تحقیق بررسی گرایش به خانه گریزی در میان دختران نوجوان تهران

تحقیق و پروژه و پایان نامه و مقاله دانشجویی

عنوان :

تحقیق بررسی گرایش به خانه گریزی در میان دختران نوجوان تهران

تعداد صفحات :۱۵۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

این پژوهش مربوط به گرایش خانه گریزی دختران نوجوان است که تحت تاثیر عواملی که در پژوهش به آن اشاره شده است،اقدام به این کار می کنند.برخی ها خانواده را مهم ترین عامل فرار دختران از خانه می دانند اما برخی از نظریه پردازان نظیر ساترلند ، مرتون ، اسگود و.. عواملی مانند اجتماع ، فقر و… را مسئول خانه گریزی فرد می دانند.
پژوهش حاضر در مورد گرایش دختران نوجوان به خانه گریزی است.در ابتدای فصل توضیحاتی در مورد خانه گریزی و اینکه چرا باید مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد داده شد و همچنین فرضیاتی را در مورد خانه گریزی مطرح نمودیم.مانند اینکه به نظر می رسد بین خانواده و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.
و یا به نظر می رسد بین اجتماع و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد و….
سپس بر این اساس وارد فصل دوم شدیم و در مورد پیشینه خانه گریزی تحقیق انجام دادیم و این تحقیق با رفتن به کتابخانه میسر شد و توانستیم علت ها و عوامل موثر بر خانه گریزی را بیابیم.
در فصل سوم روش ها ، تعداد نمونه ، جامعه آماری مشخص شد به این صورت که از روش پیمایشی و اسنادی استفاده کردیم و ۲۵ نفر از دختران نوجوان را به صورت اتفاقی انتخاب نمودیم و سپس اقدام به جدول گرایشی کردیم و بعد از آن مانند لیکرت عمل نمودیم.به این ترتیب که ۱۵ سوال گرایشی و ۱۰ سوال طیفی طرح کردیم و سپس پرسشنامه را در اختیار پاسخگویان قرار دادیم.بعد از جمع آوری پاسخ ها ، به آن کد دادیم به این صورت که تا سوال ۱۵ همان کد گزینه را دادیم و از سوال ۱۶ تا ۲۵ هر چقدر گرایش فرد به خانه گریزی بیشتر بود نمره بیشتر (۵) به آن تعلق گرفت و هر چقدر گرایش آن به خانه گریزی کمتر بود نمره کمتری تعلق گرفت و سپس این اطلاعات را وارد برنامه SPSS کردیم و بعد از طی کردن مراحل آماری به فصل چهارم رسیدیم.
در فصل چهارم جداول توصیفی ، دو بعدی و نمودار ها نشان داده شده است و به این نتیجه رسیدیم که بین متغیرهایی که در سوال های گرایشی بود و سازه اصلی ما (یعنی خانه گریزی) هیچ رابطه معناداری وجود ندارد.مثلاً بین در آمد و خانه گریزی رابطه معناداری وجود ندارد.پس بدین ترتیب همگی فرضیات رد شد.
واژه های کلیدی: دختران نوجوان، خانه گریزی، طلاق والدین، خشونت

فهرست مطالب

پیشگفتار     ۸
چکیده    ۹
مقدمه    ۱۱
بیان مسئله    ۱۳
اهداف پژوهش     ۱۸
اهداف کلی     ۱۸
اهداف جزیی     ۱۸
اهمیت موضوع پژوهش    ۱۹
نظری     ۱۹
کاربردی     ۱۹
فرضیات پژوهش    ۲۱
تعریف عملیاتی     ۲۴
۷- تعریف نظری    ۳۳
محدوده مطالعاتی پژوهش     ۳۷
مقدمه    ۳۹
چارچوب نظری    ۴۰
۱- تعاریف (فرار از خانه)    ۴۱
۱-۱ پایان فرار    ۴۱
۲-۱ فرار و ناهنجاری اجتماعی    ۴۱
۳-۱ روانشناختی فرار    ۴۲
۴-۱ فرار و محیط و خانواده    ۴۳
۵-۱ فرار و مسائل خانوادگی    ۴۴
۶-۱ فرار و فراغت    ۴۵
۱-۱ ویژگی پسران و دختران فراری     ۴۵
۱-۱-۱ رفتار پسران و دختران فراری     ۴۵
۲- عوامل موثر بر فرار از خانه    ۴۶
۱-۲ تبعیض    ۴۶
۲-۲ حضور ناپدری و نامادری    ۴۷
۳-۲ بزهکاربودن والدین    ۴۸
۴-۲ طلاق والدین    ۴۹
۵-۲ رشد ناقص استقلال در فرزندان    ۵۰
۶-۲ والدین    ۵۱
۷-۲ وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون)    ۵۲
۸-۲ تعدد فرزندان    ۵۲
۹-۲ خشونت و تنشهای خانگی    ۵۳
۱۰-۲ همسالان    ۵۴
۱۱-۲ انگیزه    ۵۵
۱۲-۲ اشتغال والدین    ۵۶
۱۳-۲ محدودیت    ۵۷
۱۴-۲ محدودیت جامعه    ۵۸
۱۵-۲ ضعف نظارتهای اجتماعی    ۵۹
۱۶-۲ آزادی مطلق    ۶۰
۱۷-۲ ازدواج اجباری    ۶۱
۱۸-۲ خانواده    ۶۲
۱۸-۲ خانواده    ۶۳
۱۹-۲ بیکاری    ۶۴
۲۰-۲ اشتغال    ۶۵
۲۱-۲ عوامل عاطفی    ۶۶
۲۲-۲ تغییر ارزشها    ۶۷
۲۳-۲ مدرسه و فرار    ۶۸
۲۴-۲ عوامل اجتماعی و روانی موثر بر فرار    ۶۹
۲۵-۲ خلاصه ای از دلایل فرار    ۷۰
۲۵-۲ خلاصه ای از دلایل فرار    ۷۱
۳- آثار فرار از خانه    ۷۲
۱-۳ آثار وسایل ارتباط جمعی    ۷۲
۲-۳ آثاری که فرار از خود به جای می گذارد؟    ۷۳
۳-۳ آثار نامطلوب تکنولوژی    ۷۴
۴- نظریه های مربوط به فرار از خانه    ۷۵
۱-۴ بی هنجاری    ۷۵
۲-۴ اجتماع    ۷۶
۳-۴ تضاد و توسعه اجتماعی نابرابر    ۷۶
۴-۴ تقلید    ۷۷
۵-۴ بزهکاری غیر اجتماعی    ۷۸
۶-۴ فقر یک علت عمومی در پیدایش جرم    ۷۹
۶-۴ فقر    ۸۰
۷-۴ شهرنشینی    ۸۱
۸-۴ درجات فرار    ۸۲
۹-۴ محیط    ۸۲
۵- آمار و اطلاعات    ۸۳
۱- ۵ آمار و دلایل فرار از خانه    ۸۳
۲- ۵ آمار سنی فرار    ۸۴
۲- ۵ آمار سنی فرار    ۸۵
«نتیجه گیری»    ۸۶
مقدمه    ۸۹
روش پژوهش    ۸۹
۳- جامعه آماری    ۹۰
حجم نمونه و روش نمونه گیری    ۹۱
ابزاراندازه گیری (ابزار سازی)    ۹۱
۶- روش جمع آوری اطلاعات    ۹۲
۷- روش های تجزیه و تحلیل (آماری) اطلاعات     ۹۳
مقدمه    ۹۵
جدول (۱/۱)    ۹۶
جدول (۲/۱)    ۹۷
جدول (۳/۱)    ۹۸
جدول (۴/۱)    ۹۹
جدول (۵/۱)    ۱۰۰
جدول (۶/۱)    ۱۰۱
جدول (۷/۱)    ۱۰۲
جدول (۸/۱)    ۱۰۳
جدول (۹/۱)    ۱۰۴
جدول (۱۰/۱)    ۱۰۵
جدول (۱۱/۱)    ۱۰۶
جدول (۱۲/۱)    ۱۰۷
جدول (۱۳/۱)    ۱۰۸
جدول (۱۴/۱)    ۱۰۹
جدول (۱۵/۱)    ۱۱۰
جدول (۱۶/۱)    ۱۱۱
جدول (۱/۲)    ۱۱۲
جدول (۲/۲)    ۱۱۳
جدول (۳/۲)    ۱۱۴
جدول (۴/۲)    ۱۱۵
جدول (۵/۲)    ۱۱۶
جدول (۶/۲)    ۱۱۷
جدول (۷/۲)    ۱۱۸
جدول (۸/۲)    ۱۱۹
جدول (۹/۲)    ۱۲۰
جدول (۱۰/۲)    ۱۲۱
جدول (۱۱/۲)    ۱۲۲
جدول (۱۲/۲)    ۱۲۳
جدول (۱۳/۲)    ۱۲۴
جدول (۱۴/۲)    ۱۲۵
جدول (۱۵/۲)    ۱۲۶
نمودار توزیع جمعیت نمونه  بر حسب سن     ۱۲۷
نمودار توزیع جمعیت نمونه  بر حسب چندمین فرزند     ۱۲۸
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب وضعیت مسکن     ۱۲۹
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب میزان در آمد ماهیانه    ۱۳۰
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب شغل پدر    ۱۳۱
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب تحصیلات پدر    ۱۳۲
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب تحصیلات مادر     ۱۳۳
نمودار توزیع جمعیت  نمونه بر حسب داشتن دوست صمیمی     ۱۳۴
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب در میان گذاشتن مسائل شخصی     ۱۳۵
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب گذراندن اوقات فراغت     ۱۳۶
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب مشورت با خانواده در زمینه کارهای درسی    ۱۳۷
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب بیرون رفتن با دوستان     ۱۳۸
نمودار توزیع جمعیت نمونه بر حسب رفتن به پارک     ۱۳۹
نمودار توزیع جمعیت نمونه  بر حسب سخت گیری والدین در مسائل درسی     ۱۴۰
نمودار توزیع جمعیت نمونه  بر حسب اختصاص دادن به تفریحات     ۱۴۱
بحث و نتیجه گیری    ۱۴۴
تنگناها و محدودیت های پژوهش    ۱۴۵
پیشنهادات پژوهش    ۱۴۶
خلاصه پژوهش    ۱۴۷
فهرست منابع    ۱۴۹

فهرست منابع

– ابهری ، مجید  ، ۱۳۸۰ ، «علل و عوامل بروز رشد آسیب های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آن» تهران ، انتشارات پشوتن.
۲- برزگر ، صادق ، ۱۳۸۲ ، «فرار دختران» تهران ، انتشارات جمال.
۳- حیدری ، مریم ، ۱۳۸۱ ، «روانشناسی فرار از خانه» ، تهران ، انتشارات مهر قائم.
۴- خوش سلوک ، مهران ، ۱۳۸۳ ، «دختران فراری ، اعتیاد و ایدز» ، قم ، انتشارات برهمن
۵- سازمان زندانها ، ۸/۱۳۸۳ ، «مجله اصلاح و تربیت» ، تهران.
۶- شکاری ، عباس ، ۱۳۸۳ ، «رویکرد فلسفی به آسیب شناسی اجتماعی» ، تهران ، انتشارات پویش اندیشه.
۷- شیخاوندی ، داور ، ۱۳۵۰ ، «آسیب شناسی اجتماعی» ، تهران ، انتشارات آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی.
۸- عمید ، حسن ، ۱۳۶۵ ، «فرهنگ سه جلدی عمید» ، تهران ، انتشارات سپهر.
۹- قائمی ، علی ، ۱۳۷۳ ، «خانواده و کودکان دشوار» ، تهران ، انتشارات امیری.
۱۰- کریمی درمنی ، حمید رضا ، ۱۳۸۲ ، «توانبخشی گروههای خاص با تاکید بر مددکاری» تهران ، انتشارات گستره.
۱۱- مرادی سطری ، علی ۸۴-۸۳ ، «پایان نامه ، علل و عوامل موثر بر فرار دختران» ، تهران.
۱۲- مساواتی آذر ، مجید ، ۱۳۷۴ ، «آسیب شناسی اجتماعی ایران» ، تهران ، انتشارات نوبل.
۱۳- معظمی ، شهلا ، ۱۳۸۲ ، «فرار دختران چرا؟» ،تهران ، انتشارات گرایش
۱۴- هاشمی طاری ، مرتضی ، ۸۶- ۸۵ ، جزوه «جامعه شناسی انحرافات اجتماعی» ، تهران ، انتشارات دانشکده.
۱۵- یاووزار ، هالوگ ، ۱۳۸۲ ، «ناسازگاری و بزهکاری در کودکان» ، ترجمه قدیر گلکاران ، تهران ، انتشارات طلایه.
۱۶- روزنامه شرق ، شماره ۳۸۴
۱۷- روزنامه همشهری ، یکشنبه ، سال ۱۳۸۳ دی ماه
۱۸- روزنامه شرق ، سال ۱۳۸۳ ، مردادماه
۱۹- مجله خانواده سبز ۳۰ شعبان ۱۴۴۵ ، سال ششم.
۲۰- مجله خانواده سبز نیمه دوم دی ماه ۱۳۸۳ ، شماره ۱۶

مقدمه

شاید پدیده دختران فراری از منزل و یا آنچه اصطلاحاً «دختران خیابانی» گفته می شود یکی از مشکلات بسیار پیچیده ای است که مرکز رسمی و غیر رسمی در تهران و درجات کمتر شهرهای دیگر با آن درگیر هستند.این پدیده فقط به فرار دختران از خانه محدود نمی شود بلکه پیامدهای دیگری نیز به دنبال دارد که افتادن در دام اعتیاد ، شبکه های فساد از جمله آنهاست.

پدیده دختران فراری یا فرار دختران از منزل در هر جامعه ای وجود دارد و واقعیتی غیر قابل انکار است.در کشور ما نیز به علت ازدیاد تعداد این دختران ، طی سالهای اخیر به عنوان معضلی اجتماعی مطرح شده است.

شاید ما فرار از خانه را به عنوان یک جرم تلقی کنیم ولی همانطور که اشاره شد این مسئله یک آسیب اجتماعی است که خود موجب بوجود آمدن مشکلات بعدی است.در واقع بر روی پدیده فرار از خانه عواملی تاثیر گذار  است و این عوامل باعث جدی تر شدن این مسئله می شود.

در جوامع دیگر نیز دختران در پاسخ به شرایط نامطلوب ، اقدام به فرار از خانه می کنند که در بسیاری از این کشورها نهادهای یاریگری و حمایتی قوی وجود دارد ، ولی در کشور ما دختری که از خانه فرار می کند از ترس دستگیری ، بازداشت ، زندان و یا حتی بازگرداندن به منزل از دست سیستم قضایی نیز فرار می کند و از تماس با موسسات اجتماعی خودداری می کند.

پس بهتر است قبل از آنکه شاهد پیامدها و بحرانهای اجتماعی ، فرهنگی و روانی این مسئله باشیم و قبل از آنکه پیامدهای آن ، کیان روابط انسانی و خانوادگی و امنیت روانی و اخلاقی جامعه را به خطر اندازد ، متخصصان و برنامه ریزان طرحی نو در افکنند تا با این مسئله برخورد درست صورت گیرد.از طرفی دختران فراری واقعیت امروز جامعه ما هستند.به نظر می رسد که می توان با تقویت و گسترش نهادهای یادیگری و مدد کاری و…. از پیامدهای آن کاست.

 

بیان مسئله

دختران فراری عموماًً کسانی هستند که به دلایل گوناگونی مانند ، اعتقاد به اینکه در خانواده به آنان بی توجهی شده است ، یا تحت تاثیر ساز و کارهای روانی برای رسیدن به امنیت روانی و رهایی از سلطه ی والدین ، در پی یافتن قدرتی شایسته بر می آیند تا با تسلیم شدن و اطاعت از آنان ، نگرانی و اضطراب درونی خود را کاهش دهند.

شاید بتوان گفت : دختران فراری از گروه افرادی هستند که در خانه احساس امنیت نمی کنند و پنداشت صحیحی از اوضاع و احوال بیرون از خانه ندارند ، اینان زمانی به اشتباه خود پی می برند که در بیرون از خانه مورد سو استفاده قرار می گیرند و موقعیت برای بازگشت آنان مشکل تر می شود.

فرار از خانه تقریباً در همه کشورها صورت می گیرد و از آن به عنوان یک معضل خانوادگی- اجتماعی نام برده می شود.اما چیزی که شایان ذکر است این که فرار دختران بیش از پسران گزارش شده است.بدیهی است فرد فراری اگر دختر باشد احتمال بیشتری دارد که وضعی ناگوارتر از هر پسر فراری داشته باشد.از این رو به فرار دختران بیشتر تاکید می گردد.

در فرار دختران از خانه عوامل بسیار گوناگونی نقش دارد مانند : عوامل اقتصادی ، فرهنگی ، خانوادگی و… البته می توان گفت مشکلات رفتاری هم می تواند در روابط اعضای خانواده تاثیر بسزایی داشته باشد.با توجه به اینکه خانواده ها حقوق مساوی برای فرزندان دختر و پسر خود قائل نیستند.اما بطور معمول حمایت و مراقبت بیشتری درباره دختران معمول می دارند.بعضی از خانواده ها بدون آگاهی دادن به دختران و تبیین علت مراقبت والدین فقط به شدت نسبت به آنان سختگیری می کنند و آنها را مورد محدودیت های مختلف قرار می دهند و گاه کوچکترین رفتار آنان را مورد تنبیه قرار می دهند و در بسیاری از موارد حفظ و مراقبت از آنان را با خشونت در هم می آمیزند و تعصب والدین به منبعی برای ایجاد اختلاف با دخترانشان تبدیل می شود و هنگامی که دختران از وضعیت پیرامون خود مطلع می شوند و در زمانی که بیش از حد تحت فشار باشند می گریزند.

اما همانطور که عدم توجه به نیازهای عاطفی فرزندان می تواند عامل فرار از خانه باشد توجه بیش از حد والدین و در اختیار بودن امکانات رفاهی فرد و داشتن آزادی مطلق هم می تواند مسائلی را به بار آورد.

اشتغال والدین و عدم حضور آنها باعث می شود که کنترلی بر روی رفتار اعضای خانواده نداشته باشند و همین امر نیز باعث فرار می شود.به نظر بسیاری از صاحب نظران مهمترین علت عمده فرار از خانه عامل اقتصادی و یا همان (فقر) است.

مارکس معتقد است که جنایت ، فحشا ، فساد و فرار از خانه در درجه نخست ناشی از فقر است که زاییده سیستم سرمایه داری است.بدین سان که عده معدودی با در اختیار گرفتن وسایل تولید ، ثروت ها را بطور نامساوی قسمت می کنند و تناقضات را پدید می آورند و تحت تاثیر این عقاید امروزه بسیاری از پدیده های جامعه را به چگونگی وضع اقتصادی نسبت می دهند.

اما اجتماع را نیز نمی توان نادیده گرفت که بی شک یکی از عوامل لغزش جوانان است.

طبق نظریه ساترلند در مورد اجتماع ، انتقال فرهنگی عموماًً در فرد از طریق گروههایی نظیر دوستان یا خانواده آموخته می شود که می تواند زمینه ی انحرافات در فرد شکل گیرد.

اما اسگودنیز معتقد است ، هر چقدر میزان گذران جوان و فرد با گروههای همسن خود بیشتر باشد فرد همانند آنها می شود و برای کسب احترام در گروه به رفتارهای ضد اجتماعی تشویق می شوند و با عضویت در این گروهها ارزشهای نادرست از جمله برخورد با امر و نهی والدین و …. در آنها تقویت می شود.

اما کیدکران معتقد است که انزوا و فقدان نظارت و کنترل و کم ارزشی را به عنوان عامل اصلی فرار از خانه می داند و معتقد است والدینی که فرزندان آنها فرار می کنند حمایت کمتری از فرزندان خود به عمل می آورند.بی شک شهر نشینی افراد نیز به معضل فرار از خانه دامن زده است.به نظر می رسد بافت اجتماعی شهرهای بزرگ و پیچیدگی روز افزون زندگی شهری فرصت ارتکاب جرایم و رفتارهای ضد اجتماعی را فراهم می کند اما شاید این علت به تنهایی کافی نباشد.

تقلید هم می تواند به نوبه خود سهم به سزایی را در کنار دیگر عوامل فراهم سازد ، این تقلید می تواند به طرق مختلف صورت می گیرد.

این تقلید می تواند از رفتار مجرمانه والدین صورت گیرد ، اما به نظر می رسد وسایل ارتباط جمعی نیز بی تاثیر نباشد ، فیلم هایی که به خاطر دستیابی به آرزوها و برقراری روابط عاشقانه میان جوانان مشوق آنها می شود.وسایل ارتباطی که شاید نوجوانان و یا جوانانی که هنوز به استقلال کاملی نرسیده اند آنها را به فرار از خانه تشویق می کنند.

اما مهمترین عاملی که بیشترین تاثیر را دارد خانواده است.خانواده هایی که دختران را به اجبار وادار به ازدواج می کنند ، خانواده هایی که فرزندان بسیاری دارند و کمی درآمدشان علتی می شود تا نیازهای متعدد فرزندشان برآورده نشود ، کسانی که از حضور ناپدری و نا مادری در خانه رنج می برند…. می تواند به معضل فرار از خانه تبدیل شود.

بیکاری و یا اشتغال هم از دیگر عواملی است که بر روی فرار از خانه می تواند تاثیر داشته باشد.البته دورکیم هم عامل انحرافات و بزهکاری را فقر و بیکاری می داند و نیز تغییر ارزشها را به عنوان یک عامل تهدید آمیز برای جامعه بیان می کند.

معضل فرار از خانه در هر طبقه اجتماعی می تواند اتفاق بیافتد و همچنین می تواند اثراتی را بر روی جامعه و خانواده بگذارد.

البته مسئله خانه گریزی بنابر انگیزه افراد با هم متفاوت است.بعضی از افراد فرار می کنند تا به تمایلات و خواسته های خود برسند و بعضی دیگر به این علت که خود را از تمامی قید و بندهای زندگی رها کنند.

طلاق و اثراتی که بر روی خانواده و فرزندان می گذارد ، کشمکش ها و جدال هم از دیگر علت های خانوادگی است که می تواند به عاملی برای فرار از خانه تبدیل شود.

اما واقعاً چگونه می توان این معضل اجتماعی را حل نمود؟

بنابر نظر دورکیم ، کاری را به خاطر جرم بودن محکوم نکنیم بلکه از آن جهت که آن را محکوم می کنیم جرم تلقی می شود.

اهداف پژوهش :

اهداف کلی :

بررسی و شناخت عوامل مرتبط با خانه گریزی نوجوانان به منظور کاهش آسیب های اجتماعی مرتبط با آن.

اهداف جزیی :

الف) بررسی و شناخت عوامل اقتصادی مرتبط با خانه گریزی نوجوانان.مانند : فقر ، افزایش بیکاری در جامعه پایین بودن سطح درآمد و….

ب) بررسی و شناخت عوامل اجتماعی مرتبط با خانه گریزی نوجوانان.مانند : رشد سریع شهر نشینی ، وجود دوستان ناباب ، رشد سریع جمعیت و…

ج) بررسی و شناخت عوامل فرهنگی مرتبط با خانه گریزی نوجوانان.مانند الگو برداری از برنامه های رسانه ی تصویری مانند ماهواره ، سست شدن بنیان های اساسی خانواده ، ناهماهنگی میان ارزش های فرهنگی و…

د) بررسی و شناخت عوامل خانوادگی مرتبط با خانه گریزی نوجوانان.مانند : طلاق والدین ، بزهکار بودن والدین ، محدودیت های شدید خانواده و….

اهمیت موضوع پژوهش

نظری :

با توجه به ضعف مطالعات در این زمینه و از آنجایی که تحقیقاتی جامع در مورد فرار از خانه صورت نگرفته است پس ما باید نسبت به معضل فرار از خانه آگاه شویم و پیامدهای ناشی از این اقدام را بشناسیم.

با توجه به اینکه هر روز تعداد دخترانی که از خانه می گریزند افزایش می یابند پس ما باید نسبت به این معضل دید وسیعی را به کار گیریم تا بتوانیم تا حدودی این مسئله را کاهش دهیم.

کاربردی :

بررسی معضل فرار از خانه باعث می شود عوامل موثری که بر روی آن تاثیر می گذارد را بشناسیم تا بتوانیم با این معضل اجتماعی مقابله کنیم.اما نه تنها باید خانواده و فرد را از این معضل آگاه کنیم بلکه باید جامعه را به حدی برسانیم تا مسئله خانه گریزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و تمام توان خود را در این راه بر این مسئله معطوف کند.

بی شک خانواده مطمئن ترین کانون زندگی برای تمامی افراد است  و همچنین تعامل با والدین شیرین ترین تعاملات برای افراد است.

پس تردیدی نیست که آسیب دیدگان امروز ، آسیب دیدگان فردا خواهند بود و وقتی جامعه ی امروز نوجوانان خود را دچار آسیب می کند پیش بینی می شود که همین جامعه فردا در معرض آسیب آنان خواهد بود.پس باید به معضل فرار از خانه بیشتر توجه نمود و آگاهی جوانان و خانواده را افزایش داد و باید طوری به این مسئله بنگریم که گویی کاهش دادن این معضل راهی را برای رشد و آگاهی فراهم کند.

در واقع حل معضل فرار از خانه می تواند مشکلات بسیاری را چه در جامعه و چه در خانواده برطرف نماید که جامعه را به سمت تعالی سوق دهد.

می توان از سخت گیری والدین کاست ، می توان اجتماع را برای افراد طوری مهیا نمود که افراد در آن احساس امنیت و آرامش کنند و…

پس باید سعی کرد تا مسئله خانه گریزی کاهش یابد و کمک نمود تا عوامل موثر بر خانه گریزی را بشناسیم تا بتوانیم با آن مقابله کنیم.

فرضیات پژوهش

۱) به نظر می رسد بین خشونت خانگی نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۲) به نظر می رسد بین آزادی مطلق نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۳) به نظر می رسد بین فقر نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۴) به نظر می رسد بین طلاق والدین نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۵) به نظر می رسد بین اشتغال والدین نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۶) به نظر می رسد بین بیکاری نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۷) به نظر می رسد بین شهرنشینی نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۸) به نظر می رسد بین علت های خانوادگی نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۹) به نظر می رسد بین محدودیت های مختلف نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۰) به نظر می رسد بین اجتماع نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۱) به نظر می رسد بین تقلید و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۲) به نظر می رسد بین انگیزه نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۳) به نظر می رسد بین ازدواج اجباری نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۴) به نظر می رسد بین تبعیض خانوادگی نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۵) به نظر می رسد بین ارتباط جمعی نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۶) به نظر می رسد بین اشتغال نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۷) به نظر می رسد بین مجرم بودن والدین نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۸) به نظر می رسد بین رشد ناقص استقلال نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۱۹) به نظر می رسد بین ضعف نظارتهای اجتماعی و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۲۰) به نظر می رسد بین تغییر ارزشها و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۲۱) به نظر می رسد بین روابط عاشقانه نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۲۲) به نظر می رسد بین تعصب والدین نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۲۳) به نظر می رسد بین همسالان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۲۴) به نظر می رسد بین حضور ناپدری و نامادری در خانواده نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

۲۵) به نظر می رسد تعدد فرزند و کمی در آمد خانواده های نوجوانان و خانه گریزی نوجوانان رابطه وجود داشته باشد.

تعریف عملیاتی :

۱) خشونت خانگی :

رفتاری است که با صفاتی نظیر نوع خشونت ، شدت خشونت ، مدت زمان خشونت قابل بررسی است که منظور من در این تحقیق نوع خشونت می باشد که از سه طبقه زیر خارج نیست.

خشونت با برخورد فیزیکی

خشونت با فحاشی

سایر خشونت

۲) طلاق والدین

عملی است که با صفاتی نظیر جدا شدن ، مدت زمان جدا شدن ، نوع جدا شدن قابل بررسی است که منظور من در این تحقیق مدت زمان جدا شدن است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

کمتر از ۱ سال

از ۱ تا ۲ سال

از ۲ سال و بیشتر

۳) محدودیت های مختلف

عملی است که با صفاتی نظیر نوع محدودیت ، مدت زمان محدودیت ، شیوه محدودیت ، دفعات محدودیت قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق شیوه محدودیت است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

از خانه بیرون نرفتن

تلفن صحبت نکردن

و سایر موارد

۴) اشتغال والدین

عملی است که با صفاتی نظیر مدت زمان اشتغال ، نوع اشتغال ، درآمد ، شیوه اشتغال قابل بررسی است که منظور من در این تحقیق میزان در آمد است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

کمتر از ۲۵۰ هزار تومان

از ۲۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان

از ۴۰۰ هزار تومان به بالا

۵) مجرم و خلافکار بودن

رفتاری است که با صفاتی نظیر نوع خلاف ، مدت خلافکار بودن ، شیوه خلاف ، دفعات خلاف قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق دفعات خلاف است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

کمتر از ۱ دفعه

از ۱ تا ۲ دفعه

بیشتر از ۲ دفعه

۶) فقر

فرایندی است که با صفاتی نظیر میزان فقر ، نوع فقر ، درآمد ناکافی ، پوشش نامناسب ، تغذیه نامناسب و شدت فقر قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق نوع فقر است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

فقر ذهنی

فقر مادی

و سایر موارد

۷) وسایل ارتباط جمعی

منظور شی است که با صفاتی نظیر نوع وسایل ارتباطی ، شیوه استفاده از وسایل ارتباطی ، ساعات پخش اطلاعات از وسایل ارتباطی ، دفعات پخش برنامه توسط وسایل ارتباطی قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق نوع وسایل ارتباط جمعی است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

رادیو

تلویزیون

و سایر موارد

۸) آزادی

عملی است که با صفاتی نظیر میزان آزادی ، ساعات آزادی ، چگونگی آزادی قابل بررسی است که منظور من در این تحقیق چگونگی آزادی است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

با دوستان به پارک رفتن

بیرون رفتن

سایر موارد

۹) تبعیض

رفتاری است که با صفاتی نظیر نوع تبعیض ، شیوه تبعیض ، دفعات تبعیض ، میزان تبعیض قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق شیوه تبعیض است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

احترام گذاشتن به پسر

پول زیاد دادن به پسر

و سایر موارد

۱۰) بیکاری

عملی است که با صفاتی نظیر میزان بیکاری ، ساعات بیکاری ، نوع بیکاری قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق میزان بیکاری است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

کمتر از ۱ سال

از ۱ تا ۲ سال

از ۲ سال و بیشتر

۱۱) تعصب

رفتاری است که با صفاتی نظیر شیوه تعصب ، میزان تعصب ، قابل بررسی است که منظور من در این تحقیق میزان تعصب است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

زیاد

متوسط

کم

۱۲) ازدواج اجباری

رفتاری است که با صفاتی نظیر نوع ازدواج اجباری ، شیوه ازدواج اجباری ، چگونگی ازدواج اجباری قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق چگونگی ازدواج اجباری است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

ازدواج با کتک زدن

ازدواج با بی توجهی به نظرات طرف

سایر موارد

۱۳) اجتماع

محلی است که با صفاتی نظیر میزان امکانات ، تعداد انسان ها ، نوع همکاری ، قانون قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق میزان امکانات است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

زیاد

متوسط

کم

۱۴) انگیزه

رفتاری است که با صفاتی نظیر میزان انگیزه ، نوع انگیزه ، شیوه انگیزه قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق نوع انگیزه است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

جلب توجه اطرافیان

آزادی عمل در رفتارهای فردی و اجتماعی

سایر موارد

۱۵) همسالان

منظور اشخاصی هستند که با صفاتی نظیر سن ، جنس ، تعداد ، تحصیلات ، نوع رفتار ، پوشش قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق تعداد آنها است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

کمتر از ۳ نفر

۴ تا ۶ نفر

۷ نفر و بیشتر

۱۶) شهر نشینی

منظور فرایندی است که با صفاتی نظیر جمعیت ، خیابانها ، نوع امکانات موجود در آن ، آداب و رسوم ، میزان جمعیت قابل بررسی است که منظور من در این تحقیق نوع امکانات است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

امکانات رفاهی

امکانات بهداشتی

و سایر امکانات

۱۷) حضور ناپدری و نامادری

منظور اشخاصی است که با صفاتی نظیر نوع برخورد آنان ، شیوه برخورد ، میزان برخورد آنان ، قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق نوع برخورد آنان است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

خشن

بی توجهی

سایر موارد

۱۸) تعدد فرزندان و کمی درآمد

منظور اشخاصی است که با صفاتی نظیر میزان فرزندان ، جنسیت آنان ، تحصیلات آنان ، سن قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق تعداد (میزان) فرزندان است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

۱ تا ۳ نفر

۴ تا ۶ نفر

۷ نفر و بیشتر

۱۹) خانواده

منظور افرادی است که با صفاتی نظیر جنس ، سن ، رفتار آنان ، اعمال آنان ، میزان همکاری آنان قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق اعمال آنان است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

بی بند و بار بودن

فاسد بودن

و سایر موارد

۲۰) ارزشها

فرایندی است که با صفاتی نظیر نوع ارزشها ، میزان پذیرش ارزشها ، شیوه برخورد با ارزشها قابل بررسی است که منظور من دراین تحقیق نوع ارزشها است که از سه طبقه زیر خارج نیست.

ارزش اجتماعی

ارزش فرهنگی

و سایر موارد

۷- تعریف نظری

۱) خشونت :

خشونت خانوادگی را تجاوز فیزیکی که توسط یک عضو یا اعضای دیگر صورت می گیرند می نامند.

۲) طلاق :

گسستن پیوندی است که زوجین انجام میدهند.

۳) محدودیت های مختلف :

محدودیت به شیوه تربیتی اطلاق می گردد که در آن خانواده ها فرزندان را از آزادی و اختیار لازم ، متناسب با سن و شرایط خود محروم می کنند.

۴) اشتغال والدین :

به معنی انجام کار است که افراد در برابر آن مزد دریافت می کنند.

۵) خلافکار بودن والدین :

به عملی گفته می شود که والدین به انجام آن مبادرت می ورزند از دزدی گرفته تا فحشا و….

۶) فقر :

به معنای فقدان نیازهای اساسی برای ادامه یک زندگی سالم فیزیکی گفته می شود.

۷) وسایل ارتباط جمعی :

مانند روزنامه ، مجلات ، سینما ، تلویزیون و…. است که در واقع وسیله دسترسی به اطلاعات است.

۸) آزادی :

به این معناست که فرد هیچ گونه محدودیتی برای خود احساس نمی کند و از هر فرصتی استفاده می کند تا آزاد باشد.

۹) تبعیض :

فعالیت هایی است که افراد را از منابع یا پاداش هایی که افراد یا فرد دیگری می توانند به دست آورند محروم می کند.

۱۰) بیکاری :

به این معنا است که فرد می تواند کار کند و شرایط آن را دارد ولی برایش کاری پیدا نمی شود.

۱۱) تعصب :

داشتن عقاید از پیش اندیشیده درباره یک فرد یا گروه که ممکن است این تعصب منفی یا مثبت باشد.

۱۲) ازدواج اجباری :

ازدواجی است که بدون رضایت دختر فقط به صرف پذیرش والدین صورت می گیرد.

۱۳) اجتماع :

زمانی که افراد گرد هم می آیند و با هم ارتباط دارند اجتماع را بوجود می آورند.

۱۴) انگیزه :

«اِِمر» آنچه که کسی را بکاری بر انگیزد.(باعث ، سبب).

۱۵) همسالان :

گروههای دوستی ، افراد هم سن هستند که معمولاً فرد در بعضی موارد اوقات فراغت خود را با دوستان هم سن خود می گذراند.

۱۶) شهر نشینی :

به توسعه شهرکها و شهرها گفته می شود.

۱۷) ناپدری و نامادری :

به افرادی گفته می شود که در اثر ازدواج مجدد والدین نسبتی با فرد پیدا می کنند در صورتی که پدر یا مادر اصلی او نیستند.

۱۸) تعدد فرزندان و کمی درآمد :

به تعداد فرزندانی اشاره می کند که به علت زیاد بودن آنها و داشتن نیازهای متفاوت آنان پدر یا مادر با مشکل مواجه می شوند.

۱۹) خانواده :

گروهی از افراد که با پیوندهای خونی ، ازدواج یا فرزند خواندگی با یکدیگر ارتباط داشته یک واحد اقتصادی را تشکیل می دهند و اعضای بزرگسال آن مسئول پرورش کودکان هستند.

۲۰) ارزشها :

120,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بررسی و شناخت خشونتهای زنان علیه مردان، گزارش شده در روزنامه های کشور
  • مقاله زن از دیدگاه آمار جهانی
  • مقاله خشونت علیه زنان
  • تحقیق خشونت در ورزش
  • مقاله خشونت و تناسب مجازات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    پیوندها

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایbankmaghaleh.irمحفوظ می باشد.