتر بگوییم رفتارشناسی ) کیفیت  رفتار موجودات (ارگانیزم ) را با استفاده از روشهای علمی مورد بررسی و تحقیق قرار می دهد . مطالعه  رفتار بطور کلی موضوع  علم روانشناسی را تشکیل خواهد داد واین بررسی صرفا جنبه  مطالعه  رفتار آدمی را در بر نمی گیرد بلکه شامل رفتار کلیه موجودات خواهد شد

الگوهای رفتاری بر پایه سه عامل اصلی توارث، رشد و یادگیری قرار دارند که هر یک در ساختمان موجود و رشد و نمو آن موثر می باشد. توارث در اثر انتقال صفات از والدین به نوزاد از راه ژن های کروموزوم ها امکان پذیر است.

دو عامل اصلی ۱_ تغییرات در ژنها (موتاسیون) و ۲_ تغییرات درمحیطی که تحت آن ژنها فعالیت می کنند باعث می گردند تغییرات در جهت پیش بینی نشده ای بوقوع پیوندند.

به طور کلی رشد رفتاری با توجه به محدودیت های تکاملی آنها انجام می گیرد. این کیفیت در مطالعاتی که با میمونها و رشد آنها در محیط های بشری بررسی شده کاملا آشکار گردیده است. افراد گونه های خاص جانداران بیشتر خصوصیات خود راحتی در بهترین شرایط نگهداری می نمایند ولی تعلیمات مخصوص به رشد برخی از الگوهای رفتار کمک می کند.

در مورد شرایط عمومی رشد و نمو نه تنها عوامل توارث اهمیت دارند بلکه تغذیه و فعالیت غدد درونی (ترشح هورمونها) نیز موثرند.

موارد خاص رشد و تکامل شامل مطالعه الگوهای ادراک ، رفتار کلامی، فعالیت های عقلانی و ذهنی و همچنین رفتار اجتماعی می گردد. پاسخ های نوزاد نشان می دهند الگوهای ادراکی او پراکنده و نا منظم بوده در مقابل هر محرکی که قدرت ایجاد پاسخ داشته باشد فعالیت عمومی ظاهر می کند. باستثناء تکامل توانائی های حرکتی مهمترین تغییرات دوران ابتدائی زندگی کودک رشد کلام است. مراحل رشد کلامی شامل تقلید ، کاربرد انفرادی کلمات و سپس جمله سازی می باشد رشد مفاهیم ذهنی که بخشی از فعالیتهای عقلانی و هوشی کودک را تشکیل می دهد ارتباط نزدیک با رشد مهارت های ادراکی  و کلامی دارد. کودک ابتدا مفاهیم آسان و قابل رویت را فرا می گیرد آنگاه بتدریج صفات را می آموزد پیاژه سه دوران مهم را بصورت زیر بیان می کند:

۱_ فعالیت های حسی ، حرکتی پس از تولد ۲_ دوره فعالیتهای حسی و ۳_ دوره فعالیت رسمی _ رشد هوش و قوای عقلانی نیز ارتباط نزدیک با رشد و تکامل کلام و مفاهیم دارد. در رشد هوش باید به اهمیت توارث و محیط توجه نمود. رشد رفتار اجتماعی از هشت ماهگی ببعد بتدریج ظاهر می شود و در سنین قبل از ورود بدبستان توسعه می یابد. رشد رفتار اجتماعی را باید از جنبه عضویت فرد در گروه اجتماعی و ازنظر انفرادی مطالعه نمود.

واژه های کلیدی: روانشناسی، کیفیت رفتار، توارث، تکامل و رشد، تحریکات عصبی، یادگیری

فهرست مطالب

نگاهی بر روانشناسی عمومی    ۱
تعریف روانشناسی    ۱
تاریخچه علم روانشناسی    ۳
ظهور روانشناسی تجربی    ۱۲
مکاتب روانشناسی    ۱۷
موضوع علم روانشناسی    ۲۵
تعریف علم    ۲۶
روش علمی    ۲۷
مفهوم نظریه علمی    ۲۸
کیفیت  رفتار    ۳۲
۲_ پاسخ:    ۳۶
متغیرهای مستقل و وابسته    ۳۷
رشته های روانشناسی    ۳۸
روان شناسی به عنوان یک حرفه (شغل)    ۳۹
ارتباط روانشناسی با سایر رشته ها    ۴۰
اساس زیستی رفتار    ۴۱
توارث    ۴۱
ترکیب یاخته ها    ۴۱
کیفیت توارث و محیط    ۴۷
نقش توارث    ۴۷
آزمایش با حیوانات در زمینه توارث    ۴۸
آزمایش با انسان در مورد توارث    ۵۰
نقش محیط    ۵۱
کیفیت رفتار غریزی    ۵۲
محدودیت های رشد رفتار از نظر تکامل    ۵۵
شرایط عمومی رشد و نمود    ۵۹
رشد و تکامل قبل از تولد    ۶۲
مرحله تخمی    ۶۲
مرحله رویانی    ۶۳
مرحله جنینی    ۶۳
حرکت    ۶۳
تکامل و رشد پس از تولد    ۶۴
رشد جسمانی    ۶۴
رشد عمومی    ۶۵
نوع عصبی    ۶۶
نوع لنفی    ۶۶
نوع تناسلی    ۶۷
حساسیت  و بازتاب ها    ۶۷
حرکت    ۶۹
کیفیت رشد و پختگی    ۷۱
پختگی و آمادگی    ۷۲
پختگی و تجربه    ۷۶
موارد خاص رشد و تکامل    ۷۸
رشد ادراک    ۷۸
رشد کلام    ۷۹
رشد مفاهیم ذهنی    ۸۰
رشد هوش و قوای عقلانی    ۸۱
رشد رفتار اجتماعی    ۸۲
خلاصه فصل    ۸۳
اساس  عصبی  رفتار    ۸۵
یاخته  عصبی (نورورن )    ۸۶
تحریکات عصبی    ۸۷
خواص تحریک عصبی    ۸۸
آستانه تحری    ۸۹
قانون همه یا هیچ    ۸۹
مرحله  تحیریک ناپذیری    ۹۰
نظر کلی به سلسله اعصاب    ۹۱
بازتاب ها    ۹۱
ساختمان مغز    ۹۴
ساختمان مخ    ۹۵
روشهای مطالعه فعالی های مغزی    ۹۶
مراکز خاص فعالیت درمخ    ۹۹
فعالیتهای متشکل تر مغز    ۹۹
شرطی شدن و تمرکز فعالیتهای مغز    ۱۰۱
یادگیری انتخابی    ۱۰۲
یادگیری ماز    ۱۰۴
فعالیت های روانی و ناحیه پیشانی    ۱۰۵
شبکه عصبی و نقش آن در هیجانات    ۱۰۷
موج نگاری مغز و یادگیری    ۱۰۸
فرضیه حرکتی آگاهی    ۱۰۸
حواس و پدیده های مخصوص آنها    ۱۱۰
همبستگی های فیزیکی ، روانی    ۱۱۱
پس تصویر منفی    ۱۱۲
رنگ  کوری    ۱۱۲
منابع و ماخذ:    ۱۱۴

منابع و ماخذ:

 ـ روانشناسی عمومی / دکتر سیروس عظیمی

ـ راهنمایی و مشاوره (مفاهیم و کاربردها) دکتر عبدالله شفیع آبادی

ـ مشکلات رفتاری / نویسنده : ایزولده انله / مترجم: سپیده خلیلی

ـ روان شناسی تربیت / دوره کاردانی تربیت معلم کد ۱۰۱۹

نگاهی بر روانشناسی عمومی

 تعریف روانشناسی

اصطلاح  سایکالوژی یا پسیکولوژی از دو کلمه یونانی ‍Psyche بمعنای روح و روان و Logos  بمعنای مطالعه ترکیبی گردیده است.

ولی اصولا مطالعه بررسی خصوصیات مربوط به عادات، رفتار کردار و عکس العمل های یک فرد را روانشناسی یا بمعنای لغوی کلمه (مطالعه نفس) گویند.

از تمام عجایبی که بشر بدنبال آن می گردد چه در روی زمین و چه در آسمانها جالب ترین آنها بنظر می آید که خود بشر زنده باشد چه با مطالعات و تحقیقات علمی که در این  زمینه شده با این نتیجه رسیده اند که بیشتر منظور از تحقیقات و بررسی های علمی از جنبه های مختلف طبیعی،  اجتماعی و اقتصادی شناسائی طبیعت بشر بوده است تا خود طبیعت . دانشمندان نیز با مباحثات و مجادلات علمی تا اندازه ای با این نتیجه رسیده اند که بشر هنوز در مقابل مواهب طبیعت وجود ناچیز و بی فایده است و اگر چه علم ستاره شناسی ثابت کرده است که زمین تقریبا نزدیک به مرکز جهان است ولی با این وجود هنوز شناسائی موقعیت زمین برای بشر امری تصوری است. طبیعت هیچگاه احتیاج به شناسایی ندارد و از نظر بشری دلائل بسیار است که چرا اصولا بشر عقالمند به کشف  راز طبیعت و تشخیص افراد ساکن در آن می باشد.

 تاریخچه علم روانشناسی

واژه ای که بنام (روانشناسی)  برای شناساندن علم مطالعه و بررسی رفتار رواج یافته ترجمه لغت پسیکولوژی ( یا با تلفظ انگلیسی سایکالاجی) می باشد که در اصل  از دو  کلمه یونانی پسیکه بمعنی روح و روان و لوگوس بمفهوم تحقیق و بیان مشتق شده است. پسیکه مفاهیم متعدد دارد. برخی  آنرا بمعنی دیگر روان تفسیر نموده اند. این کلمه نام یکی از خدایان افسانه ای یونان قدیم بوده که در ابتدا زندگی بشری و فنا پذیر  داشته بعدا در زمره خدایان در آمده و جاودان گردید.

کیفیت روح یا روان  نیز ناشی از افسانه جاودانی  پسیکه می باشد  .بنابر  کیفیت فوق تردیدی  نیست  دانش روانشناسی  دارای تاریخچه  طولانی فلسفی  و باستانی است و آغاز آن از زمان شناخت بشر وسیله خودش و آشنائی  او به کیفیات و حالات رفتاری خود و نسبت به محیط و اجزاء سازنده آن می باشد واین تاریخچه  جنبه  کاملا فلسفی  داشته و شرایط یک عالم  تجربی  را نداشت  زیرا روانشناسی  دانشی نوین و جوان می باشد و تنها از اواخر قرن نوزدهم بصورت یک علم تجربی بمنظور مطالعه علمی رفتار در آمد.  از اینجهت  علیرغم  گذشته فلسفی  و باستانی بسیار طولانی آن تاریخچه علمی بسیار کوتاهی دارد .مع الوصف در این مدت قلیل گامهای  بسیار مهمی  در زمینه اشاعه مبادی علمی آن برداشته شده بطوریکه امروزه یکی از مهمترین  و قابل توجه ترین علوم بشری می باشد .

بطوریکه بعدا اشاره می کنیم موضوع تحقیق دانش روانشناسی   رفتار موجودات بطور کلی است .و دراین مطالعه بمسائل روح و روان  آنطوریکه  مورد نظر قدما و فلاسفه  بوده و توجهی نمی شود و چه بهتر می بود که در ازاء واژه  روانشناسی ، کلمه ((رفتار شناسی )) برای این دانش بکار می رفت تا هیچگونه ابهامی در موضوع باقی نمی ماند . ضمنا واژه ای مانند ((روانشناسی ))  همواره حاوی کیفیات  و حالات اورءالطبیعه  و آنچه سابقا  علم النفس   می نامیدند می باشد و از اینجهت نمی توان در راه اثبات مبادی علمی  آن کوشش لازم را بعمل  آورد در صورتیکه ((رفتار شناسی ))  مانند واژه های  مشابه  ((زیست شناسی   )) یا ((انسان شناسی ))  جنبه  علمی این دانش  را ظاهر ساخته و آنرا  بحق  در زمره   علوم  قرار می دهد .اساس   علمی  روانشناسی  غیر قابل  انکار  و فعالیت  دانشمندان در مطالعه  علمی رفتار بدون تردید آنرا در جرگه   علوم تجربی  قرار داد و خواهد داد .با وجود این تا زمانیکه کلمه ((پسیکولوژی )) رایج  می باشد لاجرم  به حفظ  و رعایت واژه مشابه فارسی آن یعنی ((روانشناسی  )) هستیم . در عین حال  کوشش باید بر این باشد که دانش مزبور را در جرگه  سایر علوم تجربی و آزمایشگاهی قرار داده آنرا از فلسفه و ادبیات جدا سازیم .

نظری به تاریخچه فلسفی  روانشناسی _ بررسی گذشته فلسفی  و باستانی روانشناسی  بسبب اهمیت آن در پیشرفت علمی روانشناسی الزامی است و بهمین جهت بتفصیل  به شرح این تاریخچه از ازمنه قدیم می پردازیم . بشر بمنظور شناخت خود و کیفیت زندگی  از زمانیکه قدرت تفکر منطقی  یافت  بفعالیت  پرداخت  ولی از آنجا  که حدود دانش  او محدود بود توصیف وابستگی  حوادث رویدادها را در قالب  عوامل  و علل مرموز و ماوراءالطبیعه  توجیه می نمود .  مثلات تصور  می کرد خدایان فعالیت های  طبیعی ( رعد و برق و طوفان و باران و غیره )   را هدایت می کنند و بهمین ترتیب نیروها و قدرت ها درونی بشر را از طریق  تاثیر قدرت ((ارواح ))  تفسیر زندگی و تحرک  و بطور خلاصه  آنچه بستگی  به زیستن داشت بوجود میاودند .مفارقت  و جدائی  آنها از کالبد سبب  مرگ  و نیستی  می گردید .این طرز تلقی  و توجیه  همان  اعتقاد بعالم روح بود که قرون متمادی  تفکر آدمی را بخود انحصار داد .تنها در یک زمان اینگونه تفکرات جنبه منطقی و تا حدودی  علمی بخود  گرفت و آن نیز در زمان  نوابغ  یونانی مانند افلاطون  و ارسطو  بود که با گذشت آنان این جهش علمی  نیز بزوال گرائی لازم است به نظریات این نوابغ در زمینه کیفیت زندگی و حیات اشاره نمائیم .

نظریه فلاسفه یونان _ از ابتدا ی سال  ۶۹۰ قبل از میلاد خردمندان یونانی  پیرامون  نظام کلی جهان بحث وتعمیق نمودند و خواه و ناخواه  این مباحث و نظریات با رابطه و پیوند انسان و عالم هستی  نیز ارتباط یافت . پاره ای از این عقاید از نظر روانشناسی  اهمیت  داشتند و هنوز نیز ارزش  خود رااز دست نداده اند .

در حدود سالهای میان ۴۹۰ تا ۴۳۵  ق. م  امپداکلیس  معتقد  بود جهان هستی  از چهار عنصر  آب _ باد _ خاک و آتش  ترکیب  یافته است بقراط بین سنین ۴۰۰ تا ۳۷۷  ق. م  این عناصر را بچهار خصلت  و خوی آدمی تعبیر کرد و عقیده داشت حالت و مزاج افراد بستگی بموازنه و تعادل میان این چهار خصلت  دارند . این نظریه هنوز کماکان  از طرف  بسیاری از دانشمندان مورد تائید می باشد و چهار مزاج  بقراط را بطوریکه بعدا  خواهیم  دید اساس  سازمان  شخصیت دانسته و می کوشند از اینطریق میان طبایع  بشری و صورجسمانی افراد ارتباط برقرار سازند . افلاطون عوامل طبیعی را به دو گروه اجسام و تصورات تقسیم نمود . برای تصورات دو منشا قائل شد : برخی ذاتی و همراه با روح و دیگران زائیده  مشاهدات موجود زنده از راه حواس بودند .

از اینجا  دو گانگی جسم  و روح که در فرضیه روانی _ جسمی فلسفه  و روانشناسی مطرح می شود بوجود آمد .

یکی از بزرگترین متفکران یونانی ارسطو در بسیاری  از مقالات  و آثار خود مسائلی را مورد بحث قرار داد که از جهت  شناخت رفتار بشری از دیدگاه علمی بعنوان قدم اولیه  محسوب می گردد . بدیهی است ارسطو  نیز در چهار چوب محدودیتهای  زمان خود گرفتار  بوده است و نمی توانست مانند دانشمندان امروزه تفکر  کاملا علمی داشته باشد .  علیرغم  این محدودیت  ها نظریات  علمی زیر از خلال نوشته های او آشکارند : (۱) دانش  و آگاهی  قابل توجهی  در مورد تشریح و فیزیولوژی  بدن (۲) تعبیر  یادگیری  در سایه همکاری  تصورات در نتیجه  تماس و مجاورت ، مقابله و تباین یا تشابه       (۳)  عقیده  و تصوراتیکه  حیوانات گروه  یا مجموعه متوالی و مداومی تشکیل می دهند که از اشکال پست شروع ببالا ختم می شوند (۴) تاکید روی اشاعه و پیشرفت دانش متکی  بر مشاهده  و در نتیجه  بر اساس توسعه  علوم تجربی _ باید اشاره کنیم نظریه ارسطو با افلاطون که روش قیاس عقلی را پایه گذاری کرد و سبب پیشرفت  فلسفه شد تفاوت دارد .

پس از ارسطو یونانیان به علم اخلاق توجه کردند از آن جمله  زنو فیلسوف  معتقد بود یک فرد عاقل باید تابع  دلیل و برهان بوده و بر تمامی هوی وهوس خویش فائق آید و درمقابل  خوشی ها و بلایا بی تفاوت و یکسان باشد . از طرف دیگر اپیکور  عقیده داشت هدفهائی همانا لذت و خوشی است و هر عملی که باعث  ایجاد عقاید  یونانیان اهمیت بسزائی  داشت و این نه تنها بواسطه  مزیت و برتری آن بلکه  در اثر حقیقتی بود که عرضه می داشتند  و در پایان کار علم فلسفه را بمدت پانزده قرن در تحت سلطه و نفوذ خود در آوردند .

تفکر فلسفی  در عصر مسیحیت _ بعد از تولد  مسیح  و نضج  بعدی کلیسا  توجه به علم و فلسفه بستگی به توجیه  و تفسیر مذهب و تعالیم روحانی یافت . تفکر فلسفی جهت دیگری  پیش گرفت ومسئله  روح و جسم بر مبنای تعلیمات مذهبی پایه گذاری شد . از آنجا که در مذهب مسیح پدیده روح و کیفیات خاص آن جای مشخصی و قاطعی دارند هر گونه کوشش برای احتراز از دو گانگی روح و جسم  بی ثمر بودو زندگی آدمی را بواسطه  تجلیات روح  می دانستند و جدائی از آنرا بصورت مرگ توجیه می نمودند .

علیرغم  این نظریات دانشمندانی از میان روحانیون درصدد تحقیق  در باره فعالیت های خاص بشر پرداختند که از میان آنها می توان به چند فرد اشاره نمود  .سنت اگوستین  بفعالیت های خود آگاه توجه نموده نظریه  خود را در مورد هماهنگ ساختن  و توسعه تدریجی  آن اظهار داشت . وی همچنین روش خوشتن  نگری را درباره فعالیتهای  خود آگاه  عنوان نمود و بدین ترتیب باعث پیشرفت قطعی  آنچه  که بعدها بنام روانشناسی فعالیت ذهنی معروف گردید شد .سنت توماس کوشش نمود تا علم و مذهب را با یکدیگر تطبیق  و هماهنگی دهد . بنا بعقیده  وی حقایق علمی  متکی برمشاهده و تجربه اند و حال آن که حقایق مذهبی متکی بر قدرت توانائی آسمانی کلیسا می باشد .

احیاء علوم _ در قرن پانزدهم و شانزدهم تمدن غرب در جهات مختلفی کشانده می شد لکن  صور و اشکال جدیدی در هنر _ ادبیات و موسیقی  ظاهر شدند .اکتشافات جغرافیائی  متعددی  صورت گرفت  و قدرت کلیسا بنحو موقعیت آمیزی  مورد شک و تردید  و اعتراض  واقع شد تحقیقات  علمی قابل ملاحظه ای در جریان بود که از مهمترین  آنها تحقیقات کپرنیک در نجوم  _کپلر در نجوم _گالیله در نور  و نجوم _ نیوتن  در فیزیک و روانشناسی بصری و سرانجام هاروی در فیزیولوژی می باشد .شاید سهم اصلی این دانشمندان در روانشناسی همانا تاکید آنان روی مطالعه عینی  حقایق بطور کلی است .

100,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلام
  • مقاله روانشناسی سیاسی برتراند آرترویلیم راسل
  • مقاله بومی سازی روانشناسی
  • مقاله آدلر و نظریه های روانشناسی فردی
  • مقاله روش های تحقیق در روانشناسی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.