مقاله پرخاشگری

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

 عنوان :

مقاله پرخاشگری

تعداد صفحات :۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مقاله حاضر در رابطه با پرخاشگری و علل و علائم آن، راههای تعدیل خشم، روشهای پرخاشگری در نوجوانان، نکاتی در بازسازی کودک خشمگین و … می باشد. یکی از مشکلاتی که خانواده ها ، مدیران ، معاونان و معلمان مدارس با آن روبرو هستند ، مشکل پرخاشگری کودکان و نوجوانان است.
پیشگیری از این مشکلات و یا کاهش آن ، آگاهی خانواده ها و اولیای مدارس از علائم این مشکل و علل ایجاد آن و نیز راههای برخورد با این مسأله کاملا ضروری است. همچنین یکی از سؤالاتی که غالبا توسط پدران ، مادران و معلمان مطرح می شود این است که با افراد پرخاشگر چگونه باید رفتار کرد.
کودکان پرخاشگر در اوایل زندگی به گونه ای پرورش یافته اند که خیلی سریع گناه را به گردن دیگران بیندازند و این فرایند پرورش یافته به مقدار زیادی در داخل خانه صورت گرفته است .
طبیعت افراد انسانی به گونه ای است که در مواجهه با رویدادهای خاص به علل بوجودآورنده آن مراجعه نموده و با تحلیل آن موضع گیری های متفاوتی را از خود نشان می دهند .
پرخاشگری وسیله مؤثری برای رسیدن به هدف نیست گرچه کودک ممکن است در برابر والدین به مقصود خود برسد،ولی در اجتماع،پرخاشگری معمولاً انتقام را به دنبال دارد.
واژه های کلیدی: پرخاشگری، نوجوانان، والدین، مشاجره

 فهرست مطالب

مقدمه: ۱
چکیده: ۲
پرخاشگری چیست؟ ۳
انواع پرخاشگری: ۴
علائم پرخاشگری : ۴
علل پرخاشگری: ۵
راههای تعدیل خشم و پرخاشگری: ۸
طرق دیگر ۱۳
اشکال دیگر پرخاشگری ۱۴
روشهای پرخاشگری در نوجوانان: ۱۶
الف: اذیت کردن و سربسرگذاشتن: ۱۷
ب : مشاجره کردن: ۱۷
ج: تهدید کردن: ۱۸
د : زد و خورد : ۱۸
الف) روش تلقیح استرس یا فشار روانی: ۲۱
جلسه نخست درمان : ۲۲
نکاتی در بازسازی کودک خشمگین ۳۰
نتیجه گیری ۳۱
منابع و مأخذ ۳۲

فهرست منابع

– شفیع آبادی ، عبدالله: راهنمایی و مشاوره کودک ، «۱۳۷۲»
۲- صافی ، احمد: اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش ،«۱۳۷۲»
۳- نوّابی نژاد ، شکوه: رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان ، «۱۳۷۲»

مقدمه:

خشم یکی از هیجانهاست و احساس خشم معمولا توأم با پرخاشگری ، جارو جنجال و دعوا نسبت به شیء یا کسی که خواستگاه ناکامی و موجود خشم است، ابراز می شود.

پرخاشگری را غریزه می دانند که دائم به صورت تخریب، جنگ و آزار گری نمایان می­شود و عقیده دارد پرخاشگری قدیمی ترین انگیزه هاست و احتمالا در آمیبهای تک سلولی هم وجود دارد. خشم حالتی است که در مقابله با وضع دشوار حاصل می شود  و کودک خرد سال خشم خود را به صورت حمله و تجاوز نشان می دهد .

کودک ۳ یا ۴ ساله خشم خود را به وسیله­ی استفاده از قدرت بیانش خاموش می کند و داد و فریاد و ناسزا گویی دارد.کودک اگر از راههای ابتدایی مثل لگد زدن و گریه کردن نتواند خشم خود را تسکین دهد ، به راه های دیگری متوسل می شود . کودک ۵ و ۶ ساله از راه کناره گیری و کودکان بزرگتر از طریق جریحه دار کردن احساسات دیگران خشمشان را تسکین می دهند.

 پرخاشگری چیست؟

پرخاشگری ، عمل یا گفتاری است که به منظور آسیب رسانیدن به شخص دیگر و یا یک شیء انجام می گیرد.

پرخاشگری ، واکنشی است عاطفی که هدف آن مانع یا حذف عامل تهدید است.

پرخاشگری یک نوع مکانیسم روانی است که در ان فرد به طور ناخودآگاه فشار ناشی از محرومیت ها و ناکامیهای خود را به صورت واکنشهای حمله ، تجاوز و رفتارهای کینه توزانه نشان می دهد.

پرخاشگری عملی است که هدفش صدمه و رنج باشد .

از تعاریف بالا و دیگر تعریف هایی که توسط صاحب نظران در مورد پرخاشگری ارائه شده است می توان چنین استفاده کرد:

پرخاشگری رفتاری متمایل به ضرر زدن و زیان رساندن است.

پرخاشگری تمایل یا عمل فرد در جهت آسیب رساندن به یک شخص و یا یک شیء است.

پرخاشگری از رایج ترین واکنشهای کودک نسبت به ناراحتی ها و ناکامیهای اوست.

پرخاشگری تنها به منظور صدمه زدن به دیگران صورت نمی گیرد ، بلکه کسب پاداش ، ارضای نیاز یا رفع موانع نیز می تواند هدف باشد.

در رفتار پرخاشگرانه نوعی واکنش عمدی دیده می شود.

 انواع پرخاشگری:

پرخاشگری را به دو نوع تقسیم می کنند:
وسیله ای و خصمانه.

پرخاشگری وسیله ای ، عبارت است از حمله به دیگران به خاطر بدست آوردن وسیله­ی خاصی یا رسیدن به هدفی.

بیشتر پرخاشگری های خرد سالان از نوع پرخاشگری وسیله ای است معمولاً این حالت از ۱۲ ماهگی در رفتار یک کودک با کودک دیگر دیده می شود . با نزدیک شدن رفتن کودک به مدرسه در نوع پرخاشگری وی هم تغییراتی ایجاد می شود. پرخاشگری خصمانه ، عبارت است از حمله به دیگران به قصد و هدف آسیب زدن به آنان . پرخاشگری خصمانه به صورت لفظی و بدنی صورت می گیرد و با افزایش سن ، پرخاشگری لفظی جای پرخاشگری بدنی را می گیرد.

علائم پرخاشگری :

علائم پرخاشگری متعدد است از جمله :

–  فحش دادن

–   پرتاب شیء

–  لگد زدن

–  جنگ وستیز

–  شکستن اشیا و ضربه زدن

–   حمله به دیگران

–  دروغگویی

–  برهم زدن نظم

–  برانگیختگی بیش از حد

–  فرار از خانه و مدرسه

–  نگاههای تند و خشن

–  به هم فشردن دندانها

–  جیغ زدن

علل پرخاشگری:

صاحب نظران در مورد علل پرخاشگری کودکان و نوجوانان نظریات متفاوتی مطرح می­کنند و علل و غریزی، زیستی و محیطی را ذکر می نمایند.

فروید معتقد است که  پرخاشگری حالتی غریزی است و در تمام انسانها از تولد تا مرگ وجود دارد و بین انسان و حیوان  نیز این حالت مشترک است .

والد- میلیر غریزی بودن پرخاشگری را  مردود دانسته است ، معتقدند که پرخاشگری همواره در پی ناکامی خواهد آمد .

بندورا پرخاشگری را ناشی از رفتار تقلید شده می داند . پیروان نظریه یادگیری اجتماعی معتقدند که پرخاشگری در اثر یادگیری رفتار الگوها ایجاد می شود.

نظریه چهارم این است که اصل و مبنای پرخاشگری می تواند غریزی باشد و وجود چنین نیرویی  برای صیانت ذات یا نظم خلقت لازم است ؛ تنها نحوه بروز آن  مربوط به عوامل تربیتی – اجتماعی است که می تواند متفاوت باشد.

علل پرخاشگری را به علل فیزیولوژیکی و روانی- اجتماعی تقسیم می کنند . علل فیزیولوژیکی پرخاشگری معتـعدند از جمله :

صدمات و آسیبهای دستگاه مغز مانند ضایعات مغزی ، ضربه های مغزی ، تخریب نواحی مغزی (قشر مخ ) ، ساختمان شبکیه و اشکال در سیستم اعصاب

اختلال شنوایی و بینایی

تحریک هیپوتالاموس

اختلال در ترشح غدد

عوامل ژنیتکی که مردان را از نظر جسمی نیرومند کرده ، رفتار خصمانه و پرخاشگرانه را موجب می شود.

سایر بیماریهای جسمی علل محیطی(روانی- اجتماعی) متعددند از جمله:

–        ناکامی و جود مانع برای ارضای نیازها ی مختلف در کودک و نوجوان.

–         یادگیری رفتارهای پر خاشگرانه از طریق مشاهدهء صحنه های درگیری و کشـتار در تلویزیون و سینما و…

–        تنبیه شدید والدین در دوران کودکی فرد .

–        طرد کودک از طرف والدین یا مدرسه.

–        جدایی والدین از هم.

–        غیبت زیاد و طولانی یکی از والدین .

–        وجود جو نامساعد در خانواده و نابسامان بودن خانواده.

–        پرخاشگر بودن پدر یا مادر یا هردو ویا معلمان مدرسه.

–        آزار و اذیت همسالان در دوران کودکی.

–        عدم آگاهی آداب و رفتار با دیگران

–        ترس و دلهره­ی زیاد در خانه و مدرسه.

–        موفقیت در رسیدن به خواستها از کودکی بر اثر پافشاری و پرخاشگری.

–        تبعیض و بی عدالتی در مورد کودک و نوجوان در خانه و مدرسه

–        احساس ناامنی در کودک و نوجوان.

–         بی ارزش شمردن فرد و تحقیر وی در خانه و مدرسه.

–        واگذاری کار فراوان و دادن تکلیف بیش از طاقت کودک و نوجوان.

–        دخالت بیش از حد در کار کودک و نوجوان توسط بزرگتران.

–        ممانعت از فعالیتهای کودک و نوجوان.

–        حسادت در کودک و نوجوانان.

–        شنیدن داستانهای خشونت آمیز.

–        فقر اقتصادی خانواده.

–        اعتیاد والدین یا یکی از آنها

–        رفتار تهدید آمیز معلمان و سایر کارکنان مدرسه.

–        نداشتن برنامه منظم و عدم استفاده صحیح از اوقات فراغت.

–        وجود جو نامساعد و استبداد در مدرسه.

راههای تعدیل خشم و پرخاشگری:  

35,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عوامل مؤثر در پرخاشگری نوجوانان و نقش آنها در روابط اجتماعی
  • تحقیق پرخاشگری در دانش آموزان و راههای کاهش آن در مدرسه
  • تحقیق مشاجره و اختلافات زوجین
  • مقاله بررسی رابطه بین پرخاشگری والدین وافسردگی کودکان مقطع پنجم ابتدایی
  • مقاله علل پرخاشگری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.