تحقیق مشکلات تحصیلی ناشی از تحمیل رشته از سوی والدین

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق مشکلات تحصیلی ناشی از تحمیل رشته از سوی والدین

تعداد صفحات : ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در واقع این تحقیق بررسی مشکلات تحصیلی ناشی از تحمیل رشته از سوی والدین و عواقبی که بهمراه این مشکلات برای دانش آموزان مربوطه مطرح شده است از جمله افت تحصیلی مورد توجه قرار می‌گیرد که این افت تحصیلی ناشی از عدم علاقه شخصی در رشته تحصیلی مورد نظر می باشد.

یکی دیگر از دلایل انتخاب و اهمیت آن در رابطه با بهداشت روانی دانش آموزانی که انتخاب رشته به آنها تحمیل شده است بخوبی قابل بحث می باشد بگونه ای که آیا این انتخاب رشته مطابق با توانایی فردی می باشد ؟ آیا مطابق با علاقه و انگیزه او می‌باشد؟آیا پیشرفت تحصیلی را می توان به راحتی برای او فراهم آورد یا اینکه تحت فشار و استرس می توان موفقیت و پیشرفت را علی رغم علاقه او می توان داشت.

بنابراین تحقیق به مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک آموزش و پرورش کرج که خود انتخاب رشته کرده اند با دانش آموزانی که تحت فشار والدین به این رشته آمده اند، می پردازد.

با توجه به آنچه که از یافته ها می توان فهمید و در واقع تفاوتی که میان دو گروه از دانش آموزان که خود با علاقه و انگیزه انتخاب رشته کرده اند و دانش آموزانی که با اجبار به این رشته تحصیلی آمده اند از نظر آماری معنی دار است و در نتیجه باید انسان بعنوان یک موجود آزاد و صاحب اختیار وانتخابگر و از طرفی با توجه به محدودیتهایی که در پیش روی قرار دارد راههایی را پیشنهاد کرده و با توجه به اینکه دارای علاقه و انگیزه می باشد که در واقع این عوامل بعنوان موتور و جهت دهنده او هستند.

ازمیان راههای پیشنهاد شده با توجه به علائق و انگیزه ها و تواناییهای خود هدفهایی و راههایی را برگزیند و خود انتخاب نماید انتخابی که متناسب با فاکتورها و عوامل نامبرده می باشد و همانگونه ای که دیده شده است به منظور حفظ سلامت و بهداشت روانی بخصوص دردوره نوجوانی و جوانی مسئولین امر تربیت و آموزشی وباید توجه داشته باشند که آنها با کمی اطلاعات و تجربیات روبرو هستند و از طرفی سرشار از علائق و احساسات و امیال هستند . لذا ضمن توجه به این عوامل بسیار مهم می توانند اطلاعات و تجربیات مختلف را در خصوص اوامر مختلف بخصوص رشته تحصیلی در اختیار آنها گذارده و از آنها بخواهند که خود آنها تصمیم بگیرند و با توجه به اینکه حتی اگر دانش آموزانی که استعداد تحصیلی بالائی نداشته باشند بلکه در حد متوسط و یا گاهی پایین تر از آن می باشد می توانند به پیشرفت و موفقیت تحصیلی دست یابند لذا باید توجه مسئولین به امر تعلیم وتربیت را به این مهم سوق داد یعنی که این برتری و پیشرفت و موفقیت در آدمی بصورت امری ذاتی می باشد باید مورد توجه قرارگیرد و بخصوص والدین باید به آن بیشترین بها را بدهند زیرا اولین انتخابها و تصمیم گیری و تعیین هدفهای هر فردی در خانواده انجام می پذیرد باشد .

واژه های کلیدی: مشکلات تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، انتخاب رشته،

فهرست مطالب

مقدمه     ۵
هدف کلی     ۷
اهداف ویژه تحقیق     ۷
بیان مسئله     ۷
اهمیت موضوع تحقیق     ۹
فرضیه های تحقیق     ۱۰
روش انجام تحقیق     ۱۰
روش آماری     ۱۰
نمونه آماری     ۱۰
روش جمع آوری اطلاعات     ۱۱
محدودیتهای تحقیق     ۱۱
محدودیت در کنترل محقق     ۱۱
تعریف عملیاتی واژه ها و اطلاعات    ۱۱
پایه های علمی ونظریه های مربوط به مسئله مطرح شده     ۱۵
انگیزش و پیشرفت تحصیلی     ۱۷
سابقه پژوهش     ۲۰
روش تحقیق     ۲۲
متغیرهای تحقیق    ۲۲
جامعه هدف : (تحقیق روی چه گروهی انجام شده است)    ۲۳
حجم نمونه     ۲۳
روش نمونه گیری     ۲۴
ابزار سنجش     ۲۴
یافته های تحقیق     ۲۷
تجزیه و تحلیل دادها     ۲۸
نتیجه گیری    ۳۴
پیشنهادات     ۳۶
فهرست منابع    ۳۷
ضمائم      ۳۸

فهرست منابع :

۱-شفیع آبادی   نظریه شغلی و حرفه ای  چاپ مجدد ۱۳۷۰ انتشارات رشد

۲-ترجمه دکتر شفیع آبادی نظریه مشاوره و روان درمانی چاپ ۱۳۶۹ نشر دانشگاهی

۳-شورترز راتسون    اصول راهنمایی     چاپ ۱۳۶۹ نشر دانشگاهی

۴-شاملو سعید     بهداشت روانی      چاپ ۱۳۶۷ دهخدا

۵-دکتر سیف علی اکبر روانشناسی پرورشی  چاپ ۱۳۶۳ انتشارات آگاه

مقدمه :

این تحقیق شامل پنج فصل می باشد که هر فصلی دارای بخشهای است بطور کلی هدف من از این تحقیق این بوده که بدانم خانواده ها تا چه حدی بر روی انتخاب رشته فرزندانشان تاثیر دارند و جامعه ما تا چه حدی به بعضی از رشته ها و مشاغل بها می دهد و برخی از آنها تا چه حد بی ارزش هستند زیرا سالیانه تعداد زیادی از افراد به دانشگاه ها راه می یابند و تعداد زیادی هم فارغ التحصیل می شوند بدون اینکه والدین بفهمند خواست قلبی آنها چیست و اینکه آیا این افراد به این رشته ها و مشاغل علاقه دارند یا به دلیل اجبار والدین تن به این کار می دهند که امروزه این امر در جامعه ما زیاد دیده می شود.

هدف کلی :

مطالعه رابطه انتخاب رشته توسط والدین برای دانش آموزان وعملکرد تحصیلی دانش‌آموزان می باشد.

اهداف ویژه تحقیق :

مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک که خود انتخاب رشته کرده اند با دانش آموزانی که بالاجبار به این رشته آمده اند.

بیان مسئله :

مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک آموزش و پرورش کرج که خود انتخاب رشته کرده اند با دانش آموزانی که تحت فشار والدین به این رشته آمده اند.

اگر نقش فرد و خانواده و مدرسه واجتماع را که می توانند در موفقیت فرد موثر باشند درنظر بگیریم آنگاه می توانیم در خصوص واهمیت هر یک از موارد بالا بطور مفصل صحبت کنیم.

لازم به ذکر است که اگر زمینه های لازم توسط خانواده و مدرسه و اجتماع فراهم آید به منظور رشد و تحقق بخشیدن آن انگیزه و هدفهای فرد به مراتب موفقیت او بیشتر خواهد شد که در این خصوص در فصل سوم بخش پایه های علمی و نظریات مربوط به مسئله مورد تحقیق صحبت شده است.

نکته قابل توجه اهمیت دادن و توجه داشتن به تفاوتهای فردی می باشد که گاهی اوقات برخی از خانواده ها به آن توجهی نکرده و می گویند که بله چون فرزندمان این عمل را انجام داده این هم می تواند یکی از زمینه هایی که از طرف خانواده موجبات این موفقیت را فراهم آورد توجه به تفاوتهای فردی بین افراد می باشد و آنگاه این توجه است که اهمیت نقش فرد را در خصوص پیشرفت و یا عدم آن مشخص می‌نماید لذا چون مقدار و میزان پیشرفت تحصیلی فرد به عوامل و فاکتورهای زیادی بستگی دارد که از میان آنها مهمترینش علاقه و انگیزه و توانایی او می باشد بنابراین سعی شده که در این تحقیق توجه افراد به این فاکتورها جلب شود یعنی شاخص مهم در پیشرفت تحصیلی افرادیکه خود با علاقه انتخاب رشته کرده اند و افرادیکه بدون هیچ انگیزه ای به این رشته تحصیلی آمده اند مورد توجه قرار گیرد وعملکرد این دو گروه با توجه به این فاکتورهای مهم در پیشرفت تحصیلی مورد مقایسه و توجه می‌باشد.

اهمیت موضوع تحقیق :

در واقع این تحقیق بررسی مشکلات تحصیلی ناشی از تحمیل رشته از سوی والدین و عواقبی که بهمراه این مشکلات برای دانش آموزان مربوطه مطرح شده است از جمله افت تحصیلی مورد توجه قرار می‌گیرد که این افت تحصیلی ناشی از عدم علاقه شخصی در رشته تحصیلی مورد نظر می باشد.

یکی دیگر از دلایل انتخاب و اهمیت آن در رابطه با بهداشت روانی دانش آموزانی که انتخاب رشته به آنها تحمیل شده است بخوبی قابل بحث می باشد بگونه ای که آیا این انتخاب رشته مطابق با توانایی فردی می باشد ؟ آیا مطابق با علاقه و انگیزه او می‌باشد؟آیا پیشرفت تحصیلی را می توان به راحتی برای او فراهم آورد یا اینکه تحت فشار و استرس می توان موفقیت و پیشرفت را علی رغم علاقه او می توان داشت.

یکی دیگر از ضرورتهای حاضر کمک به فهم بهتر افت تحصیلی در رشته ریاضی فیزیک می باشد با توجه به اینکه رشته ریاضی فیزیک از نظر اجتماعی مقبولیت بیشتری دارد و نیز با توجه به اینکه احتمال پذیرفته شدن در دانشگاه های برای فارغ التحصیل شدن در رشته ریاضی فیزیک بیشتر است لذا والدین برای افزایش احتمال موفقیت فرزندانشان در کنکور آنها را تشویق می کنند تا در رشته ریاضی فیزیک شرکت نمایند بعضا این تشویق بصورت تحمیل در می آید که بررسی این تحمیل در

عملکرد تحصیلی دانش آموزان قابل بررسی می باشد.

فرضیه های تحقیق :

۱-آیا بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک که خود انتخاب رشته کرده اند با دانش آموزانی که بالاجبار آمده اند تفاوت وجود دارد.

۲-چند درصد از افرادیکه بالاجبار انتخاب رشته کرده اند از تحصیل در این رشته ناراضی اند.

روش انجام تحقیق :

روش انجام این تحقیق بصورت پس از وقوع می باشد و روی دانش آموزان سال دوم دبیرستان انجام گرفته است.

روش آماری :

روش انجام آماری این تحقیق بصورت آزمون T  بوده است که به منظور برآورد و محل میانگین جامعه مورد استفاده قرار می گیرد.

نمونه آماری :

۵۰نفر از دانش آموزان را به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته ام که آنها را به ۲ گروه تفکیک نموده ام که گروهی با رضایت انتخاب رشته کرده اند و گروهی دیگر بالاجبار والدین به این رشته آمده اند.

روش جمع آوری اطلاعات :

روش جمع آوری اطلاعات به دو صورت انجام گرفته است.

الف:با استفاده از پرسشنامه ساخته شده توسط محقق

ب:مصاحبه با مسئولین مدرسه

محدودیتهای تحقیق :

یکی از محدودیتهایی که در ارتباط با انتخاب نمونه برای محقق وجود داشت بدست آوردن نمرات حقیقی و واقعی آنها بود چرا که در واقع نمرات ثلث اول میانگینی از عملکرد دانش آموزان و تاحدودی از نظر آنها نظری بوده نه عملی مثلا نمرات پای تخته وکلاس و دفترچه و از این قبیل وقتی از معلمین و یا خود دانش آموزان سئوال می شود آنها اینگونه اظهار نظر می کردند و رضایتی کامل در میان آنها وجود نداشت.

محدودیت در کنترل محقق :

در واقع آن روائی و پایائی پرسشنامه است که مطالعه خاصی در این مورد صورت نگرفته است.

تعریف عملیاتی واژه ها و اطلاعات:

پیشرفت تحصیلی : بالا آمدن و ترقی نمرات و معلومات دانش آموزان براثر عوامل مختلف

انگیزش: نیروی محرک درونی انسان و عامل جهت دهنده وسوق دهنده به سوی اعمال خاص

40,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره عمومی
  • تحقیق رابطه نوع مدیریت آموزشی بر پیشرفت تحصیلی
  • تحقیق میزان اثر بخشی روش تدریس فعال همیاری بر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی
  • مقاله ارائه الگوی ریاضی جهت پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم بر مبنای جو سازمانی مدرسه و رضایت شغلی معلمان
  • تحقیق بررسی رابطه بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.