مقاله بررسی و شناخت خشونتهای زنان علیه مردان، گزارش شده در روزنامه های کشور

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

مقاله بررسی و شناخت خشونتهای زنان علیه مردان، گزارش شده در

روزنامه های کشور

تعداد صفحات : ۶۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

خشونت در خانواده به عنوان پدیده ای نابهنجار نه تنها از منظر اخلاقی و ارزشهای انسانی مطرود است به سلامت جسمی و روانی خانواده را به طور مستقیم و غیر مستقیم تهدید می‎کند و نتایج ناخوشایندی را برای جامعه بهمراه دارد.

یکی از پیامدهای بزرگ اجتماعی خشونت زنان علیه مردان استمرار بخشیدن به یک زندگی نابهنجار است وحتی دریک خانواده که خشونت وجود دارد فرزندان آن می آموزند و به نوبه خود و در آینده آن را تکرار می کنند و این پدیده به چرخه خشونت معروف است. از عوارض مهم اجتماعی این پدیده فشارزیاد روی دوش سازمانهای دولتی است و بدیهی است وقتی حجم کار زیاد شود. خودبه خود کیفیت تنزل پیدا می‎کند و دیگر اینکه آمار طلاق بالا می  رود و هر کدام از زوج ها می خواهند زندگی مستقلی را آغاز کنند.

این تحقیق سعی دارد که بررسی و شناخت پدیده خشونت زنان علیه مردان را مورد مطالعه قرار دهد و از آنجایی که این پدیده در جامعه رو به گسترش بوده ضرورت دارد که تمامی ابعاد آن مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد.

در رابطه با افزایش خشونتهای زنان و عواملی که باعث آن می‎شود می‎توان گفت که :

عدم آشنایی زنان با حقوق قانونی خود چه در رابطه با ازدواج و کار و … باعث این افزایش شده است زنان بدون آگاهی از حقوق قانونی خود در رویارویی با مشکلات با چاره اندیشی غلط دست به اعمال خشونت بار می زنند.

در بررسی پیامدهای اجتماعی که خشونت زنان در جامعه علیه مردان ببار می آورد این گونه استنباط شد که  با توجه به نقش خطیر و مهم تربیت که اساسا بر عهده زنان می‎باشد اگر ما آن وظیفه مهم را برعهده قشری که خود دچار مشکل می‎باشد گذاشت باید انتظار نسلی خشن و دارای ناهنجاریهای فراوان را کشید.

همچنین طلاقهایی که منجر به از هم پاشیدگی بنای یک خانواده می‎شود می‎تواند جامعه را با مشکلات عدیده ای همچون بچه های طلاق که خود دارای مسائل و مشکلات فراوان اجتماعی فرهنگی، اقتصادی می‎باشد و در قسمتهای مختلف جامعه می‎تواند ناهنجاریهایی را به بار آورد.

 واژه های کلیدی: خشونت، خشونت زنان، طلاق، ارزشهای اخلاقی، رسانه های جمعی، خانواده،

فهرست مطالب

فصل اول : مقدمه
تاریخچه مطالعاتی     ۲
بیان مسئله     ۱۰
فرضیات یا پرسشهای تحقیق    ۱۴
اهداف مطالعاتی    ۱۵
حدود مطالعاتی    ۱۶
اهمیت مطالعاتی    ۱۷
تعریف اصطلاحات    ۱۹
فصل دوم: مرور مطالعاتی
خشونتهای خانگی    ۲۶
آزار جنسی     ۲۷
تحریک زنان توسط مردان    ۲۸
بی اعتنایی به ارزشهای اخلاقی     ۲۸
پست انگاشتن نقش های زنانه     ۲۹
فصل سوم: روش تحقیق
رسش تحقیق    ۳۳
طرح تحقیق    ۳۴
فن تحقیق    ۳۵
طرح تحلیلی    ۳۶
طرح اجرایی    ۳۷
فصل چهارم: ارائه و تجزیه و تحلیل اطلاعات
دختران خشن    ۳۹
رسانه های خشن    ۴۰
نادیده انگاشتن نهاد خانواده     ۴۳
فرهنگ سازی بر اساس حقوق اسلامی و انسانی    ۴۳
همگام با پیشرفت صنعتی     ۴۵
مدارس آگاه     ۴۶
تشنجات خانوادگی و دختران نوجوان    ۴۷
اوقات فراغت    ۴۸
فصل پنجم: استنتاج
استنتاج     ۵۲
پیشنهادات     ۵۶
ضمائم    ۵۷
کتابنامه     ۵۹

کتابنامه

–  آلن بیرو- فرهنگ علوم اجتماعی – باقر ساروخانی – تهران- کیهان- چاپ اول .

–   آندره میشل- جامعه شناسی و ازدواج- تهران- انتشارات موسسه مطالعات وتحقیقات اجتماعی ۱۳۵۲٫

–   انگلس فردیک- ریشه های خانواده و مالکیت خصوصی و دولت- انتشارات روشان.

–    سازمان ملی جوانان- بررسی وضعیت اوقات فراغت جوانان- موسسه فرهنگ اهل قلم، چاپ اول- زمستان ۱۳۸۱٫

–    کارلسون اولا و فایلتون- سیسلیا- کودکان و خشونت در رسانه های جمعی- مهدی وثوقی- تهران- مرکز تحقیقات- مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی- ۱۳۸۰٫

–    گارودی رژه- زنان چگونه به قدرت می رسند؟ دکتر امان الله ترجمان- انتشارات پرشکوه- چاپ اول- فروردین ۷۹٫

–  گیدنز آستونی- جامعه شناسی- ترجمه منوچهرصبوری- چاپ سوم- ۱۳۷۶- تهران.

–    گولد جولیوس- ویلیام.ل. کولب- فرهنگ علوم اجتماعی- ترجمه گروه مترجمین-ویراستار محمد جواد زاهدی- مازندران- تهران- انتشارات مازیار (۱۳۷۶).

– عزیزی- حمیدرضا- جرائم زنانه- چاپ  اشکان-  ۱۳۷۶ تهران.

–   بهنام جمشید- ایرانیان و اندیشه تجدد- تهران- نشر پژوهش- ۱۳۷۵٫

–     سازمان پژوهش وبرنامه ریزی- جغرافیای استان تهران- انتشارات آموزش و پرورش- چاپ دوم ۱۳۸۰٫

–  اطلاعات شماره ۲۱۸۴- ۱۷ تیر ۱۳۸۳٫

–   ایران- سال نهم شماره ۲۶۸۱- ۸ دی ۱۳۸۲٫

–  جام جم شماره ۱۰۳۶- ۴ آذر ۱۳۸۲٫

-ماهنامه پیما زن- سال دوازدهم- شماره ۱۱- بهمن ۱۳۸۲٫

–    مجله جامعه شناسی ایران- انجمن جامعه شناسی ایران- موسسه انتشارات آگاه-دوره چهارم- شماره ۳- پائیز ۱۳۸۱٫

مقدمه

به تازگی شاهد افزایش پدیده نه چندان جدید خشونت زنان علیه مردان می باشیم. آن امر به صور مختلف آزار و اذیت در قالبهای فیزیکی یا اجتماعی می‎باشد.این تحقیق در نظر داردعل وعوامل به وجود آمدن این پدیده ضد ارزش را به چه صورت فیزیکی مانند همسرکشی آزار و اذیت در دوران عقد و یا بعد از آن طلاق و . مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با مراجعه به روزنامه های کثیر الانتشار مانند کیهان اطلاعت همشهری و جام جم موارد درج شده را باتوجه به  نظریه کارشناسان و مقالات مربوطه مورد کنکاش قرار دهد  و همچنین پیامدها و آثارسوئی را که این امر (خشونت) در جامعه بر جا می گذاد را بررسی نماید.

تاریخچه مطالعاتی[۱]

«یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوان اکرمکم عند الله اتقیکم آن الله علیم خبیر»

هان ای مردم همانا شما ا زیک مرد   وزن آفریدیم و شما را به هیئت اقوام  و قبائی در آوردیم  تا با یکدیگر انس و آشنای یابید بی گمان گرامی ترین شما د رنزد خداوند پرهیزگاران شماست به خداوند دانای آگاه است.[۲]

آئین مقدس اسلام به عنوان کاملترین دین وجامع ترین شریعت همواره بر این نکته تأکید می‎کند که جامعه انسانی از زن و مرد ترکیب یافته است و زن  ومرد از یک گوهر خلق شده اند بر اساس تعالیم عالیه اسلامی هیچ یک از «مردبودن» و «زن بودن» مایه شرافت برتری  ویا افتخار نیست و برتری نزد خداوند تنها بر اساس تقوا می باشد.

اسلام خشونت علیه زنان را به هر شکل نمی پسندد ابعاد فقهی خشونت علیه زنان رابه غلط جزئی از فرهنگ اسلامی  شد و آزار مربوطه به آن واقعاً نگران کننده است و متأسفانه آما رخشونت علیه زنان در جوامع سنتی بسیار شدیدتر و محسوستر از دریافت می‎شود.

در جوامع امروز شاهد پدیده خشونت زنان علیه مردان می باشیم که با توجه به پایگاههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی زنان در جامعه به صور مختلف قابل رویت می باشد.

اولین خشونت در جامعه انسانی را شاید کشته شدن هابیل به دست برادر خود قابیل دانست. و در طی عصرها و قرنها د ر تمدن ها گوناگون پدیده خشونت با توجه به  فرهنگها و شرایط زمان خاص آن زمان به صور مختلف دیده می‎شود در مصر باستان شکنجه بردگان به وسیله فراعنه و حمل و نقل سنگها وزین توسط بردگان در زیر شلاقهای سربازان فراعنه که برای ساختن اهرام و قصرهای آنان بکار می رفت در چین قدیم کشته شدن مردمی رابه عنوان کارگر برای ساختن دیوار چین به بیگاری کشیده شده بودند و تاریخ  گواه این مسئله است که اجساد بسیاری از آنان در لا به لای دیوار مدفون شده است  ودر ایران باستان شکنجه و ضرب و شتم مردمان در سلسله های مختلف پادشاهی برای  کامروایی پادشاهان و وابسته گان آنها نمونه هایی ماندگار در تاریخ می‎باشد زنان با توجه به فیزیک جسمانی و قدت بدن ضعیفی را دارا می‎باشند دوچندان مورد ظلم و تعدی ظالمان قرار گرفته اند در جوامع امروزی نیز شاهد تنوع این خشونتها علیه زنان می باشیم یک از این نمونه ها «خشونت خانگی می‎باشد خانه را غالباً به عنوان پناهگاه امنیت و خوشبختی تصور می‎شود اما خشونت خانگی بخشی از تجربه بسیاری از زنان است. خشونت خانگی بلای اجتماعی جدیدی نیست در سده های میانه و اوایل صنعتی شدن خشونت نسبت به زنان یک جنبه متداول ازدواج بود تا اواخر قرن ۱۹ هیچ قانونی در انگلستان وجود نداشت که مانع از آن شود که مرد  همسرش را مورد آزار جنسی قرار دهد به استثنای آسیب جدی یا قتل. زنان اکنون از حمایت قانونی بیشتری برخورد دارند با این همه هنوز این گونه خشونت بسیار رایج است خشونت علیه زنان درخانه گاهی بسیار جزئی تصور می‎شود اما شواهد و مدارک از پناهگاههای زنان مضروب شد خلاف آن را نشان می‎دهد.»[۳]

نمونه دیگری از این مورد آزار جنسی است که در محیط کار آسان تر اجرا می گردد آزار جنسی در محل کار می تواند به عنوان استفاده از اقتدار شغلی یا قدرت به منظور تحمیل خواسته های جنسی تعریف می‎شود.[۴]

اما خشونت فقط مختص به خشونت مردان علیه زنان نمی باشد بلکه عکس این قضیه نیز در جوامع امروزی به وفور یافت می‎شود. حمید رضا عزیزی در مقاله ای جرائم دخترانه (زنانه) را به ۳ قسمت تقسیم می‎کند: ۱- زنان همه انواع بزهکاری را مرتکب می‎شوند ۲- احساس فشار و هراس از داغ «بزهکاری» برای زنان کاملاً جدی است ۳- زنان ۲ برابر منحرف تلقی می‎شوند یکی بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین اجتماعی و دیگر به سبب «غیرزنانه» و «غیرطبیعی» بودن کاری که انجام داده اند. زیرا برخلاف قواعد رفتار زنانه دست به عمل خلاف زده اند. باید در مورد این فرض که خشونت منحصرا از ویژگی های تبهکاران مرد است محتاط باشیم.[۵] زنان ممکن است خیلی کمتر از مردان در جرایم شرکت کنند اما همیشه از شرکت در ماجراهای خشن بازداشته نمی‎شوند. بنابراین چرا میزان جرایم و خشونت های زنان کمتر از مردان است. بدیهی است برخی از «جرایم زنانه» بخصوص مانند فحشا وجود دارد که به خاطر آن زنان محکوم می‎شوند حال آن که در بسیاری نقاط دنیا مشتریان مرد آن محکوم نمی‎شوند.

در حالی که خشونت علیه زنان به عنوان شرم آورترین مورد نقض حقوق بشر یک جرم بین المللی به شمار می‎آید هنوز بسیاری از زنان قربانی آن می‎شوند. در گیری های جنگ ها، تجاوزهای جنسی، آبستن های اجباری به منظور پاکسازی نژادی و قومی، برخوردار نبودن از آموزش ، ترجیح فرزند پسر بر دختر، خشونت علیه عروسان جوان، ازدواج زودرس و بدتر از همه خشونت های فیزیکی، جسمانی روانی، اجتماعی در نقاط مختلف جهان و … نمادها و ارگان های حقوق بشر را نگران کرده است. این در حالی است که مرتکبان این خشونت ها از پاسخگویی در امان هستند و هیچ محکمه ای آنان را به محاکمه نمی کشاند. از سوی دیگر نه تنها این، نابرابری ها از زندگی زنان ما نیز رخت بر نبسته است بلکه آمارها و گزارش های تکان دهنده نشان از نقض حقوق آشکار آنان دارد. کافی است نگاهی به آمارهای غیررسمی و گزارش های رسیده از ایلام و بلوچستان و جنوب و مشرق و … بیندازیم تا ببینیم در مناطق محروم کشور حتی شهرهای بزرگ چه بر سر زنان که از کم ترین حقوق خود بی خبرند می‎آید.

مردانه بودن جرایم مردان به علت تفاوت در اجتماعی شدن است. بیشتر فعالیت ها و اشتغالات مردان نسبت به زنان غیر خانگی است. با این که روند مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی حضور آنها در عرصه عمومی، اشتغال زنان فعالیت های آموزشی و دانشگاهی و … روز به روز بیشتر می‎شود و با این حال اکثر آنها بخش بسیار زیادتر از زندگی خود را در محیط های خانوادگی می گذرانند.

به گفته آنتونهی گیدنز اکنون که به تدریج تقسیمات جنسی از گذشته کم رنگ تر می‎شوند به سختی می‎توان با قاطعیت گفت که آیا میزان جرایم و الگوهای جرایم زنان شبیه مردان می‎شود یا نه.

شکلیدی اسمیت در سال ۱۹۷۸ در چارچوب نظریه «انگ زنی» پژوهش هایی درباره جرایم و خشونتهای زنانه انجام داد و از تحلیل گزارش های دادگاهها دریافت که دختران بیشتر به این عنوان که باید سرپرستی و حمایت قرار گیرند به دادگاه کشانده میشوند نه این که به جرمی متهم شده باشند یکی دیگر از یافته های او این بو دکه دخترها ظاهراً یا سازگارند یا بسیار خلافکار او می گوید، والدین، معلمان و دختران دیگر هم صدا با هم به دختر خلافکار انگ می زنند که خلاف عرف زنانه عمل می‎کند و رفتار او را باید تقبیح کرد. اما انگ رفتار غیر زنانه باعث می شد که این دختران با رفتاری پرخاشجویانه واکنش نشان دهند و همچنان درمیان همسالان خود محبوب می ماند با این حال دختران خلافکار با طردشدگی رو به رو بودند این طرد شدگی به خاطر زیر پا گذاشتن قانون و طرد زنانگی بود. دختران قانون شکن وقتی انگ می خوردند، از همسالان عادی خود جدا می افتادند دختران دیگر ارتباط با دختران خلافکار منع می شدند و همین دخترها را بیش از پیش به دارودسته های خلافکار وابسته می کرد. انگ خوردن این دختران سبب میشد به سوی شکلهای افراطی تر به بزهکاری کشیده شوند به گفته اسمیت نتیجه نگرشهای حمایتی ناظران مددکاران اجتماعی و یا سایر عاملان اجرایی نیز چیزی جز همان انگ زدن به رفتار تحت عنوان «هرجایی» یا «هرزه» نبود.

همچنین در زونامه جام جم در مورخه ۱۲ مرداد ۸۲ در مقاله ای تحت عنوان «طغیان علیه آرامش زنانه» علل افزایش خشونت در جامعه دختران و زنان را بررسی می‎کند. دراین مقاله آمده است:

از نظر جامعه شناسی به رفتارهایی که از هنجارهای جامعه تبعیت نکنند و میل به خشونت داشته باشند رفتارهای پرخاشگرانه گفته می‎شود. این رفتارها می‎توانند خشونت های زبان و فیزیکی را در خود داشته باشند و جامعه را متحمل زیانهای بسیاری می کنند. رفتارهای خشونت آمیزی که امروز وقتی از دختران سر می زند از سوی جامعه طرد می‎شود از سوی پسران در نظر جامعه بسیار عادی و متناسب با خوی پسرانه است.



[۱]. Back grond of the atudy.

[۲] . سوره حجرات – آیه ۳- ماهنامه پیام زن- سال دوازدهم شماره ۱۱- بهمن ۸۲

[۳] . گیدنز، آنتونی- جامعه شناسی – ترجمه منوچهر صبوری- چاپ سوم- ۱۳۷۶- تهران.

[۴] . گیدنز، آنتونی- جامعه شناسی- ترجمه منوچهر صبوری- چاپ سوم- ۱۳۷۶- تهران.

[۵] . عزیزی حمیدرضا- جرائم زنانه- روزنامه جام جم- شماره ۱۳۸۰- مرداد ۸۲

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله زن از دیدگاه آمار جهانی
  • مقاله خشونت علیه زنان
  • تحقیق خشونت در ورزش
  • مقاله خشونت و تناسب مجازات
  • مقاله جامعه شناسانه خشونت و پرخاشگری تماشاگران در ورزشگاهها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.